Dere som gir MME spm

InLoveAndIHateIt

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Altså jeg lurer litt på hvorfor dere gikk over til MME eller gikk dere rett på det?? Evt hvorfor? Jeg er drita lei av å pumpe men sliter så med å si stopp og gi MME.

Er så opphengt i den pumpa hele døgnet. Kan jo ikke gå noe sted for man snart må pumpe. Å småtten våkner alltid når jeg pumper og skriker. Så bruker på dagtid opp til 2 timer på ei pumping pga han forstyrrer. Har egentlig lyst å være stolt av 4,5 uker med pumping og gå over til MME og bli mer fri. Men får det ikke helt til. Får dårlig samvittighet.
 
Altså jeg lurer litt på hvorfor dere gikk over til MME eller gikk dere rett på det?? Evt hvorfor? Jeg er drita lei av å pumpe men sliter så med å si stopp og gi MME.

Er så opphengt i den pumpa hele døgnet. Kan jo ikke gå noe sted for man snart må pumpe. Å småtten våkner alltid når jeg pumper og skriker. Så bruker på dagtid opp til 2 timer på ei pumping pga han forstyrrer. Har egentlig lyst å være stolt av 4,5 uker med pumping og gå over til MME og bli mer fri. Men får det ikke helt til. Får dårlig samvittighet.

Åh, jeg føler så med deg!
Babyen nekter å ta pupp, tok bittelitt i begynnelsen men fant til slutt ut at pumpa var eneste løsning.

Føler jeg sitter inne hele dagen og pumper meg!! For et kaos. Pumping, mating, sterilisering. Det tar jo 3 ganger så lang tid som vanlig amming! Har virkelig ikke lyst til å gi opp å gi morsmelk men det spørs hvor lenge det her går.. Skulle gjerne brukt all pumpe-tida på babyen i stedet, samtidig som jeg egentlig ikke vil over på erstatning ..
 
Jeg ammer, så kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt. MEN jeg synes det høres veldig energisvekkende ut å fullpumpe (?) for deg. Greit at mm er prima vare og det beste for babyen i utgangspunktet, men det har lite å si når mammaen sliter seg ut med pumping. Da er det bedre med mer energi og kose dere sammen uten pumpestyret, mener jeg. Du slipper samtidig å bli så bundet til å være hjemme å pumpe, og kan heller ta med deg ungen, flaska og mme'en ut :) Regner med at det er en grunn for at du ikke ammer han, så det er jo virkelig heroisk at du har pumpet så mye for å gi ham dyrebar mm. Uansett, lykke til med det du velger :)
 
Jeg syns at de mammaer som VIL amme men av en eller annen grunn kaster inn håndkle, skal være stolte av den tiden de har ammet!
 
Tror du og baby har det bedre av dere for kvalivitetstid enn du bruker alle kreftene å få ut melka, den er ikke så mye bedre at baby har det bedre av du er utslitt og ikke krefter til andre ting. Mme er bra satt i sammen det også;)
 
Er i samme båt som deg, og har selv hatt tanken nå på å kaste inn håndkle. Pumper hver 3. time døgnet rundt og er utslitt. I tillegg er jeg avhengig av at han sover når jeg skal pumpe, noe han ofte ikke gjør og da blir det bare kaos.
Men jeg vet liksom ikke hvor lenge man burde gi dem mm, eller om det er greit å gi seg nå selv om han bare er litt over en mnd... Han får jo mme i nesten annenhver flaske uansett, siden jeg ikke har nok melk.
 
Jeg ammer, men om jeg av en eller annen grunn ikke kunne ammet så hadde jeg ikke orket å sitte "fengslet" hjemme hele dagen med pumpa altså. Da tror jeg at jeg hadde blitt skikkelig deppa. Synes ikke det er noen skam å gå over på mme altså! Synes du har vært flink som har holdt på så lenge!
 
Jeg hadde aldri orket å pumpe! Er amming her, men alternativet er mme om ammingen ikke funker etterhvert
 
Jeg orker såvidt å pumpe på formiddagen slik at jeg har noe ekstra liggende.. Skjønner godt !! At det er tiltak å holde på sånn hele dagen.. Du har gitt babyen din en god start med mm de første 4-5 ukene. All respekt til deg om du velger å gå over til mme nå :)
 
Jeg gikk over til mme fordi jeg ikke fikk til amminga..
Ene brystvorta ble så sår at den begynte å revne fra puppen så klarte ikke amme fra den, og når jeg pumpa så reiv den opp såret hver gang så fikk aldri grodd .. Så fikk jeg brystbetennelse på den "gode" puppen.. Var mye tårer av smerte og sorg fordi jeg hadde så lyst å amme, men innså det at baby har det bedre ved at jeg har det bedre å mer tid til å kose oss enn det stresset med å pumpe og være lei meg pga amming .. Hu legger så godt på seg, vokser godt, ikke mage problemer og vi koser oss med mating nå enn at jeg sitter å gråter :) beste for oss var å kaste inn håndkle
 
Sniker fra februar 2015 og vil bare si dropp det hvis drt sliter dere ut og dere ikke finner roen/kosen ! Jeg har selv vært der da jeg gar to fra før, med første strevde jeg med amming en mnd, jeg gråt, snupoa gråt, puppene var såre, blødde. Det var HELT forferdelig. Jeg følte rett og slett et press. Etter 6 uker besremte jeg meg for at nok er nok. Dette skal være kos. Lot puppene være og gikk over på mme :) det ble SÅåå myw bedre for oss begge :) med nr 2 hadde jeg erfaring, dessuten var hun 1kg større og mye mer våken og intressert. Hun ble ammet i 13 mnd. Så fortvil ikke, går det ikke så går det ikke! Kos dere i steden ♡♡♡ denne tiden kommer ikke tilbake !

