Dere som går skole!

• Trådstarter Trådstarter pusia666
  • Opprettet Opprettet
P

pusia666

Guest
Får man noen slags stønad fra Nav når man er under utdanning og hvordan er det, får man hjelp til barnehageplass når man er under utdanning? Var noen som sa det til meg i dag men jeg finner ikke den infoen i såfall..

Har ingen utdanning men planen er og begynne på skolebenken etter permisjonen, det vill si til høsten

Hvor mye penger kan jeg "knabbe" fra staten i dette tilfellet? Jeg har samboer med full jobb da, og 2 unger.
Det blir litt hardt å gå skole men tjener så mye på det i ettertid at det lønner seg uansett, da får jeg omså ta en helge jobb eller noe..

Og får man bostipend når man har registrert samboer med felles barn??

Er det ikke sånn at man ikke kan motta støtte fra NAV og Lånekassen samtidig?

Jeg vet ikke om man får noe hos NAV eller ikke, jeg har kun stipend og lån [:)]

Oki, men får man bostipend når man har registrert samboer med felles barn?

ORIGINAL: *GuttogJente*

Oki, men får man bostipend når man har registrert samboer med felles barn?

Jeg husker ærlig talt ikke helt hva alt heter [8D] Man får iallefall forsørgerstipend, jeg regner egentlig med at man får bostipend i og med at man ikke lenger bor hos foreldrene. [:)]

Gå på lanekassen.no og sjekk støttekalkulatoren, kommer opp hva de forskjellige støttene heter, og hvor mye de "regner med" at du får [:)]

NAV støtter som regel ikke vanlig utdanning. Du kan få lån og stipend med Lånekassen. Forsørgerstipendet blir behovsprøvd etter samboers inntekt. Ingenting som heter bostipend, men det "stipendet" du kan få avhenger av om du består på eksamen eller ikke, og om du tjener for mye. Dersom du stryker eller tjener for mye, blir disse pengene lån og ikke stipend.

Om du er kvalifisert til omskolering eller AAP som det så fint heter nå så får du penger fra nav om ikke du er kvalifisert til dt så må du nok pent bare belage deg på penger fra lånekassen som de fleste studenter gjør, også de med barn.

ORIGINAL: Rada

NAV støtter som regel ikke vanlig utdanning. Du kan få lån og stipend med Lånekassen. Forsørgerstipendet blir behovsprøvd etter samboers inntekt. Ingenting som heter bostipend, men det "stipendet" du kan få avhenger av om du består på eksamen eller ikke, og om du tjener for mye. Dersom du stryker eller tjener for mye, blir disse pengene lån og ikke stipend.

Jo det er da noe som heter det.. Mener virkelig det jeg[8|] Muligens at det heter bortebostipend da[8D]

Mitt lån er beregnet etter samboers inntekt. Vi er samboere med felles barn. Så jeg får likt som alle andre studenter... Men alt det der står vel på lånekassen sine sider? Der kan man beregne hva man får hvis man vet sånn ca hva man har tjent tidligere...

ORIGINAL: *GuttogJente*

Er vidregående skole jeg skal ta[:)]

Dersom du er under 19 og bor hjemme med foreldrene dine så kan du få borteboerstipend dersom du må flytte på hybel for å gå skole.

Jeg er 23 år, gift, 2 barn og bor borte fra mine foreldre, og jeg får borteboerstipend under videregående utdanning fordi jeg har ungdomsrett... Har man ikke ungdomsrett får man ikke borteboerstipend, fikk jeg beskjed om hvertfall...

Det er kalkulator på lånekassen sine hjemmesider.
Jeg er samboer, student og mor, får ikke en krone mer enn andre studenter( bortsett fra barnetrygd da)
Jeg går høyere utdanning da[:)]

Jeg er 21 år, registrert samboer med 2 felles barn, og bor laaaaaang unna mine foreldre[8D]

ORIGINAL: Citerza

ORIGINAL: |Mamma88|

Jeg er 23 år, gift, 2 barn og bor borte fra mine foreldre, og jeg får borteboerstipend under videregående utdanning fordi jeg har ungdomsrett... Har man ikke ungdomsrett får man ikke borteboerstipend, fikk jeg beskjed om hvertfall...

Hva i huleste er "ungdomsrett"?

Ungdomsrett vil si at man står likt med de som søker videregående for første gang, når man søker til en utdanning. De som er født før 1988 hadde rett til 4 år sammenhengende vgs fra skoleåret 2004/2005, mens de som er født f.o.m 1989 har rett til 4 år skole TIL SAMMEN før man fyller 25 år. Har man mistet ungdomsretten, men hatt opphold i utdanning pga svangerskap, sykdom osv, kan man søke om utvidet ungdomsrett!
Har man ikke ungdomsrett står man nederst på inntakslista når man søker videregående utdanning, uansett hvor høyt karaktersnitt man har fra ungdomsskole eller vg1/vg2.

Hentet fra Lånekassen:

Ungdomsrett betyr at du har rett til videregående opplæring.
Ungdsomrett, opplæringslova §3-1
Du har rett til vanlig videregående opplæring i tre år (eventuelt flere år hvis utdanningen varer lenger)
Gjør du et omvalg (bytter studieretning), har du rett til ett ekstra år
Du kan ta to "venteår" i løpet av opplæringen uten å miste retten
Du må bruke retten til videregående opplæring i løpet av en sammenhengende periode på fem år, eller seks år ved læretid
Du må bruke retten innen utløpet av det året du fyller 24 år
Det finnes unntak. Spør på skolen hvis du er usikker.

Når du tar videregående opplæring UTEN ungdomsrett
Hvis du tar videregående utdanning uten å oppfylle betingelsene over, gjelder andre vilkår for stipend og lån. Det samme gjelder dersom du tar en videregående utdanning ved for eksempel folkehøgskoler og IT-skoler.

Back
Topp