Dere som fødte nr 1 med KS, hvordan gikk det med nr 2 ?

hope<3

Elsker forumet
Lurer på hvordan fødselen med nr 2 foregikk. Var det planlagt KS?
Gikk fødselen raskt eller seint ? Hvilken dag i forhold til termin kom babyen ?

Hadde selv KS med første man, men skal prøve på normal fødsel denne gangen. Er så spent på hvordan det kommer til å gå =)
Jordmor sa at siden jeg fikk 6 cm før det ble KS så bør ikke fødselen gå seint siden livmoren allerede har vært igjennom åpningsfasen før 

akutt ks med nr 1, vaginal ukomplisert fødsel med nr 2 (fikk tilbud om ks om jeg ville) jeg fødte som andregangsfødende og fødselen tok 6-7 timer. Fødselene var som natt og dag.

Hasteks med nr 1 etter 12 timar med rier. Hadde full åpning. 2 mann født vaginalt. Hadde avtale om igangsetting 10 dgr før termin pga sterk fødselsangst,traumatisk 1 fødsl og stort barn. Minstn kom 3 veker før termin, starta med vannavgang. Født 16 timar seinare, måtte takast med vakuum. Har hatt/har fortsatt komplikasjonar etter fødselen. Kunne fått ks med nr 2 pga første fødsel men ville gjerne gjere nytt forsøk. No blir det ikkje fleire på meg, er redd og sliter med poblemer knytta til fødselen. Men skulle eg ha blitt gravid igjen ville eg nok fått innvilga ks pga omstendighetane.

hope<3 skrev:
Lurer på hvordan fødselen med nr 2 foregikk. Var det planlagt KS?
Gikk fødselen raskt eller seint ? Hvilken dag i forhold til termin kom babyen ?

Første fødsel startet av seg selv med rier 8 dager over termin.
Etter 42 timer endte det med akutt keisersnitt, ved 6 cm åpning. Jeg var helt utmattet! Guttungen kom altså da 10 dager over termin.

Andre fødsel startet med maserier en uke over termin, og jeg hadde bedt om intubasjon denne gang. De satte en gelekur 8 dager over.
Kroppen responderte straks, og jeg fikk gode rier etter kort tid.
Etter 5 timer med åpningsrier tok de vannet - da var jeg i aktiv fødsel (3 cm åpning).
Fra da tok det bare 2 timer og 20 minutter til jenta var ute - helt ukomplisert og uten noen form for hjelpemidler.

Jeg har to HELT ulike fødsler, og tar heller en slik på 7,5 time en gang til fremfor den på to døgn - og mye heller en vaginal til enn et nytt keisersnitt!

Begge ble "planlagt" hastesnitt på begge... har antageligvis noe feil på bekkenet

Første kom 18 dager før termin, og endte med ks etter 28 timer. Andre kom 6 dager før termin og ble født naturlig etter 9,5 time.

Jeg kom bare til 4cm før det ble ks. Neste fødsel ble vaginal, men ueeendelig lang.

1.mann hasteks, nr 2 ikke planlagt ks

Jeg hadde hasteks med nr 1 pga dårlig framgang og seteleie - kom til 7 cm så var det bom stopp... Med nr 2 lå alt mer til rette, babyen lå rett vei men fødselen måtte igangsettes pga delvis fostervannsavgang.. Det ble hardt og intenst og det ble snakk om ks pga babyen reagerte på riene, men vi kom oss over kneika og det endte med en flott vaginal fødsel! Fra jeg ble igangsatt til babyen kom ut tok ca 6 timer så det hele var nokså raskt og greit..
Jeg er  MYE  mer fornøyd med den vaginale fødselen enn ks'et, det var en fantastisk følelse å kjenne kroppen skli ut av meg og 2 sek etterpå hadde jeg en varm og klissete og nydelig liten guttebaby på magen.......... De første øyeblikkene sammen i sjokk og glede over at "jeg fikk det til" med den lille babyen var verdt ALL smerten.... Jeg var så fjetret at jeg fikk ikke engang med meg at jordmora dro morkaken ut, jeg var 110% fokusert på det lille vesenet på magen min og mannen min..........  Med førstemann lå jeg flere timer på oppvåkningen etterpå i døs og morfinrus, jeg husker knapt at jeg fikk hilse på babyen min.... Ikke den samme flotte opplevelsen nei..

Om alt ligger til rette for det vil jeg absolutt anbefale vaginal fødsel - ja det er h.... vondt mens det står på men det er SÅ verdt det!!!!!!!!

Back
Topp