Dere som har barn i bhg (ca 3 år), eller har hatt

Skogtrollet86

Forelsket i forumet
Sønnen vår holder på med å slutte med bleia.

Men føler at barnehagen ikke vil samarbeide med oss lengre. Vi gjorde det veldig fint i førsten, men nå gjør vi ikke det lengre.

To dager på rad har han kommet hjem med bleia på. Han kan være litt vanskelig og få på do, men han tisser svært sjeldent på seg. 

Jeg spurte den eneste assistenten som var der, om hvorfor det skjedde. "Jo, det er fordi vi er mye ute, og det er for at vi skal slippe å måtte skifte klær så ofte, hvis uhellet skulle være ute. Så da har vi heller på bleia litt, men vi går turer med han på do innimellom da. Du må bare si ifra hvis du ikke er enig med det."

Jeg er en person som ikke kan gi et skikkelig svar med det samme, for jeg må heller tenke ut noe logisk å svare. Og nå har jeg tenkt på det siden jeg snakket med henne, og har blitt enig med meg selv at det er jo bare tullete!

Er det ikke jobben deres? Er det ikke jobben deres å følge med på barna, og følge de på do nå og da? Dette her ødelegger jo opplegget med bleieslutten! For sønnen min vil jo velge det enkleste alternativet, og hvis han kjenner at han kan tisse litt i bleia, så gjør han det! Og dette gjorde de uten å nevne for oss i det hele tatt. Her måtte jeg oppsøke en av de ansatte og spørre om hvorfor det skjedde. Liker ikke enveiskommunikasjon...

Så lenge jeg har med nok byttetøy og orker å vaske, så gjør barnehagen som jeg sier.

Nei, egentlig ikke. Det er ikke rette årstiden å trene bleieslutt utendørs. Først bør han mestre hundre prosent å gå uten bleie inne over en periode på ca en måned før han også kan begynne uten bleie ute. Barna klarer fint å skille på dette når de blir forklart at "inne bruker vi ikke bleie" og frem til "nå har du ikke brukt bleie inne på veldig lenge, nå tror jeg du er stor nok til å gå uten bleie når vi er ute også!" Det går så fint, så! :)

Hørt flere som har vært borti samme situasjon. Og jeg mener at er gutten klar for bleieslutt og det er påbegynt, så må bhg sammarbeide! eller så ødelegger de jo hele opplegget. Stå på ditt!

Hadde blitt ganske irritert selv! Å forstår frustrasjonen din din! Men er kanskje ening i at vis dem er på LANG tur så er det greit med bleie. Men ikke ellers..!

Det er tøv av barnehagen å kle på bleie i utetida. De må heller følge gutten oftere på do slik at han slipper å være uheldig ute. Og hvis uhellet skulle være ute (haha, bokstavelig..) så finner de det fort ut hvis de sjekker ham/tar ham på do hver time. Nei, stå på krava. Spesielt når det kommer til gutter er det få unnskyldninger som holder. Det er superenkelt for guttene å tisse når man er på tur. Jeg har en treåring selv og jeg jobber i barnehage. Vi tar aldri bleie på med mindre vi har avtalt det med foreldrene.

Takk for støtten jenter :)

Jeg skal ta det opp med pedagogisk leder så fort jeg får huket tak i henne imorra, og fortelle henne at dette må det bli en slutt på.

Er så glad jeg kan henvende meg her og få ærlige svar! :) 

Hei hei :-) har jobbet i barnehage i 6 år (småbarnsavdeling og har et parn på 4 år selv.

Det er jo ingen hemmelighet at det er enklere å slutte på vår og sommer, men dette alene er jo ikke et argument for å ikke gjøre det nå....HVIS barnet er klar..

Jeg har hatt dette dilemnmaet selv mens jeg jobbet nemlig :-) der foreldrene vil, men barnet ikke er der i det hele tatt...og da blir dagene vanskelig...spesiellt i barnehagen der de har veldig mange barn (alltfor mange etter min mening) og ta seg av. Dette er en stooor utfordring å få til nemlig. Tenk at man i perioder er ALENE med eller maks to voksne på 13 barn under 3 år...og det er raid av bleier som ofte kommer på samme tidspunkt...joda...det er jobben, men det er umenneskelige krav til barnehagepersonalet enkelte steder...

