Dere som har 6åring i hus..

Mjølkesjokolade

Gift med forumet
Hvor selvstendig er han/hun?

Min gutt skal være med mamma hele tiden, han vil ikke ut å leke alene, kan ikke sove borte hos andre enn besteforeldre og tanter/onkler. Er det snakk om lengre turer og f.eks morfaren vil ha han med seg vil han ikke uten at mamma eller lillesøster er med.
Om  jeg går inn på kjøkkenet eller do så kommer han etter.. 

Han fyller 6år i oktober.

Er det bare min som er sånn eller er det fler?

Vil påstå at 6åringen her i huset er ganske selvstendig.
Leker selv både inne og ute, liker godt å overnatte hos venner (familien bor ikke i nærheten) osv... Så var kanskje ikke så mye til hjelp dette.. :)

Min som ble 6 i fabruar er meget selvstendig.. Men er selvfølgelig usikker i noen situasjoner, og henvender seg gjerne til de nærmeste om det er noe. Vi flyttet til hjembygda mi for et par år siden, og han har vokst veldig her oppe. I byen var han mer innesluttet og sky..

Huff, jeg var visst ikke til noe hjelp jeg heller?!

Mi har akkurat blitt 7 da :P

Men hun har det siste året blitt veldig selvstendig. 
Har alltid fint alene da.
Hun var sååå stolt når hun fikk gå på butikken for meg å handle. eller på kiosken å poste brev.
Hun elsker å overnatte hos andre og :)

Så har vi han på 5 da :p 
Han vil helst være der jeg eller søstra er. 
Og gjerne bli med henne på de gjøremålene hun får.

Håper og tror han vokser litt det neste året siden han da og blir storebror :)

Tja,min 6 åring har aldri overnattet hos noen. Han vil ikke, og vi har heller ingen familie som kan ha ham på overnatting. Siden vi flyttet hit for 3 mnt siden kjenner vi heller ingen her godt nok til at det er naturlig med overnattingsbesøk. (Vi har heller ikke behov for å ha ham borte på overnatting,vi har jo to sønner - og den eldste er jo straks 19 år. Det er storebror som er sammen med lillebror om jeg og pappaen skal på noe uten minstemann.) Ellers er han en svært trygg og selvstendig fyr. Han driver på med sine ting,leker ute med venner - men husker alltid å si i fra hvor han går, så mamma ikke skal bli redd ;-D På mandag skulle storebror være barnevakt fra 7 om morgenen, og storebror er morragretten... Men minsten pleier å sove til 10, så det gikk jo greit. Minsten sto opp før vi dro klokka 7 om morgenen,og vekket storebroren 13.30!! Minsten spiste frokosten som jeg hadde laget,så på tv,spilte DSI,lekte med lego - og så vekket han storebror når han hadde lyst på mer mat! (Storebror var lei seg fordi han ikke var blitt vekket før.)
 Vi kan gå tur med bikkja,eller gå på butikken uten at minsten vil være med. (Tar tre minutter å gå til butikken da.)

Min blir 6 i september, og han er nok litt i overkant, men han har en storebror å strekke seg etter. Han gikk når han var nesten 9 mnd, sluttet med dag og nattbleie når han var 2. Da hadde han ligget i stor seng ca et halvt år. Syklet uten støttehjul uka før han fylte 3. Skjærte og smørte den første brødskiven sin rundt 4 årsalderen. Han ligger gjerne hos venner og bekjente som han kjenner godt, men er mer utrygg på nye hendelser og steder, da er det godt å ha mamma sin hånd.

Min var sånn, og er delevis litt sånn ennå egentlig.
Nå om dagen er det sjalusi fra ende til annen fordi jeg har fått kjæreste, han er ikke glad i han, han får ikke snakke til meg, mini må gå i midten og han hører ikke på NOE av det jeg sier når vi er sammen med han. 
Han er delevis tilbake til sitt gamle jeg med å nesten krype inn i meg igjen, men jeg får bare holde ut, sette grenser, passe på å sette av dager til baaaare han og håpe det går over snart....

Min er veldig selvstendig, han er ute alene og leker, sykler alene til kompiser. Han smører mat selv og kan fint være alene hjemme litt. Han har ikke prøvd å sove hos kompiser enda da, så vet ikke hvordan det hadde gått.

alltid vært sånn eller i den siste tiden? andre ting som tyder på behov for trygghet i kjente personer eller ting/steder?

Min blir 6 i oktober men er veldig selvstendig. Ber om å få sove hos besteforeldre osv. Og ordner seg selv om morgenen osv går gjerne ut for å leke osv både alene og med kompiser.

Her har vi å en 6 åring i oktober.
Synes min 6 åring er veldig selvstendig, leker ute alene, er borte på besøk til venner alene... Men vi har ikke prøvd overnatting borte enda, men det er ikke lysten det står på. 

Min har vært veldig mammadalt, men har blitt litt bedre. Vi har jobbet endel med det også, for nå skal hun jo begynne på skolen. Snakket om ting, for det meste. Samtidig er det jo kos også.

Back
Topp