Dere som hadde svangerskapsforgiftning...

Tyrimor

Blir kjent med forumet
Fikk dere beskjed om at neste svangerskap kom til å defineres som risikosvangerskap?

Har ei venninde som fikk forgiftning i førrste svangerskap, i uke 38, ble igangsatt 9 dager før termin. Alt gikk bra.
Nå er hun gravid med nr 2 og det er så mye "greier" rundt dette svangerskapet selv om alt foreløpig utvikkler seg normalt ( uke 30 nå )
Hun er også annbefalt å ikke få flere barn pga dette.
Så derfor lurer jeg, er det normalt eller er det hun som overdriver her?...

Jeg fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke vil få SF i neste svangerskap, og at det ikke var noen grunn til at jeg ikke skulle bli gravid igjen. Jeg ville få ekstra oppfølging ved en evt neste gang da, men jeg fikk SF ganske tidlig

Jeg har fått beskjed om 50% større sjanse for og få det igjen. Keisersnitt i uke 34. Men ingen beskjed om og ikke få barn igjen[:)]

Hadde ganske alvorlig form også.. med hellp-syndrom. Men det er ikke snakk om at jeg ikke kan få barn igjen(selv om jeg ikke ønsker det)

Jeg har ikke fått beskjed om at jeg kan komme til å få svangerskapsforgiftning neste gang. Mamma hadde svangerskapsforgiftning med meg så da er sjansen til å få det selv større, men om jeg får det neste gang er jeg jammen ikke sikker på. Håper jeg får mulighet til å finne det ut[:)]

æ har hatt det med begge mine å med nr 2 no fikk æ ekstra oppfølging pga at æ hadd det med ho førsta men har ikke fått beskjed om at æ ha vårte anbefalt å itj få nå fler pga det mn...

De aller fleste førstegangsfødene har et snev av sf .. Jeg hadde noe større enn et snev(MED NR 1), ble igangsatt, dagen før termin. Jeg fikk bare beskjed om at jeg måtte være oppmerksom på symptomene og følge med bt og urinen.

Fikk et illebefinnende i dette svangerskapet, lysflimring og uvel, klarte ikke se, da kom ambulansen å henta meg i frykt for sf.. det hadde de ikke gjort om jeg ikke hadde hatt sf i forrige svangerskap..

Bærum sykehus "innrømma" først da eg var i fødsel (10 dager på overtid) at eg nok hadde sv.f ..pga skyhøyt blodtrykk...

Fikk ikkje høre noe mer eg..[8|]

Takk for svar jenter[:D]
Da er det nok som jeg misstenker, at hun overdriver en smule...
Skjønner den biten med ekstra oppfølging og være på vakt med hensyn til symptomer, men ikke at en lege skulle ha annbefalt henne å ikke få flere barn når hun foreløpig har sf kun i første svg.
Hun har 0 på proteiner nå, BT er perfekt og babyen vokser som den skal så alt ser ut til å gå rette veien[:)]

Det har vært MYE drama i dette svg'et og hun sier at sånn er det bare når man har hatt sf.
Hun har vært til ctg-reg ofte pga kynnere, livmormunn er normal, men hun forklarte det med at de (altså legene og jm) var redde for at hun skulle føde fortidlig pga sf i første svg. Når jeg nevnte at kynnere var ofte mere merkbare i andre svangerskap så fikk jeg til svar at det var unormalt sterke kynnere hun hadde ettersom hun hadde hatt sf...Jaddda!!
Blandt annet hadde de fått beskjed etter at førstemann var født om å bli gravide asap hvis de skulle ha flere, i allefall innen 2 år.
Hun har også vært til angstjordmor på fødselsforberedende samtale fordi "det var vanlig at de med sf fikk fødselsangst etterpå", noe hun aaaablooolutt ikke har. Men det var liksom standard rutine...

Tror jeg får begynne å lytte litt selektivt, men kjedelig når hun hele tiden skal få oss rundt til å bekymre oss selv om BÅDE hun og barnet er friske, HELDIGVIS!![:)]

Jeg fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke vil få SF i neste svangerskap, og at det ikke var noen grunn til at jeg ikke skulle bli gravid igjen. Jeg ville få ekstra oppfølging ved en evt neste gang da, men jeg fikk SF ganske tidlig

fikk samme beskjed av legen som tok i mot min sønn at vi skulle ikke være redd for å få flere, at det ikke er sikkert man får det igjen men at jeg får ekstra oppfølging.

Med nr. 1 hade eg svangerskapsforgiftning på slutten (rundt veke 38?). Nr. 2 vart ikkje rekna som risikosvangerskap! Med nr. 3 fekk eg svangerskapsforgiftning igjen, denne gongen rundt veke 35. Har fått beskjed av legen om at dersom eg vert gravid igjen kjem det til å bli rekna som risikosvangerskap, og eg vil få hyppigare kontrollar.

også er det forresten slik at sjansen for SF er størst i første svangerskap, men enkelte er meir disponert for å få det enn andre, derfor er det fleire som får det fleire ganger.

det er også sånn at jo tettare svangerskapene er, jo mindre er sjansen for å få det i dei andre svangerskapa, mens om ein ventar for lenge med å bli gravid igjen kan ein få det igjen... (som eg gjorde.. derfor må vi nok bestemme oss ganske kjapt for om vi skal ha 1 til[;)] )

Back
Topp