Dere som har akvarium

Lilleguttsmamma

Elsker forumet
Kjøpte i dag et lite akvarium på 25 l. Hvilke fisker har dere oppi det og hvilken fisker går det å ha sammen? Kjøpte ikke fisker i dag for fikk beskjed av han som jobbet i butikken at akvariet skulle stå i 1 uke før man puttet fisker oppi det.

Rare er at det er ikke noe feste på det, men får nå se når de fleste deler er på plass om det er noe til overs. Når jeg nå studerte alle bildene så så det ut som at det er taket.

Sambo sa bare, hvorfor kan de ikke sette sammen ting før de selger det. Synest fisker er fine dyr, har ikke hatt fisker siden jeg var liten, men da hadde jeg bare en glassbolle. Har hatt gullfisker og slørhaler.

En gang så var jeg inne i nabohuset til mamma for de spurte meg om jeg kunne vanne plantene og ta inn posten. Det de da ikke sa til meg var at de hadde en fiskebolle ståendes på kjøkkenet. Så da tok jo det litt tid før jeg oppdaget det og fikk matet de. Dessverre så døde den ene etter en stund. Neste gang noen ber meg om noe sånt så håper jeg at de kan huske på å gi all info de husker og at de husker på at de også har dyr.

Heisann... grattis med nytt akvarie...
Æ har litt peilig vettu...
Har du varmekolbe? Rensepumpe?
Skal du ha annet enn gullfisk el kampfisk må du ha det... også må du ha ett middel oppi som gjør at vannet "passer" til fisken...
Annbefaler deg å la det stå med sand og evt annet tilbehør som varmekolbe og rensepumpe noen dager... Da er det størst sjans for at fisken overlever... Synd om du skal få sykdom i med engang[&:]
Bare send pm om du lurer på mer[:)]
lykketil[;)]

Tusen takk, kjøpte et akvarium og da fulgte det med pumpe og lampe. Kjøpte også sånt middel som skal gjøre vannet tilpasser fisken.

Kan tro jeg ble litt paff og litt sur da jeg oppdaget fiskene, ikke fordi de hadde fisker for det er jo koselig, men fordi de ikke ga beskjed om det.

Bare en ting til jeg kom på nå. Når fiskene kjøpes inn så er de jo i en pose med vann. Husker ikke hvordan vi gjorde det, men de lå jo en stund i posen før de ble puttet oppi fiskebollen, hvor lenge skal de da ligge i den posen før de kan tas oppi akvariet?

Hei.
Som moderator på Nettakvariet, leder i Risør akvarieklubb og oppdretter av endel akvariefisk, så våger jeg å innbille meg at jeg har litt peiling på dette [:)]

For det første; et kar på 25 liter er ikke egnet for noe særlig av fisk. Du kan ha en kampfisk, eller f.eks fem-seks guppy hanner. Da er det viktig at du ikke har hoer, for har du det vil du plutselig ha 30 fisk, og forgiftning i form av nitritt er resultatet veldig raskt. Eventuelt kan du ha noen killi, eller hva med reker?

Å sette fisk inn før filteret er modnet kan også føre til forgiftning, særlig i et så lite "kar". Jo mindre kar, jo fortere forgiftning pga avfallsstoffer fra avføring, forrester og plantedeler. Filteret må opparbeide seg gode filterakterier som kan bryte ned disse skadelige stoffene. Jeg har skrevet en guide for oppstart. Legger den inn under her.

Ang gullfisk, gullfisk er en populær gjest i boller og små kar. Det de fleste ikke vet er at fisken blir 50 cm lang og de vokser ganske fort.

Medlem siden: Aug 2003
Galleri: 109 bilder
Oppstart av akvarium for nybegynneren
[hr] Velkommen til en spennende hobby

Tekst og foto: Gry

Du har kanskje gått med en liten drøm om å starte med akvariefisker en stund nå, og du har funnet frem til nettakvariet.no, og sitter nå og leser om denne spennende hobbyen.
Du har sikkert masse spørsmål, og jo mer du leser, jo flere spørsmål dukker det opp.

Her har vi forsøkt å samle de viktigste tingene du må huske på ved oppstart av et akvarium.

Guppy, den klassiske nybegynnerfisken.

Foto: Gry ©

Dersom dette er første gang du har akvarium, så tenker du kanskje at du vil starte med et lite kar, slik at du får mer oversikt. Dette stemmer ikke i denne hobbyen. Jo større kar, jo mindre kan gå galt, og jo bedre forhold vil du kunne legge til rette for fiskene dine, både når det gjelder plass og vannkvalitet. Jeg vil ikke anbefale noe mindre enn 80 liter for en nybegynner, og det finnes mange flotte komplette sett som inneholder både varmekolbe og filterpumpe.

Det første du handler til karet ditt er sand, røtter, stein og planter. Med planter og røtter kan du lage fine gjemmesteder for fiskene dine, de liker å ha et sted hvor de kan gjemme seg litt bort mens de kikker ut på verden. Skyll sanden godt i rent vann, uten såpe, før du har den i karet, slik at du slipper at vannet blir helt grått av støv fra sanden. Litt støv vil det alltid være de første timene, men det vil legge seg, eller bli fjernet av filterpumpen etter kort tid. Det er greit med et lag med sand på cirka 5 cm, slik at du kan få røttene ned i sanden uten at det byr på problemer. Så fyller du karet med vann, og setter varmekolben på cirka 25 grader Celsius.

Når vannet er temperert kan du sette i plantene. Husk at pottene plantene kommer i skal fjernes, likeså med vatten som er rundt røttene, bort med den også. Sett inn stein og røtter dersom du skal ha det i karet, og du er ferdig med første del av oppstarten.