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Sånn holdt jeg på med forrige unge. Hun tok puppen noen ganger, men ikke alltid. Måtte alltid ha med pumpe og sånn rundt. Har du sjekket om tungebånd er for kort? Har du prøvd ammeskjold?
 
Blir jo helt på gråten her av fine ord fra alle sammen. Ohoi.
Kjenner at jeg må virkelig ta en runde med meg selv og bestemme meg for hva jeg skal gjøre.

Tungebåndet er fint og ting går litt bedre med skjold men jeg blir så innmari sår når jeg bruker der. Får gnag på brystvorta. Å når jeg får vondt slipper jeg melka dårlig og han blir frustret.

Har jo mer enn nok melk, får jo ut 100-150 ml pr pupp. Så er jo himla irriterende at han ikke vil suge det ut selv så jeg må bruke mellomledd. :(
 
Blir jo helt på gråten her av fine ord fra alle sammen. Ohoi.
Kjenner at jeg må virkelig ta en runde med meg selv og bestemme meg for hva jeg skal gjøre.

Tungebåndet er fint og ting går litt bedre med skjold men jeg blir så innmari sår når jeg bruker der. Får gnag på brystvorta. Å når jeg får vondt slipper jeg melka dårlig og han blir frustret.

Har jo mer enn nok melk, får jo ut 100-150 ml pr pupp. Så er jo himla irriterende at han ikke vil suge det ut selv så jeg må bruke mellomledd. :(

Har du prøvd å bruke tuten fra en flaske, må brystet? Fikk dette tipset av helsesøster. Fungerte litt på meg, men har en liten hissipropp :/
 
Jeg ammet bare en uke. Måtte gi meg pga depresjon.
Jeg fikk kjempe dårlig samvittighet da jeg sluttet med amming. Jeg gråt hver gang jeg tenkte på det eller da noen spurte meg om det.

Men å gi mme gjorde at alle i heimen hadde det bedre. Papsen kunne hjelpe til, småen ble ordentlig mett og jeg orket å kose babyen min.
Selvom det er litt ork med disse flaskene så fungerte det veldig bra her hjemme.
Og gutten vår legger så godt på seg så <3
 
Jeg ammet bare en uke. Måtte gi meg pga depresjon.
Jeg fikk kjempe dårlig samvittighet da jeg sluttet med amming. Jeg gråt hver gang jeg tenkte på det eller da noen spurte meg om det.

Men å gi mme gjorde at alle i heimen hadde det bedre. Papsen kunne hjelpe til, småen ble ordentlig mett og jeg orket å kose babyen min.
Selvom det er litt ork med disse flaskene så fungerte det veldig bra her hjemme.
Og gutten vår legger så godt på seg så <3
Sånn hadde jeg det og, begynte å bli en depresjons greie og jeg hylgråt hver gang det var mating pga jeg følte jeg svikta bare å tenke på mme å flaske .. Men etter noen uker på mme så ser jeg at det var det lureste jeg har gjort
 
Han fikk magevondt av puppen, usikker på om det var pga ting jeg spiste eller om han sugte feil på brystet slik at han svelget mye luft. Etter to uker med hyling, og jeg var syk og hadde eksamen foran meg, samt 2 andre barn å gi oppmerksomhet til, så kasta jeg inn håndkleet. Gav han flasken med mme, og livet har vært en drøm etterpå :) hatten av for dere som pumper! Det virker så slit. Jeg har ingen fordommer mot mme, da jeg har 2 andre veldig friske barn som fikk det pga melken forsvant når de var 6uker og 3måneder :) det viktigste for meg er at baby har det bra, og at jeg har det bra :)
 
Er enig med alle her i at en skal være stolt av det en får til, om det er dager eller uker eller mnd med amming, men blir det stress og smerte og sorg er det klart best å bruke energien på ungen på kos og kvalitetstid og bruke mme. Jeg har vært så priveligert at jeg har hatt to barn som elsker puppen og jeg har mye melk, så jeg kan ikke forestille meg hvor tøft og energikrevende det må være å pumpe døgnet rundt. Da ville jeg nok heller brukt mme og fått mer ro og kos i barseltida. Tar av meg hatten for dere som pumper til hvert måltid, og synes dere med god samvittighet kan kaste inn håndkleet hvis det koster mer enn det smaker.

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app
 
Her ble det 2 uker med amming og da gav jeg opp..brystvortene var så sår at di ble svart, fikk brystbetennelse i tillegg og etter 30 min puming kom det ut 20 ml mm, så etter 2 uker med tårer og slit ble gubben sendt ut på butikken halv 12 en kveld for å kjøpe mme. Resultatet ble en mer fornøyd liten gutt og en mer opplagt mor :happy: Ingen dårlig smvittighet her når jeg ser hvor fornøyd han er.
 
Jeg delammer for jeg ikke har nok melk, men når dagen kommer at jeg ikke klarer mer vil jeg ikke ha noe dårlig samvittighet for at jeg legger vekk puppen.
Man må gjøre det som passer best for seg og sin(e).
Så til alle som sliter og vil legge vekk pupp (og evt pumpen) Godt jobbet, nyt tiden som du selv ønsker. :)
 
Back
Topp