Dere som har barn i basebarnehage

kringla84

Første møte med forumet
Vi har fått tilbud om plass i en basebarnehage.

Så jeg lurer på deres erfaringer. Både positive og negative.

[:)]

Eskil går i basebarnehage, men barnehagen er ikke bygget som det, så de kaller det fortsatt avdelinger osv. Det er 6 avdelinger der, men de har dørene åpne sånn at barna får springe fritt dit de vil.

I begynnelsen av året hadde de dørene lukket for at ungene skulle bli vant til de voksne, de andre barna og deres 'base', men når barna ble kjent åpnet de dørene. Ungene hører fortsatt til sin avdeling, har klærne sine der, kontaktpersonene der og får alle måltider der og sover der, men ellers kan de springe rundt å leke hvor de vil.

Det har hendt at Eskil har vært en hel dag hos en annen avdeling på "avspasering" [8D]

Jeg har bare positive innvendinger så langt, men som sagt er ikke barnehagen bygget som en basebarnehage, så den fungerer egentlig mer som en veldig åpen avdelignsbarnehage, så jeg vet ikke om jeg egentlig kan svare [8D]

Jeg har vært i praksis i en basebarnehage (studerer førskolelærer), og for meg ble det FOR kaotisk, spesielt for de aller minste... Det spørs litt hvilken ordning og organisering de har i bhg - der jeg var hadde de ingen rolige deler/rom der de minste kunne få være litt i fred for de store... Og jeg synes at det er VELDIG viktig!!!

Min går i det, men de er fortsatt delt i 2 etasjer, så de aller eldste er oppe og de yngre er nede, bhg er bare litt over halvfull så de har mye plass å boltre seg på.. Hun trives godt å vi som foreldre synes det virker bra (nå har vi ikke andre bhg å sammenligne med men..)

Gruer meg til hun skal bytte bhg faktisk, så har bare positiv erfaring.. men som sagt er de ikke så mange barn da..

Gutten min går i basebhg, har gjort det siden han var 13mnd..

Vår erfaring er at det er kjempefint for vårt barn. Barnehagen er bygget ny som basebhg og derfor er forholdene lagt til rette for at det skal fungere greit.

Her er det 0-6års baser, barna blir delt inn i grupper inad i basen og på tvers av baser.

Min sønn har hatt godt av å ha noen eldre barn å strekke seg etter, men også ha noen små og leke med, for han er stor for alderen og langt fremme språkmessig, og dermed har han både behov for utfordring i de større barna og å faktisk få være sin egen alder sammen med jevnaldrende [:)]

Takk for svar[:)] Flere?

Den barnehagen vi har fått plass i er ganske ny. Bygget som basebarnehage.
Har vært inne å sett, et stort rom hvor alle er i, og 3 andre rom som brukes til forskjellige ting.
Jeg følte det var veldig kaotisk egentlig (men kansje det var bare akkurat da) Mye lyd (bråk)

Så derfor jeg lurer...

Jenta mi er ble 2 i desember. Og hun er ganske "vill" eller hva jeg skal si.[8D]
Hun er overalt på 1-2-3 liksom. Så jeg er redd at når så mange er på en plass, så klarer de ikke følge godt nok med...

gutta mine går i en liten basebhg, kun tre avdelinger/baser en for de minste og to for de store

veldig fonøyd, de har høy voksentetthet, og tar de små å deler inn i mindre grupper for roligere leking osv

alle de voksne er veldig hyggelige og alle barna trives godt ilag
er ikke fler enn 12 banr på hver avdeling da, så dette er en veldig koselig plass for barna mine ihvertfall

[:)]

Sønnen min på 1.5 går i det, og jeg var VELDIG skeptisk. Var i praksis i basebarnehage, og ville absolutt ikke ha ungen min i det. Men jeg må si at jeg er innmari fornøyd, de er flinke til å dele seg opp, og ungen min er trygg på alle 6 voksne der (altså 3 på hver gruppe). Det har vært en kjempefordel når det har vært sykdom der, for selvom de har brukt nye vikarer så har alikevel alltid sønnen min kjent noen av de voksne som er der. [:)]

Sikkert ikke alle basebarnehager som fungerer like bra, men om det er de rette som jobber der kan det fungere veldig fint [:)]

Ville tatt meg en tur på besøk i barnehagen om jeg var deg, så får du fort et inntrykk av hvordan det er der [:)]

Hvor mange barn er det i barnehagene deres da?

Sitter å leser i infoskrivet jeg har fått..
De har 20 barn i den lille basen.
Og 65 (!!!) i den store basen. (Er der jenta mi skal gå)

Også er de 20 ansatte.

