Dere som er sykmeldte...

Timian

Elsker forumet
Hvor involverte er fastlegen deres?
Her insisterer fastlegen på at jeg skal til svangerskapskontroll til ham også, fordi jeg er sykmeldt. Han er en 60 års mann, og har virkelig ikke peiling. Sist mente han at jordmor hadde talt ukene feil, og jeg måtte bruke 10 minutter på å forklare ham uketelling, sukk...

Jeg går allerede til kontroll til jordmor som er psykiatrisk sykepleier, og trives godt med det fordi hun har fulgt meg i tidligere vanskelige svangerskap. Har også "åpen linje" til sykehuset og har fått oppfølging der helt fra jeg fant ut at jeg var gravid. Fra uke 28 skal de følge meg svært tett. Har prøvd å forklare fastlegen at det er stressende for meg å bli kontrollert av så mange og få så mange ulike beskjeder, og at det sykeliggjør graviditeten, noe jeg ikke har lyst til. Jeg er forresten sykmeldt pga. at jeg fikk høyt blodtrykk veldig tidlig sist og derfor skal unngå stress nå. I dag hisset han seg virkelig opp, og nærmest ropte til meg at jeg godt kunne takke nei til alt av kontroller, for det var frivillig, men så lenge jeg skulle ha sykemelding så ville han følge med på meg.

Forklarte at hvis jeg skulle bli alvorlig syk så kontakter jeg sykehuset, og ikke ham, og at for min del kunne vi bare kutte sykemeldingen. Han ga seg faktisk ikke før jeg begynte å gråte.

Så, dere andre som er sykemeldte; forlanger fastlegen full svangerskapskontroll hver gang sykemeldingen skal fornyes?

Nei. Jeg hadde prøvd å sette opp en kontroll for ca 2 uker siden men det ble ikke ordentlig svangerskapskontroll. Fordi legen mente tydeligvis at det ikke trengtes. Jaja.

Jeg sa og da at i uke 24 hadde jordmor alt satt meg opp, og da sa legen greit, da følger jeg opp sykemeldingen, også tar jordmor selve svangerskapsdelen. Så det skal være null problem altså. Ta kontakt med jordmor og vurder bytte av fastlege.

Jeg er ikke sykemeldt, men jeg synes jo det høres fornuftig ut at han faktisk må gjøre undersøkelser som tilsier om han kan underskrive en ny sykmelding eller ikke? Det er jo såpass fokus på å "jakte" ned leger som skriver ut sykmeldinger i hytt og gevær, så jeg skjønner godt at han ønsker å ha sitt på det rene. Uten dermed å si at oppførselen her høres bra ut i det hele tatt..!
Er det kanskje mulig å få sykemelding rett fra sykehuset for din del?

Altfor mange gravide går sykmeldte i mine øyne, så jeg synes det er bra de kjører kontroll jeg :) De aller fleste kan vel kanskje klare å jobbe med en viss grad av tilpasning, eventuelt en gradert sykemelding (sier ikke at det er tilfellet her altså).

Jeg er ikke sykemeldt, men jeg synes jo det høres fornuftig ut at han faktisk må gjøre undersøkelser som tilsier om han kan underskrive en ny sykmelding eller ikke? Det er jo såpass fokus på å "jakte" ned leger som skriver ut sykmeldinger i hytt og gevær, så jeg skjønner godt at han ønsker å ha sitt på det rene. Uten dermed å si at oppførselen her høres bra ut i det hele tatt..!
Er det kanskje mulig å få sykemelding rett fra sykehuset for din del?

Altfor mange gravide går sykmeldte i mine øyne, så jeg synes det er bra de kjører kontroll jeg :) De aller fleste kan vel kanskje klare å jobbe med en viss grad av tilpasning, eventuelt en gradert sykemelding (sier ikke at det er tilfellet her altså).
Jeg har søkt om svangerskapspenger, for det er jo ikke meg som skal beskyttes med mindre arbeid, det er fosteret. Men mens søknaden behandles er jeg sykemeldt 30%. Sa meg som sagt villig til å slutte med sykemelding ettersom jeg ikke er syk, men han sykemeldte meg videre på eget initiativ.

Er hos jordmor månedlig og får gjort akkurat de samme undersøkelsene som han ønsker å gjøre; blodtrykk, vekt og urinstix, så helsetilstanden min kan han lese ut fra helsekortet. Full kontroll annenhver uke blir rett og slett for mye for meg, jeg blir engstelig og får ikke roen til å nyte svangerskapet når jeg skal sykeliggjøres på den måten. På meg virker det som han ikke stoler på det hun gjør, selv om hun har enormt mye mer erfaring enn ham med svangerskapsomsorg.

Nei. Jeg hadde prøvd å sette opp en kontroll for ca 2 uker siden men det ble ikke ordentlig svangerskapskontroll. Fordi legen mente tydeligvis at det ikke trengtes. Jaja.

