Dere som gir barna deres brød/kavring/knekkebrød.

Sommerfugl79

Elsker forumet
Jeg bare lurer, ikke meninga å starte noen diskusjon. Er det ikke tidlig å gi de det i alder av 7 måneder? Hva hvis de tygger av større biter og får det i halsen? Eller gjør de ikke det? Min har to tenner nede, jeg gir henne kun grøt og melk. Hun har fått smake litt annet men ikke ting med klumper hvis dere skjønner hva jeg mener. Er jo redd for at hun skal få i halsen. Er jeg helt på bærtur? Bare lurer, ikke noe kritikk til noen.

Brød BØR gies fra 7-8 mnd. Du gir ikke en 7 mnd gammel baby en hel brødskive, men små biter. Mi har ingen tenner men får ett brødmåltid om dagen etter beskjed av helsesøster.

Angående kavring og slikt så sutter dem vel på det og får små biter etterhvert som den blir blaut. Ingen av delene gjøres antagelig uten tilsyn.;) Hvertfall ikke om man har vettet i behold :)

Ungen min får gnage på ett halvt eple innimellom og. Jeg følger jo med itilfelle noe skulle finne på og dette av.

Når mener du de skal begynne med brød? Mi har som sagt ingen tenner og eldste fikk sin første tann når ho var 11mnd. Skal ho ikke få brød før ho er ett år? :) Gommene funker som tenner, og som sagt - man følger jo med....

Brød BØR gies fra 7-8 mnd. Du gir ikke en 7 mnd gammel baby en hel brødskive, men små biter. Mi har ingen tenner men får ett brødmåltid om dagen etter beskjed av helsesøster.

Angående kavring og slikt så sutter dem vel på det og får små biter etterhvert som den blir blaut. Ingen av delene gjøres antagelig uten tilsyn.;) Hvertfall ikke om man har vettet i behold :)

Ungen min får gnage på ett halvt eple innimellom og. Jeg følger jo med itilfelle noe skulle finne på og dette av.

Når mener du de skal begynne med brød? Mi har som sagt ingen tenner og eldste fikk sin første tann når ho var 11mnd. Skal ho ikke få brød før ho er ett år? :) Gommene funker som tenner, og som sagt - man følger jo med....
Sign ! :) må følge med. For min får av biter. Men de plukker jeg ut igjen! Men blir ganske bløte og seige. De suger jo mest på kavringen.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Min lille på 7 mnd har ingen tenner, men spiser brød. Gir jo ikke ei hel skive i hånden, men deler den i småbiter og legger på bordet foran han så spiser han selv.
Han spiser mest grøt, men er veldig lei av det og nysgjerrig på annen mat.

Mellomste søstra hans spiste bare brødskive. Hun ville ikke ha grøt.

Jeg gir kavring/knekkebrød til å sutte og gnage på. Der klør i gommene og dette lindrer, i tillegg til at det er en god måte å introdusere det å spise selv. Holde på, ta på, kjenne på mat er viktig for utviklingen.

Hun sitter ikke alene med det, og får hun av biter tar jeg de bare bort. Naturligvis kan hun få biter i halsen, men det har ikke skjedd med henne og med storebror skjedde det et par ganger. Da er det bare å dunke lett på ryggen/evt snu de opp ned. Høres kanskje grusomt ut, men det kan like gjerne skje når de er et år og det.

Storebror fikk ikke tenner før han var 13 mnd, så kunne jo ikke vente til da før han fikk klumper i maten. Han fikk spise mye selv, veldig tidlig. Og har fått masse skryt av ulike mennesker (i bhg, av helsepersonell) at han var usedvanlig flink til å spise selv. Til og med en film av han som 13 mnd gammel blir vist som opplysningsvideo i en bhgkjede for å vise at små barn kan faktisk spise selv.

Jeg gir brød i bittesmå biter. Legger ett par biter forann de i håp om at de skal få litt næringsvett selv også. Foreløpig uten resultat. :p

Men den som gir seg er en dritt, så vi fortsetter.