ORIGINAL: Rødtoppen Hissig

Eskil går i basebarnehage, men barnehagen er ikke bygget som det, så de kaller det fortsatt avdelinger osv. Det er 6 avdelinger der, men de har dørene åpne sånn at barna får springe fritt dit de vil.

I begynnelsen av året hadde de dørene lukket for at ungene skulle bli vant til de voksne, de andre barna og deres 'base', men når barna ble kjent åpnet de dørene. Ungene hører fortsatt til sin avdeling, har klærne sine der, kontaktpersonene der og får alle måltider der og sover der, men ellers kan de springe rundt å leke hvor de vil.

Det har hendt at Eskil har vært en hel dag hos en annen avdeling på "avspasering" [8D]

Jeg har bare positive innvendinger så langt, men som sagt er ikke barnehagen bygget som en basebarnehage, så den fungerer egentlig mer som en veldig åpen avdelignsbarnehage, så jeg vet ikke om jeg egentlig kan svare [8D]

M går i basebarnehage, med 2 småbarnsbaser, en miks og 2 storbarnsbaser. De små er i en fløy og de store i den andre. I midten er det kjøkken og allrom. Det er ganske åpent mellom de små og mellom de store, men det er sjeldent "fløyene" er blandet. Ellers er det som uthevet over.

Nå har ikke jeg peiling, men ser ikke helt forskjellen fra avdleinger? Hva gjør de på avdelinger? Har null kontakt med hverandre?

Uansett hva det kalles er jeg veldig fornøyd med vår barnehage. Alle de ansatte er kjempeflinke, og barnehagen er ny og fin. [:D]

ORIGINAL: kringla84

Hvor mange barn er det i barnehagene deres da?

Sitter å leser i infoskrivet jeg har fått..
De har 20 barn i den lille basen.
Og 65 (!!!) i den store basen. (Er der jenta mi skal gå)

Også er de 20 ansatte.

I Oliver sin barnehage er de 24 på basen, og 12 på hver gruppe [:)]

enig med deg! har jobbet i basebarnehage og gjør det ikke igjen!
ORIGINAL: En liten morellskatt

Jeg har vært i praksis i en basebarnehage (studerer førskolelærer), og for meg ble det FOR kaotisk, spesielt for de aller minste... Det spørs litt hvilken ordning og organisering de har i bhg - der jeg var hadde de ingen rolige deler/rom der de minste kunne få være litt i fred for de store... Og jeg synes at det er VELDIG viktig!!!

ORIGINAL: Tanrette

Min går i det, men de er fortsatt delt i 2 etasjer, så de aller eldste er oppe og de yngre er nede, bhg er bare litt over halvfull så de har mye plass å boltre seg på.. Hun trives godt å vi som foreldre synes det virker bra (nå har vi ikke andre bhg å sammenligne med men..)

Gruer meg til hun skal bytte bhg faktisk, så har bare positiv erfaring.. men som sagt er de ikke så mange barn da..

Samme her, hun trives kjempegodt, og jeg er da selvfølgelig veldig fornøyd [:D]

Her går mini i basebarnehage. Den er inndelt i 2 baser 0 - 3 og 3 - 6 år. Men tror ikke det er noen som er eldre enn 2 på den lille.
Det er mye bråk med 26 (tror det er det) barn fra 0 - 2 år, men sønnen min koser seg kjempe masse. Han har bare gått der siden rett før jul, men jeg merker at med så mange voksne, så blir ikke alt av beskjeder og sånt fulgt opp. Vi har skrevet ned og vi har sakt enkelte ting mange ganger, men det går liksom ikke alltid inn. Noen ganger går den som har fått beskjeden hjem før de formidler den videre osv.

Jeg håper dette bedrer seg. Men mest sannsynling så skal mini bare gå der frem til sommeren, så vi tar det ikke så altfor tungt enda.

Har jobbet i base bhg....og selvom det var gode rutiner der, fordeling i forskjellige rom osv, så er avd bhg tusen ganger bedre! Er mye bedre kontakt med voksen - barn der synes jeg[:)]

Basebarnehager kan ha veldig forskjellige inndelinger - jeg har bare positive erfaringer med den frøkna går i og den jeg jobber i selv!

Knøtta går i basebhg. Er veldig fornøyd, har ingen opplevelse av "kaos" eller uorganisert hverdag, tvert i mot. [:)] Det er 4 baser, men litt ulik alderssammensetning i hver. Det er åpent mellom basene, men mulighet for å lukke igjen. 2 og 2 baser deler yttergang, så har de hver sin inne-garderobe. I midten av bhg er det stort kjøkken og allrom. Det heter basebhg, men jeg opplever ikke den som særlig forskjellig fra vanlig avd.bhg.. 

Back
Topp