Dere som hadde røykende mor da hun gikk svanger med deg..

Bruker857sti

Andre møte med forumet
Hvilken skade har du tatt av det/ fått på grunnlag av det? -Og det er bevist at det kommer av at din mor røkte.
Syntes man også kan ta med om det ble røkt inne eller ute i barndommen din. Syntes det hadde vært super intr.å vite! Litt inspirert av en annen tråd her.

Vi er over 10 søsken, mamma røyka i alle svangerskapene, det er ingen som har fått noen skader eller senskader på grunn av dette...i tilegg til og røyke i svangerskapene har hun alltid røyka inne i huset og i bilen.

MEN selv om ingen tok skade av det, så betyr det jo ikke at andre ikke kan gjøre det....!

Jeg har masse allergier med tilhørende astma i dårlige perioder. Det kan jo ikke bevises at er den direkte årsaken... Vi er fire søsken, de tre andre ble født for tidlig, og jeg kom på termin.

Jeg har astma. Mamma røkte med meg gravid, og inne da jeg var liten. Ikke bevist at jeg har fått astma av den grunn, for alle på min farside har det.

Mamma røykte inne og i alle svangerskap. Vi er fire søsken, alle for tidlig født. Har kraftig astma/allergi.

Jeg har har ikke hatt en røykende mor i graviditeten. Men min far røyka inne med oss. Jeg hadde astma som liten og et atopisk med masse allergier. Legen mener dette er arvlig da min far har det samme, farmor, og en av mine tante unger, men om det kommer fra røyking inne eller arverlig vet vi jo ikke. Min sønn har også astma og allergi. Og dette er jo også fryktelig arverlig. Jeg føler ikke at mine foreldre har mishandlet meg på noe vis, så synes iblandt at dette blir dratt litt vel langt. Klart nå vet man bedre, man går ut når man har barn og man gjør sitt beste for å slutte i svangerskapet!

Hverken jeg eller broren min har noen skader av at hun røyka. Og hun gikk på overtid med oss begge. 

Mamma røkte når hun gikk gravid med meg og røkte inne i huset i barndommen også, men hun drakk itillegg og røyke når jeg lå i magen hennesSå jah!!! Jeg har slitt med allergier og eksem som barn, men pappa har og slitt veldig med eksem, så kanskje derfra jeg har det!? Sliter nå i voksen alder med astma av og til!

Jeg synes at folk er MYE mere bevisste på det med og røyk og barn. For bare 10-20 år siden var det HELT normalt og røyke innendørs, idag er det nesten ingen som gjør det mere. Det var også mere "ok" og røyke under svangerskap, man røyka i bilen når barna var der og man røyka inne selv om barna var der...eneste dem tok "hensyn" til var bittesmå babyer (i det milijøet jeg vokste opp i)

Jeg synes at røykekapanjene har gjort en god jobb med og nå inn til folk, samt at røykeloven kom.(som alle røykere hata først, men elsker nå)

Alle røykene man klarer og la være og ta, er bedre enn ingenting...selv om det aller beste er og slutte under svangerskap/amming/småbarnstiden...

suttelutt skrev:
Jeg synes at folk er MYE mere bevisste på det med og røyk og barn. For bare 10-20 år siden var det HELT normalt og røyke innendørs, idag er det nesten ingen som gjør det mere. Det var også mere "ok" og røyke under svangerskap, man røyka i bilen når barna var der og man røyka inne selv om barna var der...eneste dem tok "hensyn" til var bittesmå babyer (i det milijøet jeg vokste opp i)

Jeg synes at røykekapanjene har gjort en god jobb med og nå inn til folk, samt at røykeloven kom.(som alle røykere hata først, men elsker nå)

Alle røykene man klarer og la være og ta, er bedre enn ingenting...selv om det aller beste er og slutte under svangerskap/amming/småbarnstiden...

