Dere som har barn med briller :)

April-lykke

Glad i forumet
Var på en enkel synstest på helsestasjonen forge fredag, helsesøstra kunne ikke si noe nøyaktig..Men det virker som han ser dårlig på lang avstand, noe vi også merker hjemme, siden han ofte sier at han ikke ser det som er på tv'n..Så ble sendt videre til øyelege. 

Men iallefall.. Hvordan var det og venne ungene til briller ? Og hvor mye får man dekt med nav ? Og får han det helt til dem blir 18 eller ? Briller er jo temmelig dyrt..

Må innrømme at jeg er også livredd for at han skal bli mobbet i barnehagen.. 

Han blir 3 år i mars. 

Du må betale for innfatningen - minus 400 kroner som nav dekker av denne. Glass og alt av undersøkelser dekker nav. Med unntak av spesialist om det er nødvendig. Da må du betale en egenandel. Vi var hos ortoptist nå for å vurdere operasjon og det kosta 150 kroner. Utenom det betalte jeg 1600 kroner for innfatning i september. Før det har ikke brillene kostet oss noe da vi har kjøpt de på specsavers. Da er de så billige at man ikke betaler noe.
MEN kvalitet koster. Og med en super aktiv gutt som hater brillene og som virkelig har plagdes av de, så var de 1600 kronene verdt det. Han fikk et nytt brilleliv. Han har infatning fra Adidas, og de kan anbefales.

Å venne han til det gikk greit. Han hadde perfekt syn den ene dagen, og slo hodet sitt og fikk dobbeltsyn, skjeling og langsynthet den neste, så å få korrigert dette var bare godt for han. Problemet var at selve brillen hemmet han. I tillegg har det nedsatte synet hans medført endel endringer mtp koordinasjon, balanse, konsentrasjon osv osv... 
Men dette er et ekstremtilfelle da.. Det er ikke ofte barn får en hodeskade på denne måten.
For din vil det vel kanskje være godt å få fikset synet, og for han vil det nok bare være positive endringer.

Han ble endel ertet i starten, men ikke nødvendigvis pga brillene - mer pga skjeling og "skumle" øyne. Det er flere barn i barnehagen med briller, og de voksne i barnehagen forklarte de andre barna hvorfor han måtte ha dem.. De tok brodden av det ganske kjapt - men noe har det dessverre blitt. 

Jenta mi fikk briller da hun var 4 år. Jeg hadde også noen av de tankene du hadde. Jeg var redd de andre barna skulle erte, eller at hun skulle bli hemmet av brillene. Men det har heldigvis gått kjempe fint. Om jenta mi er ute i barnehagen og hun synes brillene er i veien, tar hun dem bare av menst de er ute. Har aldri hørt at hun har blitt ertet pga brillene, og hun er eneste på sin avdeling med briller.

Det gikk en liten stund før hun hadde vendt seg til dem. Men vi bestemte oss for at det var mye opp til henne. Vi oppfordret henne til å bruke de, og om hun ville ta pauser så fikk hun det. Etter et par uker ville hun ha dem på hele dagen selv. Hun merket nok at hun så mye bedre.

Vi får dekt glassene fra nav + 420 kr av innfatningen. Glassene får vi dekt så ofte vi trenger det. Innfatningen er 1 gang i året tror jeg. Jeg vet faktisk ikke hvor lenge de får det dekt.

Lykke til hos øyelegen. Det kommer til å gå fint uansett utfallet:)

Tusen takk for svar, ble iallefall litt klokere nå ! 

Andre som har noen gode svar til meg ? 

brillene får du dekt av nav, elelr du får glassene og 400kr i innfatning og jobben, men de har som regel infatninger itl barn fra 200 og oppover her har vi hatt 4 par briller på 1 år og ikke betalt noe. 
han min er skikkelig langsynt da rndt 6-7 på begge øynene så når han fikk brillene ville han ha de på ikke noe problem, men det sa øyelegen at han vill jo da kunne se og han skjønte med en gang at han måtte ha på, han blir 4 år nå og brukt briller i 1,5 år ca aldri vært mobb i bhg med det, men det er flere som bruker det der og de er veldig obs på det, er helelr han som går her hjemem go sier badda pappa du hakke briller eg og mamma er tøffe for vi har briller =)

Lille bror er 15 mnd og skal inn i mars og se er vist 50% for at han må ha det også siden storebror er så langsynt så han har skeiv hornhinne noe jeg også har og bruker briller.

Back
Topp