Dere som hadde svangerskapsforgiftning(preeklampsi eller eklampsi)

• Trådstarter Trådstarter MaseMamma09/11
  • Opprettet Opprettet
M

MaseMamma09/11

Guest
Hvordan var blodtrykket deres fra starten av og hvordan utviklet det seg gjennom svangerskapet?

Helsen nysgjerrige meg som er litt redd for å utvikle svangerskapsforgitning denne gang igjen[&:]

Blodtrykket mitt lå på ca 120/75 helt til uke 30 med andremann. Etter uke 30 hadde det plutselig økt. Så det var aldri noe gradvis stigning eller noe sånt. Det var stabilt hele tiden, til det plutselig økte til 140/95. Og etter det økte det gradvis hele tiden. Helt til jeg måtte få blodtrykksmedisiner.

Jeg tror egentlig at jeg hadde begynnende svangerskapsforgiftning med førstemann også, men siden han pluteslig kom av seg selv i uke 33, så ble det aldri påvist noe. Der var også blodtrykket stabilt på 120/75 hele tiden. Helt til det plutselig økte i uke 32 til 150/100.

Håper du slipper unna svangerskapsforgiftning denne gangen.

Ingen var klar over at jeg hadde svangerskapsforgiftning før jeg plutselig fikk eklampsi/krampeanfall etter fødsel. Legene mener det må ha kommet brått, siden oksygen i navlestreng og utvikling hos barnet var normalt. (Han var faktisk godt over 4 kg :) )
Ingen symptomer på svangerskapsforgiftning, annet enn litt høyt blodtrykk i uke 39. Blodtrykket ved starten av svangerskapet var 100/60 og steg til 138/85 i uke 39. Legen min reagerte ikke på dette, mente det var vanlig med stigning rett før fødsel.
Fikk krampene ca 1 time etter fødsel. Blodtrykk rett etter var 170/95. Ingen andre symptomer, ingen antydning eggehvite i urin. (Epilepsi utelukket etter test.)
Veldig glad for at det skjedde etter fødselen <3

Hadde normalt blodtrykk frem til uke 36 men første, da var det rundt 120/85, men steg fort til 140/105 på ett par dager. 

Med andre mann fikk jeg SF i uke 39, da gikk det fra normalt til 150/110

Jeg har alltid litt forhøyet BT. På første kontroll i uke 6, ser jeg det var 149/82, andre kontroll var det 142/78.
Siste kontroll - den dagen SF ble oppdaget og guttungen faktisk kom var det 169/100. Hadde også proteiner i urinen, og littegrann ødemer.

Lå rundt 150/88 hele svangerskapet, men rundt uke 38 var det på ca 170/100.
Denne gangen ligger det jevnt høyt, 160/82 og er bare 20 uker. Håper ikke det har noen sammenheng..

hadde bt 105-110/55-60 hele veien.
var hos jm uke 27+4 og alt bra. var hos lege uken etter for ny sm, fremdeles alt bra.
pga flytting ble ikke neste gang hos jm før uke 36+4. Da ble jeg sendt rett til sykehuset med ødem, proteiner i urinen og høyt bt. lå inne til observasjon i 4 dager der undertrykket steg til over 100 selv med btmedisin. eklampsi uke 37-1 som endte i katastrofesnitt. Det var for sent... hadde ikke hjulpet om de hadde satt meg igang med en gang jeg kom på sykehuset heller for jeg hadde ikke tålt påkjenningene under en fødsel - jeg gikk i kramper pga stress når de plutselig bestemte seg for å ta vannet mitt uten forvarsel. Babyen var stor og det var ikke god gjennomstrømning i navlestrengen.

Blodtrykket mitt var i starten 120/70. Utviklet svangerskapsforgiftning i uke 30 å da ble det bare verre og verre for vår del. Jenta vår ble født i uke 37 (igangsatt) Da hadde blodtrykket vært stabilt på 170/210 i de siste 2ukene på sykehuset..

Back
Topp