Jeg mater de selv også altså. :)

Jeg gir brød i bittesmå biter. Legger ett par biter forann de i håp om at de skal få litt næringsvett selv også. Foreløpig uten resultat. :p

Men den som gir seg er en dritt, så vi fortsetter.

Jeg mater de selv også altså. :)
Åh, gjør du ??! :p syns du ikke det er på tide de klarer det sjæl? ! :D :D

Vi har gitt brød siden hun ble 7mnd. (Jul) og etter hun fikk skalk har hun begynnt og vise interesse for og prøve putte ting inn i munnen selv. Skjønner prinsippen men ikke helt kordinert. :-P
Får en halv skive til lunsj. :)

Hvis de er klar for det så hadde jeg begynt. Min bare brekker seg og kaster opp. Spiser disse maisene / ostepoppene som jeg kaller det, og det går bra, så vi øver på de.

Sign!
Hvis du har prøvd å putte fingeren inn i munnen på lille så har du sikkert merket at de kan bite selv uten tenner ;)
Og av egen erfaring kan jeg si at om de får det i halsen så ordner de opp selv..
Snuppa her hadde en skorpe hun suttet på mens vi spiste middag. Hun begynte å hoste så jeg spratt opp for å dunke henne i ryggen. Det hadde jeg ikke trengt,for hun spydde det rett og slett opp igjen :confused:
Men altså joda,man gir jo sånt under tilsyn ;)

appen

Her står det 8-10 mnd :) Tror jeg venter litt enda jeg:) Ingen hast enda da iallefall... http://www.klikk.no/foreldre/baby/article619912.ece#title4
Jeg fikk beskjed på helsestasjonen forrige gang, at så lenge de er fornøyde med grøt så trenger du ikke begynne med brødmat før ca 8 mnd. Men et helt ok for hvis det er behov for det jeg ga mi et knekkebrød her om dagen, men det gikk ikke lang tid før hu hadde brekt av en bit...

There is a crack in everything ☆
That`s how the light gets in ☆

Her har mine fått brød fra dem var 6-7mnd. Ikke noe problem. Minstemann tygger og suger på brødbitene som bare det, og liker det. Får små biter om gangen, og kun en en halv skive. Tar av skorpa, og da blir det ikke igjen mye av skiva :)

Sign!
Hvis du har prøvd å putte fingeren inn i munnen på lille så har du sikkert merket at de kan bite selv uten tenner ;)
Og av egen erfaring kan jeg si at om de får det i halsen så ordner de opp selv..
Snuppa her hadde en skorpe hun suttet på mens vi spiste middag. Hun begynte å hoste så jeg spratt opp for å dunke henne i ryggen. Det hadde jeg ikke trengt,for hun spydde det rett og slett opp igjen :confused:
Men altså joda,man gir jo sånt under tilsyn ;)

appen
Eldste her satte eple i halsen 2 år. Det hjalp ikke å dunke i ryggen, men fikk den ut ved å ta fingra i halsen. Fy da skalv jeg etterpå!

Hvorfor bør brød gis fra 7-8 mnd? Er det pga. gluten? Bare nysgjerrig altså :) Her har han fått smakt på skorper en gang. Han klarte seg fint en god stund, men så fikk han en liten bit i halsen og brakk seg. Så da har vi tatt en liten pause fra det :p Holder på å introdusere middager nå, så tenker jeg vi tar brød etterhvert etter det.

Hvorfor bør brød gis fra 7-8 mnd? Er det pga. gluten? Bare nysgjerrig altså :) Her har han fått smakt på skorper en gang. Han klarte seg fint en god stund, men så fikk han en liten bit i halsen og brakk seg. Så da har vi tatt en liten pause fra det :p Holder på å introdusere middager nå, så tenker jeg vi tar brød etterhvert etter det.

Det helsesøster sa var at ved 7-8 mnd var det enklere og innføre andre konsistenser enn grøt og fullmost mat. :) Ellers blir det ofte vanskeligere dess eldre de blir :)

Her har vi ikke begynt og gi middag enda.. DVS, vi prøver men hun hater det.. Haha :p

Back
Topp