Dere som gir mme..

Volven

Cute but psycho! Things even out..
September 2012
Det ser ut som ammingen går mot slutten her i huset :(
Har jo ikke fått Asle til å drikke no særlig på dagtid på drøyt to uker, og nå fikk jeg ham endelig til å ta flaske fra meg. Han har ikke villet ta flaske fra meg tidligere.
Så nå som det ser ut som det blir mme her i huset også, lurer jeg på et par ting..
- Hvor mye gir dere sånn ca til hvert måltid? Og hvor mange ganger pr. dag??
- Hvor lenge kan kan det stå på flaska før man må kaste det når man har varmet det opp?? Altså er det noen frist på å drikke opp innholdet? (jeg syns jo det lukter surt med èn gang :eek:)
- Og koker dere fortsatt flaskene/smokkene mellom hver gang??

Det ser ut som ammingen går mot slutten her i huset :(
Har jo ikke fått Asle til å drikke no særlig på dagtid på drøyt to uker, og nå fikk jeg ham endelig til å ta flaske fra meg. Han har ikke villet ta flaske fra meg tidligere.
Så nå som det ser ut som det blir mme her i huset også, lurer jeg på et par ting..
- Hvor mye gir dere sånn ca til hvert måltid? Og hvor mange ganger pr. dag??
- Hvor lenge kan kan det stå på flaska før man må kaste det når man har varmet det opp?? Altså er det noen frist på å drikke opp innholdet? (jeg syns jo det lukter surt med èn gang :eek:)
- Og koker dere fortsatt flaskene/smokkene mellom hver gang??
Heihei!
Her også er det så og si over med amminga.. Hun er rett og slett mer interessert i all anna mat.;)
- Vi blander slik at vi vet at vi har nok til det måltidet (150-180ml) istedet for at hun ikke blir mett og vi må blande mer. Da blir hun sint..:p Gir 3-4 rene mme-måltider, også kommer fast føde i tillegg.
- Det skal vel egentlig ikke stå så lenge. Heller ikke blandes ferdig lang tid i forveien. Her sovner hun som regel midt i kveldsvellingen, og da venter vi litt med å helle den ut. Hun våkner som regel etter ei lita stund og vil ha resten..
- Vi koker fortsatt flaskene, ja. Lar dem stå opp ned med zalo og varmvann inni ei stund, slik at tuten blir rein. Så kjøres de i oppvaskmaskina før vi koker alle delene i 5min.

Heihei!
Her også er det så og si over med amminga.. Hun er rett og slett mer interessert i all anna mat.;)
- Vi blander slik at vi vet at vi har nok til det måltidet (150-180ml) istedet for at hun ikke blir mett og vi må blande mer. Da blir hun sint..:p Gir 3-4 rene mme-måltider, også kommer fast føde i tillegg.
- Det skal vel egentlig ikke stå så lenge. Heller ikke blandes ferdig lang tid i forveien. Her sovner hun som regel midt i kveldsvellingen, og da venter vi litt med å helle den ut. Hun våkner som regel etter ei lita stund og vil ha resten..
- Vi koker fortsatt flaskene, ja. Lar dem stå opp ned med zalo og varmvann inni ei stund, slik at tuten blir rein. Så kjøres de i oppvaskmaskina før vi koker alle delene i 5min.

Tusen takk for svar! :D

Ingen problem, kjære deg!!:-)
Håper svarene var til litt hjelp.
Det er nok bare å prøve seg frem litt med mengdene og antall måltider. Lykke til! :)

Ingen problem, kjære deg!!:)
Håper svarene var til litt hjelp.
Det er nok bare å prøve seg frem litt med mengdene og antall måltider. Lykke til! :)

Fikk svar på det jeg lurte på, vet du :) Trenger en liten pekepinn når man ikke har gjort dette før ;):P Har liksom bare slengt ut puppen og så har resten ordnet seg selv ;):rolleyes:

Vi gir 150ml melk før hvert eneste måltid hele dagen, så får hun grøt, frukt eller middag etterpå. På ettermiddagen får hun et rent melkemåltid, mellom middag og kvelds!
Vi er ikke like hypre på flaskevaskinga som lilla-87 :p kjører flaskene i oppvaskmaskinen bare, et slutta og koke de, det trenger man ikke når de har passert 6 måneder;) er MEGET tidsbesparende å slippe den kokinga altså! ...nå har hun trøske da, så koker flaskesmokkene for å bli kvitt soppen!