Når det er sagt; mitt råd er å øve hjemme en periode, dette klarer barnet å skille kjempefint, på den måten kan dere komme godt inn i rutiner hjemme før dette introduseres i barnehagen. HUSK at det er vanskeligere for barnet også å kjenne etter når man må på do der som det skjer noe hele tiden..og kanskje passer det dårlig å gå på do når favorittleken endelig er ledig..osv osv.. Når du har fått barnet til å få gode do rutiner hjemme, vil det bli MYE enklere å få til dette i barnehagen også. 

Og siste råd; det er ditt barn og din avgjørelse, men det lønner seg å prøve å få til et samarbeid istedenfor å "stå på krava" og bli irritert. Snakk med ped leder og finn en løsning som begge mener er til det beste for ditt barn. Du ser barnet hjemme, og ped leder vet hvordan det fungerer i barnehagen. Det ebste er at dere kan finne en løsning som gir barnet mestring, enn mange uhell i løpet av dagen..  Hva men å bruke up and go en periode i barnehagen, med et belønningssystem?? Gjør dette til noe positivt :-)

Hilsen ei som ser og forstår din fustrasjon som mamma..og en som ser dilemmaer man ofte opplever som ped leder ;-D

Hei :)
jeg har 2 unger som har hatt bleieslutt.
Jenta (9'åringen) sluttet med bleie Januer det året hun fylte 3. Og da var det ikke noe problem i bhg'en for hennes del vertfall :)
De var veldig nøye med oppfølging :)
Rampen (5'åringen), sluttet da han var nesten 4 år, og i oktober/november, og hadde litt mer problemer i bhg'en enn hun hadde.
Men det ordnet seg fort etter at jeg pratet med bhg'en og sto ganske klart på mitt, for han hadde plenty bytteklær og 2 sett med regnklær og 2 sett med vinterdresser.
Så OM uhellet var ute mens de var ute, så hadde han ekstra dress i bhg'en, så jeg kunne ta med andre dressen hjem å vaske.
Men der han går nå (byttet bhg grunnet flytting), så har han hatt ett uhell nå i sommer/høst, og jeg likte VIRKELIG IKKE måten de taklet det på :/
Hun som skulle ta rede på da, kjeftet på gutten hele tiden mens hun byttet på han :/
Og gutten er tross alt nesten 5 år nå, så han skjemtes jo forferdelig fra før :/

Så er forskjellig hvordan bhg'er takler ting på..
Men de skal følge foreldres retningslinjer, sålenge de ser at det ikke er en plage for barna :)

RAB skrev:
Hei hei :-) har jobbet i barnehage i 6 år (småbarnsavdeling og har et parn på 4 år selv.

Det er jo ingen hemmelighet at det er enklere å slutte på vår og sommer, men dette alene er jo ikke et argument for å ikke gjøre det nå....HVIS barnet er klar..

Jeg har hatt dette dilemnmaet selv mens jeg jobbet nemlig :-) der foreldrene vil, men barnet ikke er der i det hele tatt...og da blir dagene vanskelig...spesiellt i barnehagen der de har veldig mange barn (alltfor mange etter min mening) og ta seg av. Dette er en stooor utfordring å få til nemlig. Tenk at man i perioder er ALENE med eller maks to voksne på 13 barn under 3 år...og det er raid av bleier som ofte kommer på samme tidspunkt...joda...det er jobben, men det er umenneskelige krav til barnehagepersonalet enkelte steder...

Når det er sagt; mitt råd er å øve hjemme en periode, dette klarer barnet å skille kjempefint, på den måten kan dere komme godt inn i rutiner hjemme før dette introduseres i barnehagen. HUSK at det er vanskeligere for barnet også å kjenne etter når man må på do der som det skjer noe hele tiden..og kanskje passer det dårlig å gå på do når favorittleken endelig er ledig..osv osv.. Når du har fått barnet til å få gode do rutiner hjemme, vil det bli MYE enklere å få til dette i barnehagen også. 

