dere som har 5åringer....

x1xkombaja

Glad i forumet
Hva forventer dere av de i forold til plikter og sånn??

Jeg føler at min ikke helt forstår dette med beløning osv, om jeg lar det gå på en uke, og tar det fra lørdagssnopen, så virker det som han ikke helt forstår tegningen på en måte, om dere skjønner....

Og hva kan jeg forvente av han??

Sette talerken på kjøkkenet etter han har spist?
Rydde rommet hver kveld?
gå ut med søpla?

Hva tenker dere... og hvordan gjør dere dette??

her har ungene fra de ca var 2år satt sin egen asjet ut på kjøkkenbenken når vi er ferdig med å spise
Fra de var 3år vært med å dekke på borde, med å rydder lekene sine
Nå er de 4 og 6år  og følgende ting gjør de nå-hjelper til med å dekke på og av borde, rydder opp lekene , er med å leger klær tilbake etter vask, setter lekene inn i boden når de er ferdig med å leke ute, hjelper til å forer hundene, leger klærne etter dagen i skittentøykurven, bærer ut søppel når vi ber om det, hjelper til å støvsuger inimellom
Vi gir ikke noe bestemt for at de gjør dette,men putte rlitt i børsa inni mellom

Jeg er ikke for straff som å ta fra lørdagssnop og andre goder.
Handling og straff bør henge sammen.
Har prøvd straff før, men min gutt blir veldig forvirret og sint da, fordi han ikke forstår hvorfor.
Også får jeg den igjen " vist jeg ikke får se på film nå, så rydder jeg ikke rommet etterpå"

Han er mye lettere å samarbeide med når jeg snakker oppmuntrende til han og han får skryt for det han gjør.
Feks, så rydder han av bordet når han har spist fordi han vet jeg blir glad og at han får skryt da.
Og når han har ryddet rommet er han kjempestolt etterpå når jeg kommer å skal se hvor fint det er[:)]

Mye bedre at barn gjør ting fordi de har lyst og føler seg bra etterpå, og ikke fordi de blir "tvunget"

Snupp setter asjett osv ut på benken når vi er ferdig å spise. Må rydde opp lekene etter seg ( noe vi ikke er så gode på enda), ute må ho ta tingene sine ut i boden før ho går inn. Også vil ho gjerne gå med søpla, men rekker ikke opp, og samme med posten. Ho legger også skittentøy i kurven på badet og å mate fisken er hennes jobb. [:)]
Hender jo ho er med å sette i oppvaskmaskina, vaske, støvsuge tørke støv og vanne blomster, men det er fordi ho har lyst ikke fordi vi forventer det. Samme med å dekke bordet.[:)]

Alexander blir fem i mai,og har kun en fast plikt. Det er å fore bikkja om morgenen og om ettermiddagen - og å si i fra om vannkoppen er tom. Han må være med å rydde,ikke bare sine egne ting men generell rydding. (Orker ikke en som senere skal si "Den tar ikke jeg bort,var ikke jeg som rotet".) Han må ta matboksen ut av sekken etter barnehagen,sette skoene på plass,legge skittentøy på vaskerommet.
Altså,han gjør hva han får beskjed om - det er hva jeg forventer av begge mine sønner!

Han vil få flere plikter etterhvert som han blir eldre[:)].

Her er det mini som går ut med søpla, og dekker på bordet, de gangen vi spiser på kjøkkenet[8D]

Ellers har jeg aldri rydda rommet hans for han uten at han hjelper til, ei heller lekene på stua..

Klærne og skoene er vi begge gode på å bare slenge fra oss i gangen, jeg tror jeg må bli flinkere før jeg forventer noe mere av han der[8D]

Legger klærne i skittentøysdunken gjør han, eller på stolen sin på badet om de ikke er skittene og han kan bruke de en gang til...

Føler egentlig det meste går automatisk, har ikke trengt å si noe liksom, men jeg har og en følelse av at pappan er myyyyye strengere enn meg når det gjelder sånne ting, og at jeg rir litt på bølgen av at han forventer veldig mye av han[8D]

[:D]Jeg flyter også på bølgen... Eldstemann er en ryddig fyr av natur,og han er vel den som forventer/krever mest av lillebror.
Men jeg bruker aldri straffesystem... Heller - "Om du er flink å rydder opp dette nå,så kan vi ta oss en kjeks/sjokoladegullmynt/havrekjeks pause etterpå". Løfter om belønning fungerer mye bedre enn trusler om straff.

Og så blir jeg utrolig forbauset om noen av guttene sier NEI til noe jeg sier til dem.... (Det gjelder både mann og sønner... Det er jeg som er alfa-hunnen i flokken vår[8D][:D])

Jeg er mer en sånn...

"nå rydder du opp lekene dine"
"koffor?"
"fordi det er snart middag"
"koffor?"
"fordi vi rydder opp etter oss når vi har lekt"
"koffor?"
"fordi det er mye koseligere og spise middag når det ikke er leker over alt"
"koffor?"
"slutt å spørr og bare rydd du nå!"
"oook, men eg vil ikkje, bare så du vett d!"
"jada, samme det, bare rydd du!"
"jada... masemamma"

[8D]

jada, jeg snakker kav oslo, og mini snakker skikkelig jærsk(stavanger)[8D]

andrea er snart 5,
hun har egentlig ikke noen oppgaver, men etter feks og ha lekt med leker oppe, som egentlig hører til nede, må hun rydde di ned igjen, er hun sor nok til og dra det opp og slenge det rundt i tv/leke stua, er hun stor nok til og legge det tilbake igjen,

og så forventer jeg at di rydder på plass lekene som hører til i tv stua i kistene der inne, føre di får se film.

går vel mestpå det og gjøre seg ferdig, og avslutte ved og rydde opp, føre man begynner på nye ting.

ORIGINAL: Miss SWAG a lot

Jeg er mer en sånn...

"nå rydder du opp lekene dine"
"koffor?"
"fordi det er snart middag"
"koffor?"
"fordi vi rydder opp etter oss når vi har lekt"
"koffor?"
"fordi det er mye koseligere og spise middag når det ikke er leker over alt"
"koffor?"
"slutt å spørr og bare rydd du nå!"
"oook, men eg vil ikkje, bare så du vett d!"
"jada, samme det, bare rydd du!"
"jada... masemamma"

[8D]

jada, jeg snakker kav oslo, og mini snakker skikkelig jærsk(stavanger)[8D]

Åååååå. Hvorfor det alderen er sååå sjarmerende[8D][:D].

Har ei her som kvar gang eg seier noke , rydd no..eller kjefter litt..så svarer ho :
Ja men mamma da! det er bare sånn det er å ha barn det...

Back
Topp