Huff ja, tenker med gru tilbake på når vi var i vår bittelille hytte på påskeferie og det satt 3-4 voksne der inne og dampet nærmest uavbrutt. Var tykt av røyk inne i den lille hytta. Husker vi ungene pleide å klage og prøve å få de til å røyke ute, men da lo de bare av oss... Var jo helt grusom å sitte og prøve å puste der inne...

JA også har det faktisk med at når barnet er i magen og mor puster inn røyk får barnet mindre luft.Når mor røyker i svangerskapet inhalerer hun en rekke forskjellige kjemiske stoffer. Noen er i form av gassprodukter, andre er bundet til små partikler av sot og tjære. De fleste av disse produktene kommer over i morens blod i lungene. Derfra føres de til morkaken og her passerer de over i barnets blod.

suttelutt skrev:
Vi er over 10 søsken, mamma røyka i alle svangerskapene, det er ingen som har fått noen skader eller senskader på grunn av dette...i tilegg til og røyke i svangerskapene har hun alltid røyka inne i huset og i bilen.

MEN selv om ingen tok skade av det, så betyr det jo ikke at andre ikke kan gjøre det....!

Usikker på hvor mye mamma røyka da hun gikk gravid med meg i magen, men vet hun røyka da hun ammet/da jeg var baby. Mest ute, men kan godt hende hun røyka inne også.
Jeg har astma, allergier og eksem.

Min mor røyket når hun gikk med meg, jeg har ikke fått noen plager eller noe grunnet dette. Vet at hun røyket med mine søsken også, og såvidt jeg vet så har ikke de fått noen plager grunnet dette de heller.

Mamma røyka med både meg og mine 2 andre søstre.. 
Eg har ingen plager, og ikkje storesøstra mi heller.. Men lillesøster mi har både astma, allergi og eksem...

Ser det er mye fokus på astma her, men babyen får jo ikke mer skader i lungene enn i resten av kroppen når den er i magen. Jeg vet ikke om mamma røyket i sine svangerskap, men hun har tre som er født tidlig, en av dem 6 uker før tiden. Hun røyka da vi var små iallefall. Stefaren min røkte i bil og i stua, husker det var sååå eklelt og jeg ble kvaln osv. De to yngste brødrene mine var mye syke som barn, og begge har lese- og skrivevansker, den ene har påvist dysleksi. Han med dysleksi har også astma. Alle guttene hadde lav fødselsvekt. Jeg innbiller meg at lærevansker, nedsatt immnforsvar og slikt også er mulige resultater av røyk i svangerskapet evt rundt barn? Orker ikke google nå, skriver fra telefonen.

Mamma røyka da hun var gravid med søskene mine og meg, pluss inne til jeg var kanskje 17.. Jeg har ingen plager, aldri vært allergisk, hatt astma eller eksem, kan telle på en hånd hvor mye jeg har vært syk, osv osv. Søskene mine har noen allergier, ene mer enn den andre. Kan jo være pga det :)

astma, allergi, eksem...litt usikker på om min mor røykte, men vokste opp i et røykfullt hjem da far og bestefar røykte inne...regner med det er både arv og miljø som spiller inn...har man en 'sårbar side' (arvelig betinget) kan ting ploppe opp når man blir utsatt for diverse ytre påvirkninger.

Mamma røyka som en svamp de 3 første mnd av svangerskapet, så slutta hun. Men pappa røyka inne, men han slutta når vi gikk på barneskolen.

Jeg har litt astma og allergi, men det har pappa også og det er han født med+ at broren hans har det, bare mer kraftig også født med det. så jeg tror jeg har arvet det og at det ligger til familien.

vanskelig å si om jeg har tatt noe skade av det. jeg ble født på termin :)

Mamma røkte i svangerskapet med meg og brødrene mine.
Eg har ingen allergiar eller astma... Eller  andre plager.
Storebroren min har ingen allergier eller astma eller andre plager..
Lillebroren min er allergisk mot julestjerner.. 

Back
Topp