Anbefaler å ha ca 8 flasker, så har man til 5 daglige måltider og noen til neste dag, så slipper man å stresse med å vaske flasker i eningen;) Asle er sikkert gammel nok for nr 3 smokker nå, merker at Hermine blir irritert og spiser mindre nåt hullene i flaskesmokkene er for små! :)

Vi gir 210ml til hvert måltid :) hun spiser flaske kl 07, 13 og 19, så spiser hun en porsjon grøt klokka 10 og 16. Til grøten får hun vann fra tutekopp :) jeg sparer aldri på oppvarmet mme, kaster restene om hun ikke drikker opp med en gang.. Hun vil aldri ha mer om hun har bestemt seg for å være mett uansett ;)

Storebolla des 2010 og Lillebollerina okt 2012 <3

Ja, og vi koker alt av flasker mellom hver gang. Vi har seks flasker, og har ikke hatt no stress med å koke hver dag.. De trenger jo ikke SÅ mange måltider per dag lenger, så jeg hadde nok ikke giddi å hamstret flasker nå :)

Storebolla des 2010 og Lillebollerina okt 2012 <3

Tusen takk for svar, jenter! :D
Jeg har jo litt flasker liggende fra da vi dreiv å testa ut diverse typer før vi skulle ha barnevakt for første gang, og nå er han så stor at jeg regner med at jeg får ham til å drikke av de fleste. Uansett har jeg 3 Dr. Brown wideneck flasker + en aventflaske jeg vet han tar, så hvis jeg får ham til å ta de andre 3 flaskene jeg har utenom, så har jeg flasker så det holder. Asle har jo fått pupp hele veien, så han har fått nr 1 smokk av flaskene helt til nå, men tenker det kanskje er greit å bytte til 2 nå når det bare blir flaske. Tror nok det blir altfor stor gjennomstrømning med nr 3 smokk for han som er vant med nr 1.

Vi blander 210 ml hver gang. Noen ganger spiser hun nesten alt, og noen ganger mindre :-) hs sa jeg kunne blande ferdig og ha i kjøleskapet til natta f.eks, men jeg har en termos på badet og ei flaske kaldt vann. Blander sammen til riktig temp og heller i ferdig oppmålt pulver. Det går fortere enn å varme melka syns vi :-) blir det for kaldt/varmt så holder vi flaska under rennende vann og vips er tempen riktig. Hun får melk når hun står opp og når hun legger seg. Vi prøver å snike inn ei eller to flaske til, men det er vanskelig. Hun spiser brød/grøt til frokost, brød og fruktmos til lunsj, middag og brød/grøt til kvelds. Visst de ikke spiser noe særlig fast føde så står det på vår mme (althera) at de skal ha 3-4 flasker med 210ml mme pr døgn. Når vi skal på kjøpesenter f.eks så har jeg med flasker med varmt vann. Litt mer enn det vi skal bruke for det fordamper litt. Som regel er det temperert til vi skal blande, men har med ei flaske kaldt vann i tilfelle. Man kan også finne en mikro og varme vannet :-) i bilen har jeg alltid en termos med varmt vann og ei flaske med kaldt vann om vi skal noe i tilfelle motorstopp eller at vi blir lengre vekke enn antatt (ja jeg er kontrollfreak:-p).
Vi skyller flaskene etter bruk og setter de i vann, vasker de i oppvaskmaskina, skyller de og steriliserer (nå steriliserer vi kun smokker, selve flaskene og de dingsene inni (har dr brown flasker).
Visst hun ikke vil ha melka med en gang og det ikke er varmt rundt oss så har vi i det siste dristet oss til å gi flaske som har stått opptil tre kvarter. Det er vel ikke anbefalt så det må dere føle dere frem til hva dere tørr :-) eller vi setter den i kjøleskap og varmer den senere.

