Dere som har barn fra før!

WCE

Forumet er livet
Himmelbarn
Ble dere tidlig sykemeldt i svangerskap? Helt eller gradvis? Jeg fungerer så dårlig i jobb som gravid. Dette er tredjemann og jeg vet godt hvordan det pleier å være. Mye kvalm, lavt blodtrykk som gjør at jeg holder på å svime av, migrene flere ganger i uka++ Så merker at jeg ikke kommer til å klare jobbe fullt lenge til. Sitter i skrivende stund nå med migrene på jobb og vil bare grine :( Selv om dette er tredje uka i ny jobb må jeg jo også tenke på helsa? Eller er det teit?

Føler med deg! Det kan være skikkelig tøft å være gravid.

Du må ha jobbet i 4uker på den nye jobben for å ha rett på sykepenger, så du bør holde ut i en uke til :-/

Uansett kommer helsa først!

Har stort sett holdt ut til sånn halvveis, og så delvis sykemeldt. Sist var jeg halvt sykemeldt noen uker i første trimester, men da var det blødninger samtidig som jeg holdt på å miste et nært familiemedlem, så ikke bare graviditet som gjorde det.

Håper migrenen går over.

Jeg venter 4. Barnet nå. Jeg har Vært sykemeldt store deler av svangerskapet med alle de 3 andre pga bekkensmerter, vondt i hodet og tung jobb.

Denne gangen ønsker jeg å stå i jobb lengre, derfor har jeg allerede snakket med kiropraktor som jeg går jevnlig til med bekken og nakke også utenom svangerskap. Jeg har fått time til fysioterapi trening, og jeg har bestilt tidlig legetime for samtale. Jeg jobber også bare 45% nå. Det kan også kanskje hjelpe til at jeg klarer å stå i jobb lengre. Og det at termin blir i desember gjør at det blir enklere for meg å bevege meg utendørs det meste av svangerskapet. Med mai og juni barn sist var det vanskelig/ vondt/ ganske umulig å bevege seg ute pga glatt/ snø føre.

Holdt meg på bena til ca uke 26 sist, hadde en veldig fysisk krevende jobb og bekkenløsningen ble stadig verre. Ble gradvis sykmeldt etter dette men jobbet til uti siste trimester.

Håper jeg får et tilsvarende svangerskap nå, tiden blir så lang hjemme. Godt at helsa holder, litt kvalme, blodtrykksfall, slapphet ol. går i perioder for min del.

Jeg er egentlig veldig streng mot meg selv, men når det gjelder graviditet og å være dårlig så orker jeg ikke merker jeg :( Har to barn hjemme og minste er fortsatt litt våken på natta, og ja.. Det er tunge tider merker jeg.. Legen min vil sykemelde meg, men siden jeg er så ny kan jeg jo ikke det.

Ble dere tidlig sykemeldt i svangerskap? Helt eller gradvis? Jeg fungerer så dårlig i jobb som gravid. Dette er tredjemann og jeg vet godt hvordan det pleier å være. Mye kvalm, lavt blodtrykk som gjør at jeg holder på å svime av, migrene flere ganger i uka++ Så merker at jeg ikke kommer til å klare jobbe fullt lenge til. Sitter i skrivende stund nå med migrene på jobb og vil bare grine :( Selv om dette er tredje uka i ny jobb må jeg jo også tenke på helsa? Eller er det teit?
Tenk på helsa! jeg snakker av erfaring. Selv ble jeg sykemeldt fra ca uke 8 og til uke 12 sist pga. kvalme, etter det fikk jeg migrene 5-6 ganger i uken til og med uke 24. Sykemeldte meg ikke fordi sjefen spillte på samvittigheten min og ga meg dårlig samvittighet. Fkk bekkenløsning i uke 34 og ble sykemeldt ut svangerskapet.
Fikk tilbake migrenen når barnet var født og slik varte det i noen mnd + lite søvn og måtte slutte med ammingen pga lite melk, endte opp med depresjon + la på meg ca 15 kilo etter at babykiloene hadde forsvunnet.
Poenget mitt er at om du ikke lytter til kroppen er det kun deg selv det går utover, ikke sjefen eller kollegaer, de kunne ikle brydd seg mindre ;)

