Dere som har ammet lenge

Trollemamma

Blir kjent med forumet
Jeg lurer litt på hvor ofte dere ammer? er det typisk morgen og kveld? eller mer?

Hadde dere høy produksjon? jeg tenker at det må vel litt til å klare å holde produksjonen oppe..

Selv ammer jeg en del enda og babyen er snart 11 mnd. tenker at jeg vil amme videre men må trappe ned på dagen pga jobbsituasjon. Litt bekymret for at jeg da vil miste melken etterhvert som det blir mindre måltider

Ammer fortsatt sønnen min på 14 mnd, men stort sett bare kveld og litt natt. Ingen problemer med produksjonen her, i alle fall! Har ikke ammet fast på dagtid på flere måneder nå, og har ikke merket noe endring på grunn av det :)

Hender han får en tår på dagtid i forbindelse med tenner eller sykdom bare, ellers er det kun kveld og natt :)

Gutten min er 1,5 år og han vil ha pupp 1-4 ganger per dag, ca. Veldig varierende. I tillegg er jeg borte en uke annenhver uke nesten, men melka er der fortsatt... Veldig liten mengde, men likevel. Ganske utrolig, syns jeg.

Mitt beste tips er å trappe ned litt og litt over lang tid. Og så spørs det om barnet dier lenge nok av gangen. Amme før og etter soving når de har roen til det er lurt.

Jeg ammet siste halve året bare på morgenen. Før de var det morgen og ettermiddag i et halvt år.

Mitt beste tips er å trappe ned litt og litt over lang tid. Og så spørs det om barnet dier lenge nok av gangen. Amme før og etter soving når de har roen til det er lurt.

Jeg ammet siste halve året bare på morgenen. Før de var det morgen og ettermiddag i et halvt år.

Nå trapper jeg ned dagamming måltid for måltid. har brukt ca 1.5 uke på lunsj måltid. og har nå også kuttet pupp etter frokost. virker som det går greit så langt.

Du mister ikke melken. :) Produksjonen går ned når du ammer sjeldnere, men det går uten problemer med så store barn. 1-åringer og større barn vet hva de vil, og får fint til ammingen om melken av og til kommer litt saktere f.eks. Min på 15 mnd kan amme 10 ganger i døgnet en dag jeg har fri, 5 ganger en travel fridag, 3 ganger en dag jeg jobber, og 20 ganger en dag hun er småsyk. Hun veksler uten problemer mellom mye melk eller mye fast føde, og bryr seg null med at melkeproduksjonen går opp og ned. På slutten da jeg ammet storesøster var det maks en gang om dagen, og ofte dager uten amming, og det gikk også problemfritt. :)

Du mister ikke melken. :) Produksjonen går ned når du ammer sjeldnere, men det går uten problemer med så store barn. 1-åringer og større barn vet hva de vil, og får fint til ammingen om melken av og til kommer litt saktere f.eks. Min på 15 mnd kan amme 10 ganger i døgnet en dag jeg har fri, 5 ganger en travel fridag, 3 ganger en dag jeg jobber, og 20 ganger en dag hun er småsyk. Hun veksler uten problemer mellom mye melk eller mye fast føde, og bryr seg null med at melkeproduksjonen går opp og ned. På slutten da jeg ammet storesøster var det maks en gang om dagen, og ofte dager uten amming, og det gikk også problemfritt. :)

Jeg har motsatt erfaring. Mine ville aldri ha hvis melken kom for sakte, uansett alder. Måtte pumpe for å øke produksjonen for i økedøgn nektet de å die, spesielt eldste. Når han nærmet seg året så hadde han ikke tid til å die så lenge av gangen, derfor ble det mindre og mindre. Yngste slapp også puppen så fort det var "tomt". Med en gang det ble litt mindre amming enn vanlig så reduserte melkemengden seg mer enn det jeg reduserte ammingen, altså for hver nedtrapping gikk melken ned litt for mye.

Back
Topp