Dere som hadde svangerskapsforgiftning...

*Lykkelita

Glad i forumet
Hvor tidlig fikk dere det? Og om man får det, blir man da innlagt og liggende til man skal føde??

Eg hadde svangerskapsforgiftning i dei to første svangerskapå. I det førsta blei det oppdaga i veke 32 å eg blei innlagt med eingong...
I svangerskap nr 2 blei eg delvis sjukemeldt ganske tidlig og tok det med ro, blei full sjukemeldt ei veke før perm start pga blodtrykket. Va på stadige sjekker på sykehuset å blei satt igang i veke 38 for då hadde eg utvikla sf igjen..

siste gang blei eg sjukemeldt tidlig pga blodtrykket, men slapp unna sf[:)][:)]

Trur ikkje du automatisk blir innlagt, komme vel ann på kor alvorlig det e!!!

Hadde det med snuppa. De oppdaget det i, hmmmmm, rundt uke 25 eller noe. Fikk beskjed om å holde meg i ro. Det får man ikke beskjed om lengre nå.

Det gikk tilbake etterhvert, men kom tilbake etter uke 30. Ble ikke innlagt pga det. Måtte bare holde sofaen hjemme.

Jeg hadde svangerskapsforgiftning og når jeg reiste på kk for sjekk fordi jeg rett og slett følte meg ikke bra så målte de blodtrykket, snakket med legen der oppe og så var jeg innlagt! Jeg lå der i en uke før jeg ble satt i gang og fikk medikamenter for å få starta fødselen. Småen ble født 13 januar, 3 uker før termin. Det er vel gjerne forskjellig fra sykehus til sykehus om hvordan de gjør det med tanke på svf men sånn var det hvertfall med meg da. De oppdaget det når jeg var 36 uker på vei.

Jeg ble innlagt med sf uke 38+0 og satt igang før det hadde gått 1 time. Jeg viste selv at det holdt på å utvikle seg, så hadde nok hatt det 1-2 uker før den tid. Lillesøsteren min ble født med hastesnitt i uke 29+6 pga sf, da antok de at mamma hadde hatt sf i 3 uker. Søsteren min var 33% for lita for alderen og mamma mistet delvis synet på ett øye pga skyhøyt blodtrykk. 

Jeg hadde SF i hele siste halvdel av svangerskapet. Ble fulgt ekstra godt opp på helsestasjonen pga det, med kontroll hver uke. Også hadde jeg UL hver uke de siste 4 ukene av svangerskapet for å se om babyen i magen hadde de bra og vokste som hun skulle. Og det gjorde hun, så ble ikke innlagt, heldigvis. Men visste at jeg ville bli satt i gang på terminen pga av det, hvis ikke fødselen hadde startet innen det. Og det hadde den ikke, så ble satt i gang.

jeg hadde litt a hvert. og fikk til slutt sf og.. var på kontroll dagen før termin og da sa jormor - gå opp på føden nå så tar vi vannet ditt( alt var modent og klart..).. sjohei[8D] fostervannet var skikkelig uggent.. grønt og ekkelt.. måtte ha sånn sak oppi som var festa på hodet til lillemor for å overvåke..

Takk for svar jenter! Hadde ikke noe sånt i forrige svangerskap, men det gir vel ingen garanti denne gangen fordet... Vet ikke om man kan være arvelig disponert for det, men tanta mi som ellers er veldig like meg hadde svangerskapsforgiftning. Ellers mye høyt blodtrykk i familien...

Men så er det dette med opptjening av permisjon da...jeg jobber nå redusert, 80 %, men har tenkt å begynne å jobbe 100 % igjen før jeg går ut i fødselspermisjon igjen, slik at jeg får fødselspenger beregnet ut fra 100 % lønn. Men så er det det da, blir jeg plutselig sykemeldt er det den lønna jeg har på det tidspunktet som vil gjelde over i permisjonen også. Så lurer på hvor lenge jeg skal tørre å vente med å begynne å jobbe 100 % igjen[8D] Men ser da at det sånn egentlig kan skje når som helst. Satse på at jeg slipper unna rett og slett[:)]

husker ikke når det begynte, men ble sendt til ekstra oppfølgning på sykehuset i uke 28, og ble lagt inn i uke 34. Ble KS samme kveld.

Jeg fikk det seint men alvorlighetsgraden av det kom snikende ganske raskt etter at jeg en god stund hadde hatt mye vann i kroppen og høyt BT. Proteinene kom sist hos meg og jeg var innlagt rundt en uke før storesøs kom i uke 37. Da ble jeg satt igang.

Back
Topp