Jeg jobbet fram til permisjonen med førstemann, men merker at det er noe helt annet å gå gravid med et lite småtroll på 3 år som krever sitt på ettermiddagene hjemme, så spent på om jeg klarer det denne gangen. Forrige gang hadde de første ukene med den verste kvalme / trøtthet i sommerferien, det hjalp veldig. Er 7 uker på vei nå, og gjør ikke annet enn å jobbe, leke litt med 3-åringen og så legge meg sammen med han på kvelden...

Ikke sykemeldt en eneste gang i to svangerskap! Kjempestolt av det! Og veldig klar over at det har med formen til den enkelte å gjøre, og at ingen svangerskap er like. Krysser fingre for at formen er god dette svangerskapet også... Viktig å kaste inn håndkle tidlig nok hvis man er dårlig da, ikke la det gå for langt.

Sykemeldt (svangerskapspenger) fra uke 12 med førstemann, men studerte fulltid til uke 30 :)

Med nummer to hadde jeg permisjon enda. Den var ikke over før uke 26, så hadde jeg 4 uker ferie. Sjefen ville ikke ha meg tilbake i uke 30, det var lite hensiktsmessig å ha en gedigen servitør så ble svangerskapspenger da og ;)

Denne gangen har jeg en helt annen jobb som bedre lar seg kombinere med familieliv og svangerskap så håper å holde lengst mulig :)

Har vært sykemeldt/svangerskapspenger hver gang. Sykemeldt igjen nå.
Hadde håpet å slippe, men legen insisterte.
Men det er det klart beste for meg :)

Jobber i hjemmesykepleien og gått greit til nå. Er 6+4. Men tidligere i uka ble jeg ekstremt trøtt og uggen. Skulle jobba denne helgen. Og i helgen er det enda mer å gjøre og stress. Så jeg kasta inn håndkle. Skal jobber igjen neste uke. Men denne helgen har jeg nesten kun sovet. Håper det blir bedre når den værste trøttheten har gitt seg :) sliter også allerede med bekkenet. Men med belte og gode sko, så klarer jeg å holde det greit i sjakk :)

Dette blir vårt andre barn. Med første hadde jeg akkurat startet i ny jobb og var fast bestemt på dette med "graviditet er ingen sykdom". Jeg kjempet meg gjennom migreneanfall hver ettermiddag fra 4 mnd og bekkenløsning de siste 2 månedene. Jeg er lærer, så jeg fikk noe variasjon i å stå/gå og sitte i løpet av dagen. Denne gangen har jeg fått kvalmen med oppkast hver morgen foreløpig, men om jeg bare kjenner noe på bekkenet eller om migrenen kommer tilbake, så skal jeg tenke på meg selv. For det er det som er viktig, tenke på seg selv, være litt egoistisk som noen vil kalle det. Lytt til deg selv og forsøk (ja, dette kan være vanskelig) å ikke bry deg om hva andre tenker om at du blir sykemeldt.

I den første graviditeten ble jeg sykmeldt 100% i uke 7, og slik ble det frem til uke 15. Jeg blir litt provosert når jeg leser om de som "ikke skal gi seg, og holde ut". Hvis man holder ut, så er man ikke så dårlig, spør du meg. Hvis man har vært nede for telling, vet man at det spiller deg helt sjakk matt. Jeg var totalt utmattet og alt gjorde meg kvalm.
Etter uke 15, jobbet jeg 40% og gikk senere opp til 60%. Formen kom seg, og jeg var såååå glad. Men kvalmen lurte baki der hele tiden, og etter noen måneder med konstant kvalme, gjør man hva som helst for å føle seg normal igjen. Da jeg jobbet 60% holdt det kvalmen i sjakk, og jeg fikk noen positive måneder i graviditeten jeg og!

Back
Topp