Vi blander 210 ml hver gang. Noen ganger spiser hun nesten alt, og noen ganger mindre :) hs sa jeg kunne blande ferdig og ha i kjøleskapet til natta f.eks, men jeg har en termos på badet og ei flaske kaldt vann. Blander sammen til riktig temp og heller i ferdig oppmålt pulver. Det går fortere enn å varme melka syns vi :) blir det for kaldt/varmt så holder vi flaska under rennende vann og vips er tempen riktig. Hun får melk når hun står opp og når hun legger seg. Vi prøver å snike inn ei eller to flaske til, men det er vanskelig. Hun spiser brød/grøt til frokost, brød og fruktmos til lunsj, middag og brød/grøt til kvelds. Visst de ikke spiser noe særlig fast føde så står det på vår mme (althera) at de skal ha 3-4 flasker med 210ml mme pr døgn. Når vi skal på kjøpesenter f.eks så har jeg med flasker med varmt vann. Litt mer enn det vi skal bruke for det fordamper litt. Som regel er det temperert til vi skal blande, men har med ei flaske kaldt vann i tilfelle. Man kan også finne en mikro og varme vannet :) i bilen har jeg alltid en termos med varmt vann og ei flaske med kaldt vann om vi skal noe i tilfelle motorstopp eller at vi blir lengre vekke enn antatt (ja jeg er kontrollfreak:p).
Vi skyller flaskene etter bruk og setter de i vann, vasker de i oppvaskmaskina, skyller de og steriliserer (nå steriliserer vi kun smokker, selve flaskene og de dingsene inni (har dr brown flasker).
Visst hun ikke vil ha melka med en gang og det ikke er varmt rundt oss så har vi i det siste dristet oss til å gi flaske som har stått opptil tre kvarter. Det er vel ikke anbefalt så det må dere føle dere frem til hva dere tørr :) eller vi setter den i kjøleskap og varmer den senere.

Skal si du har ting på stell! ;):D Herregud jeg er er så takknemlig for at ammingen har gått bra frem til nå, for dette flaskestyret er pes ;):p Men nå blir det jo bare bedre fremover når de blir mer altetende og kan drikke litt forskjellig. Blir veldig hendig når man kan ha med en brødskive med prim i en pose og en tutkopp med vann :)

Skal si du har ting på stell! ;):D Herregud jeg er er så takknemlig for at ammingen har gått bra frem til nå, for dette flaskestyret er pes ;):p Men nå blir det jo bare bedre fremover når de blir mer altetende og kan drikke litt forskjellig. Blir veldig hendig når man kan ha med en brødskive med prim i en pose og en tutkopp med vann :)
Du kan jo fint kjøpe pakker med ferdigblanda mme fra Hipp eller Nan og ha på farta! Kan drikkes romtemperert eller varmes i mikro! Enkelt og greit, hadde glatt brukt det om det ikke hadde vært for allergien;)

Du kan jo fint kjøpe pakker med ferdigblanda mme fra Hipp eller Nan og ha på farta! Kan drikkes romtemperert eller varmes i mikro! Enkelt og greit, hadde glatt brukt det om det ikke hadde vært for allergien;)

Vi har brukt de ferdigpakkene når vi har hatt barnevakt :D Genialt! Nå har jeg en sånn dispensersak til pulver, og så blir det å ta med seg en flaske og to med tilmålt vann i når vi skal no sted. Da er det bare å finne nærmeste micro og gi vannet en lunk før jeg heller pulveret oppi :)

Vi har brukt de ferdigpakkene når vi har hatt barnevakt :D Genialt! Nå har jeg en sånn dispensersak til pulver, og så blir det å ta med seg en flaske og to med tilmålt vann i når vi skal no sted. Da er det bare å finne nærmeste micro og gi vannet en lunk før jeg heller pulveret oppi :)
Merkelig hvor fort man blir dreven på noe nytt når man bare må;)
Jeg synes for øvrig det er greiere med flaske på farta enn puppen for slipper å lete etter et skjermet sted for å amme, og man slipper å sitte med puppen bar i offentlighet fordi ungen turner på fanget for å se på verden mens de pupper:eek::confused::p;):cool:

Merkelig hvor fort man blir dreven på noe nytt når man bare må;)
Jeg synes for øvrig det er greiere med flaske på farta enn puppen for slipper å lete etter et skjermet sted for å amme, og man slipper å sitte med puppen bar i offentlighet fordi ungen turner på fanget for å se på verden mens de pupper:eek::confused::p;):cool:

Greit å ha steder som dette å hente tips fra også ;):D
De plassene jeg ferdes og oppholder meg over lengre tider er enten hos slekt og venner eller kjøpesentre og der har di ammerom :) Veldig greit med et lite rom med en stor behagelig sofa og en microbølgeovn på et bord i hjørnet :)

Greit å ha steder som dette å hente tips fra også ;):D
De plassene jeg ferdes og oppholder meg over lengre tider er enten hos slekt og venner eller kjøpesentre og der har di ammerom :) Veldig greit med et lite rom med en stor behagelig sofa og en microbølgeovn på et bord i hjørnet :)
Det eneste senteret her i byen som har ammerom åpna etter at jeg var ferdig med amminga :eek: ;) :P Men går dit for å gi flaske om jeg er alene på farta, for da orker jeg ikke å sitte i en fullstappa kafè bare for å gi flaske ;)

Back
Topp