Det er nå de fleste løper til butikken og handler masse fisk. De fleste kommer hjem med nok fisker til å fylle mange kar, og der de færreste passer sammen, slik at man ender opp med mange fisker som hverken kan gå sammen, eller har nok plass. Det jeg vil anbefale deg å gjøre når karet er innredet og temperert, er å kjøpe maks to-tre små, hardføre fisker, gjerne sverddrager, platy og blå gurami som kan bo i karet mens filteret kjøres inn og modnes. Det høres kanskje rart ut at et filter må modnes, men i et filter skal det bo masse gode bakterier som bryter ned avfallsstoffene som avføring fra fisk, fôrrester og råtnende planterester vil danne. Det er grunnen til at vi aldri må pøse på med fisker i et kar som ikke er innkjørt. Filteret har da null filterbakterier som kan bryte ned giften (nitritt), og fiskene blir rett og slett forgiftet. Når du bare har to-tre fisker, og fôrer veldig forsiktig, kan filteret få tid til å modnes slik at det ikke oppstår så mye av denne giften.

Guppyhann, lett kjennelig med lengre finner og sterkere farger.

Foto: Gry ©

Du trenger et vanntestsett, og etter cirka 15-16 dager begynner du å teste vannet for nitritt. Dersom du har nitritt i vannet, er det delvannsbytter som gjelder. Ved å bytte ut 40 % av vannet hver dag, vil du tynne ut giften såpass at det vil gå fint med fiskene dine. Fortsett med disse vannbyttene til du ikke lenger får utslag på testen. Denne nitritten forsvinner gjerne etter cirka 3 uker, for da er filteret fullt av de gode bakteriene, og de spiser opp avfallet i karet slik at det ikke dannes til nitritt.

Når vannet er "friskmeldt" er tiden inne for å kjøpe flere fisk! Jippi!! Husk likevel på at det beste er å tilføre kun få fisker av gangen, slik at det dannes nok filterbakterier til å håndtere den økende mengden avfall flere fisker vil føre med seg.

Filteret skal aldri vaskes helt rent, men bare renses ytterst forsiktig. Når du merker at vannstrømmen fra filteret er merkbart redusert tar du ut filteret, legger det i en bøtte med litt akvarievann, og kryster det forsiktig noen ganger, slik at sand, planterester og lignende fjernes. Det skal ikke være helt rent, for vi vil ikke kvitte oss med de gode bakteriene som bor der.

Til slutt vil jeg anbefale dere å lese masse på forumet her, slik at dere vet litt om de fiskene dere ønsker dere. Det er ikke alle fisker som kan bo sammen. Noen blir kjempestore i løpet av kort tid, noen jager og biter på alt og alle, og andre blir nervøse av å bo sammen med store, raske fisker. Forskjellig vannkvalitet skal også en del av dem ha, og noen liker temperaturer over 25 grader, mens andre vil ha kjøligere vann. Dersom du leser og lærer masse før du kjøper fisker, så slipper du mange problemer i karet ditt.

Lykke til!

I og med at vi ikke har hatt akvarie før, så starter vi med 25 l, til vi får litt dreisen på det med akvariet så får vi se om vi får invistere i et litt større akvariet etter hvert når Benjamin blir litt større.

Tusen takk for svar og hjelp.[:D]

Hvor mangen dråper med aquasana er det jeg skal ta oppi når vi har 25 l akvarium? Det står 1 dråpe pr. liter.

ORIGINAL: Babyklister

ORIGINAL: Annic73
også må du ha ett middel oppi som gjør at vannet "passer" til fisken...

Dette stemmer ikke lenger her i Norge.  

Aquasafe hete middlet vi bruke... Hvorfor trengs det ikke?

Hvis du vil det beste for fisken, lar du akvariet stå noen dager med planter oppi. Hvis du putter fisken oppi tidligere, vil du antakelig oppleve dødsfall fordi det ikke er optimal pH og algebestand.

Ang. hvilke fisker kan du jo prøve kampfisk og bunnfisker, eks. ansistrus. Gurami, molly'er og tetrafisker går også fint sammen.

Hehe, leste først teaterfisker og ikke tetrafisker. Skal ta å sjekke de ut når jeg skal kjøpe fisker.[:D]

Filteret forresten kan det vaskes en del ganger før det byttes ut eller er det sånn at man heller bytter det enn å rengjøre det? Hvor ofte tar man det filteret og rengjøre det?

Filteret skal ikke rengjøres. Det skal kun skylles/vris forsiktig i litt akvarievann når du merker at det er mindre kraft i det. Altså sjeldent. Rengjør du det helt, eller bytter det, så er alle de gode filterbakteriene borte fra karet igjen og du må begynne helt på nytt med å kjøre det inn, med den oppblomstringen av nitritt som da følger med. Dette er hovedfeilen de fleste gjør, og dermed mister de masse fisk. Det du skal gjøre av ukentlig jobb med akvariet er å bytte ca 30% vann, og fjerne litt alger.

Alvasafe er beregnet i land hvor det er mye metaller, klor og kalk i springvannet. Her i landet har vi perfekt akvarievann direkte fra springen de aller, aller fleste steder.

At et akvarie står i "noen dager" som noen skriver har ingenting fore seg. Det er først etter ca 14 dager at nitritten blomstrer opp, og den forsvinner av seg selv etter ytterligere 14 dager. Det er nitritten man skal bli kvitt. JEg råder deg til å melde deg inn på nettakvariet.no, der får du svar på alle spørsmål du måtte ha, av erfarne akvarister [:)]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp