Dere som fullpumper eller lignende....... Oppdatert

mkrago

Elsker forumet
Pga sykdom hos lillebror på 11 uker må jeg plutselig begynne å pumpe myyyyyyyyyyye. Når jeg tidligere har pumpet har han gjerne spist 125ml og ønsket pupp ganske fort etterpå så han spiser mye. Han er nå ekstremt forkjøla og vi har måltidsveiinger på 20g.

Vi fikk beskjed av legene på sykehuset å prøve å pumpe og gi på flaske, hvis ikke må vi inn og gi i sonde. Jeg pumper og pumper og pumper, heldigvis har jeg godt med melk og får ut ganske mye. Jeg pumper ca 150ml 1 gang daglig, men de neste gangene får jeg maks 50ml. Men dette er ikke nok og jeg ønsker å unngå mme. I følge legen skal han ha 125ml 8 ganger daglig totalt. Han bruker så mye energi på å spise at sykehuset mener han maks bør få amme i 10-15min pr gang for å spare energi.

Tips, triks og forslag tas i mot med takk

Oppdatert
Nå har det heldigvis løsnet for lillebror, melkeproduksjonen er på vei opp igjen og han har lagt på seg 165g på 3 dager så jeg er strålende fornøyd. Vi har jobbet hardt for å få det til og styra på med pumpe, flasker og sterilisering, men nå har det heldigvis løsnet.

Last edited:
Har du elektrisk pumpe? Det eneste råder jeg har etter å ha pumpet i begynnelsen med nr 2 så er det å pumpe flere ganger på begge brystet på samme pumping og flere ganger om dagen. Du må jo prøve å øke, og da må det jo gjøres på samme måte som babyen gjør ved økedøgn. Og Vær veldig nøye med å pumpe annenhver puppene flere ganger før du gir deg. Pumpen får ikke ut alt som babyen gjør og jeg fant ut at det å gå tilbake til puppen gjorde at jeg fikk ut mye mer. Lå foran babyen i mengde melk.

Hvor ofte pumper du? Jeg pumpet vær 3 time. Å fikk ut 100ml fra vær pupp vær gang. Pumpa ofte en liter på en dag.

Kunne ikke prøvd type hjelpebryst på han da? Så han får godt med mat, men kan kose seg med puppen likevel?

Har ikke så mye erfaring med pumping ved sykt barn.

Men det er slitsomt. All din tid når babyen er rolig må gå til pumping. Jeg ga opp men hadde da allerede ett barn som hadde fått mme. Så jeg var litt roligere. Og viktig å slappe av og ikke stresse.

Hørt med sykehuset/helsestasjon om du kan få låne/leie dobbelpumpe?

Prøvd å håndmelke? Om jeg pumper får jeg ikke ut mer enn ca 50 ml. Håndmelke jeg får jeg gjerne ut 150-200ml fra hver pupp ;)

Ta kontakt med ammehjelpen og få hjelp til å finne ut kor du kan leige pumpe. Då eg var innlagt og ikkje kunne amme visste ikkje legen der kor vi kunne få tak i pumpe, men ammehjelpen kunne fortelje at det gjekk an å leie på apoteket på sjukehuset (Haukeland).

Syntocinon nesespray hjelper på utdrivingsrefleksen, få resept hos legen.

Lykke til og god bedring til den lille!

Amme i 15 min og gi mm i kopp etterpå fordi da trenger han ikke jobbe for maten. Og så tenker jeg sonde ved behov pga sykdom.

Amme i 15 min og gi mm i kopp etterpå fordi da trenger han ikke jobbe for maten. Og så tenker jeg sonde ved behov pga sykdom.

Det har heldigvis løsnet veldig i både lungene og nesa nå, han har lagt på seg 165g på 3 dager og spiser mye bedre igjen. Jeg pumper fortsatt til kvelden fordi han har vanskeligheter med å spise nok når han er sliten og nesa blir tettere på kvelden. Vi hadde prøvd kopp og sprøyte men han bare kastet opp av det, medela calma skikkene fungerer supert. Men heldigvis er han på bedringens vei. Jeg har også fått opp igjen produksjonen som led av den minimale spisingen i 14dager.

Back
Topp