Og siste råd; det er ditt barn og din avgjørelse, men det lønner seg å prøve å få til et samarbeid istedenfor å "stå på krava" og bli irritert. Snakk med ped leder og finn en løsning som begge mener er til det beste for ditt barn. Du ser barnet hjemme, og ped leder vet hvordan det fungerer i barnehagen. Det ebste er at dere kan finne en løsning som gir barnet mestring, enn mange uhell i løpet av dagen..  Hva men å bruke up and go en periode i barnehagen, med et belønningssystem?? Gjør dette til noe positivt :-)

Hilsen ei som ser og forstår din fustrasjon som mamma..og en som ser dilemmaer man ofte opplever som ped leder ;-D

Må bare signere dette og si at jeg også har jobbet lenge i barnhage og forstår både de ansatte i barnehagen og deg. Men det blir feil av de i barnehagen og ta på bleie hvis ungen veldig sjeldent har uhell. Det hadde vært no annet om han stadig vekk måtte skiftes på. Vi hadde tidligere i høst et tilfelle i min barnehage der ungen klarte fint å gå på do hjemme og hadde aldri uhell der. Det blir NOE HELT ANNET i barnehagen. Der skjer det ting. Man har ikke de samme rutiene. Ungene er ikke like trygge osv. men denne ungen hadde uhell på uhell. Han sa ALDRI ifra. Når vi hver dag måtte sende med ungen 2 våte skift hjem tok vi på bleie til slutt. Ungene kan være klare for å gå uten bleie hjemme, men ikke alltid i barnehagen. Det er bare sånn!

Side skrev:

RAB skrev:

Må bare signere dette og si at jeg også har jobbet lenge i barnhage og forstår både de ansatte i barnehagen og deg. Men det blir feil av de i barnehagen og ta på bleie hvis ungen veldig sjeldent har uhell. Det hadde vært no annet om han stadig vekk måtte skiftes på. Vi hadde tidligere i høst et tilfelle i min barnehage der ungen klarte fint å gå på do hjemme og hadde aldri uhell der. Det blir NOE HELT ANNET i barnehagen. Der skjer det ting. Man har ikke de samme rutiene. Ungene er ikke like trygge osv. men denne ungen hadde uhell på uhell. Han sa ALDRI ifra. Når vi hver dag måtte sende med ungen 2 våte skift hjem tok vi på bleie til slutt. Ungene kan være klare for å gå uten bleie hjemme, men ikke alltid i barnehagen. Det er bare sånn!

Sant nok. Men hva med å snakke med foreldrene FØR de tar en slik avgjørelse? Det er jo helt feil det de gjorde. JEG måtte ta kontakt med en i personalet, og fikk det svaret jeg fikk. Forrige uke kan jeg huske at jeg tok med to poser med skift på hele uka. Så han tisser sjeldent på seg, hvis man tar han med på do tidlig nok.

Skogtrollet86 skrev:

Side skrev:

RAB skrev:

Sant nok. Men hva med å snakke med foreldrene FØR de tar en slik avgjørelse? Det er jo helt feil det de gjorde. JEG måtte ta kontakt med en i personalet, og fikk det svaret jeg fikk. Forrige uke kan jeg huske at jeg tok med to poser med skift på hele uka. Så han tisser sjeldent på seg, hvis man tar han med på do tidlig nok.

Da er jeg så klart enig i deg. Barnehagen skal møte foreldre:) man skal ha et godt samarbeid, noe de ikke har med deg. og det er for dårlig! 2 skift på en uke er INGENTING, og noe barnehagen må tåle. Sånn er det å jobbe i barnehage:) så stå på ditt. Ikke vær redd for å si ifra!

2 uhell på en uke er ikke mye nei :-) da forstår jeg ikke helt hva bh tenker på... de skal jo være på barnets side og å mestre dette hadde jo vært kjempestort og viktig for barnet ditt...

SYND når bh ikke gjør jobben sin...snakk med ped leder..av og til kan det også dreie seg om kommunikasjonsproblemer :-) det er nemlig ikke så uvanlig i barnehagen det heller ;-) hehe :-D

Back
Topp