Dere som har barn fra før

Beccaa

Elsker forumet
Julikulene 2020
Har dere noen gode tips til oss som er førstegangs? Jeg aner ikke hva jeg kan forvente meg eller hva jeg går til :) tar gjerne imot tips om alt fra graviditeten til hva som er lurt å kjøpe inn etterhvert :)

Tja... Sånn generelt så er det jo vanskelig å si. Kan kanskje si mer om konkrete spørsmål, siden det vi opplever er så forskjellig. :)

Det beste tipset jeg kan gi sånn generelt må være å holde seg i form så godt man klarer gjennom svangerskapet, så man ikke blir for sliten og fri for muskler og energi på tampen, for det er hardt arbeid å føde, og man er mye sliten på slutten og i barseltiden. Ikke la unødvendig mange kilo snike seg på fordi man har så lyst på sjokolade og kos, og tenke at man må ta tak etter fødselen uansett. Ta vare på dere selv og kroppen deres med mosjon og sunn hverdagsmat, det kommer dere til å få igjen for! :) Sist la jeg på meg 28 kilo på en allerede overvektig kropp, det har jeg IKKE tenkt å gjøre igjen.

Når det gjelder fødsel tenker jeg det er lurt å vite litt om hvilke alternativer som finnes, og man kan godt gjøre seg opp noen meninger og tanker på forhånd, men det viktigste er å ha et åpent sinn, fordi man faktisk ikke vet hvordan det vil føles før man står i det, så det kan være lurt å ikke være for bestemt på noe, og så måtte takle at man må ombestemme seg eller det ikke går.

Nyyyt og kos deg i graviditeten :D Da jeg var gravid første gang var jeg så utrolig utålmodig.. Kunne ikke vente med å få alt på plass og få babyen i armene. Denne gangen har jeg bare tenkt å kose meg og ta ting etterhvert. Vi går jo gravide lenge og har god tid å få ting på plass.( men må innrømme jeg nesten føler meg litt som førstegangs igjen, er jo 8 år siden sist jeg var gravid:p)

Vet ikke om du tenker på svangerskapet eller om du tenker på det med barn/baby generelt; men mitt eneste tips er å stole på deg selv. Ikke la alle andre fortelle seg hvordan du skal og ikke skal gjøre ting. Gjør det du føler er riktig for deg/dere og barnet deres!

Og i barselsperioden; si nei. Nei til besøk om du ikke føler for det, nei til besøk på sykehuset om dere ikke er klare for det selv. Bruk tiden på å bli kjent med den nye babyen deres :)

Stol på deg selv og din følelse.
Mamma har somregel alltid rett!
Nyt det du kan nyte!
Gi deg selv en klapp på skuldrene. Ha milepæler i graviditeten. Kan være fint å tenke at når man har vært på oul så skal vi kjøpe de første tingene. Det er gøy! Sett av tider der du tenker at dere skal dra å få tak på ting til babyen. Å det kan være greit å ha det meste i hus før desember. Da begynner det gjerne å bli alvorlig tungt å man ønsker gjerne ikke å farte rundt å styre.

Sov når du kan, og ikke stress, ha tro på deg selv og dine egne instinkter. Gå på tur gjennom hele svangerskapet

Til graviditeten: ikke gå på akkord med deg selv, ikke prøv på å være superkvinne. Snakker av erfaring, presset meg selv alt for hardt fordi jeg skulle klare alt.. utdannelse, 100 % i ny jobb, husarbeid etc.. hadde ikke energi igjen til permisjonen. Så lytt til kroppen, den forteller deg når det er på tide å roe seg.

Ikke vær bekymret for alt. Jo mindre mor stresser og bekymrer seg, jo mer merker babyen, og blir ofte urolig selv. Senk skuldrene både overfor egne krav til hva du skal rekke og for hva som kan skje. Mye er helt trygt

Sov når du kan! Bruk den siste tiden på å hvile deg, og spar krefter til fødsel. Noe av det som overrasket meg mest var vektproblemene som kom med amming. Gikk opp 8 kg under svangerskapet, de var borte 2 dager etter fødsel. Under ammingen gikk jeg derimot opp 15! kilo :-P Jeg var umenneskelig sulten, hehe.

Vi kunne ikke si til alle rundt oss nok ganger hvor fornøyd vi var med baby nøste/neste. Den lille myke trygge tingen baby kan ligge i. Barnet vårt som hadde bøde kolikk og var svært aktiv fra første stund, slappet virkelig av i reiret sitt<3

Og som nevnt over...enig. note t oss selv denne gangen "det er vi som styrer besøkene, ikke gjester,familie- både på sykehus og hjemme-. For det er koslig med besøk men det skal være koslig og ikke en "må" ting.

Back
Topp