Jeg sa og da at i uke 24 hadde jordmor alt satt meg opp, og da sa legen greit, da følger jeg opp sykemeldingen, også tar jordmor selve svangerskapsdelen. Så det skal være null problem altså. Ta kontakt med jordmor og vurder bytte av fastlege.
En sånn lege hadde jeg også sist svangerskap. Hun forholdt seg til helsekortet og epikriser fra sykehuset, og hadde ikke behov for å kontrollere alt selv. Tydelig at jeg og den nye fastlegen ikke kommuniserer særlig bra.

Jeg har søkt om svangerskapspenger, for det er jo ikke meg som skal beskyttes med mindre arbeid, det er fosteret. Men mens søknaden behandles er jeg sykemeldt 30%. Sa meg som sagt villig til å slutte med sykemelding ettersom jeg ikke er syk, men han sykemeldte meg videre på eget initiativ.

Er hos jordmor månedlig og får gjort akkurat de samme undersøkelsene som han ønsker å gjøre; blodtrykk, vekt og urinstix, så helsetilstanden min kan han lese ut fra helsekortet. Full kontroll annenhver uke blir rett og slett for mye for meg, jeg blir engstelig og får ikke roen til å nyte svangerskapet når jeg skal sykeliggjøres på den måten. På meg virker det som han ikke stoler på det hun gjør, selv om hun har enormt mye mer erfaring enn ham med svangerskapsomsorg.

I see :)

Legen min gjør i grunnen ikke så mye på svangerskapskontrollene, så det er ikke noe stress her. Blodtrykk og urinprøve, og litt generell snakk. Har kontroll hos legen hver 4.uke og på sykehuset hver 4.uke (slik at det blir annenhver totalt), synes det er fint å bli fulgt opp mtp barnets helse.

Jeg er 60% sykemeldt pga bekkenløsning. Når jeg var der mandag var det full kontroll, men da var det 3-4 uker siden forrige så jeg syntes det var helt greit. Er sykemeldt 4 uker nå, fikk beskjed om at jeg bare kunne gi beskjed om jeg trengte forlengelse.

I see :)

Legen min gjør i grunnen ikke så mye på svangerskapskontrollene, så det er ikke noe stress her. Blodtrykk og urinprøve, og litt generell snakk. Har kontroll hos legen hver 4.uke og på sykehuset hver 4.uke (slik at det blir annenhver totalt), synes det er fint å bli fulgt opp mtp barnets helse.
Mulig vi har litt ulikt forhold til helsevesenet ;) Men godt at du har en ordning du trives med.
Jeg blir helt svett av å bli kontrollert så ofte av så mange ulike, og de på sykehuset har heldigvis skjønt det, så der er det en fast (og en "vara") som følger meg opp. De har også, i likhet med jordmor, mer fokus på "TLC" fordi de har fulgt meg i tidligere svangerskap.

Last edited:
Jeg er 60% sykemeldt pga bekkenløsning. Når jeg var der mandag var det full kontroll, men da var det 3-4 uker siden forrige så jeg syntes det var helt greit. Er sykemeldt 4 uker nå, fikk beskjed om at jeg bare kunne gi beskjed om jeg trengte forlengelse.
En uke siden jeg var hos jordmor til kontroll sist, og likevel skulle han absolutt ha meg til å skvise ut en urinprøve. Har dårlig erfaring med urinprøver som skal skvises ut og ikke er tatt rett etter dusjing, de er så ofte forurensede og fører til unødig engstelse.
Helt greit med jevnlige kontroller, men det får da være måte på :P

Da jeg var sykemeldt redusert helt i starten av svangerskapet tok ikke legen noen kontroller av meg. Vi snakket kun om formen min og jeg fikk stille de spørsmålene jeg hadde. Men dette var jo ganske tidlig, så det var før den første ordinære svangerskapskontrollen. Fikk likevel inntrykk av at timene for sykemelding gikk utenom og at det var unødvendig med noen kontroll :)

Jeg går bare til jordmor, er sykmeldt 20%. Legen ringer meg bare for å høre hvordan det går og om jeg trenger å forlenge eller evt øke [emoji4]
Høres ut som en kjip lege du har.. du skal jo få bestemme selv hvor du vil gå på kontroll!

Legen må jo ha deg inn for å evt videre sykmelde deg. Når man når 8 ulers tidspunk så skal legen skrive en begrunnelse for hvorfor man ikke kan være i arbeid , og evt ikke ved tilrettelegging. Han skal også vurdere hvordan funksjonsevne påvirker arbeidsevne mm. Så tenker at det er "inennfor" for, og helt riktig av legen å forvente at du kommer inn for time ved forlenging/ny vurdering av sykmelding. Hva han vil kalle disse timene spiller forsåvidt ingen rolle, men er jo i tilfelle gratis om det er svangerskapsrelatert. :-)

Legen må jo ha deg inn for å evt videre sykmelde deg. Når man når 8 ulers tidspunk så skal legen skrive en begrunnelse for hvorfor man ikke kan være i arbeid , og evt ikke ved tilrettelegging. Han skal også vurdere hvordan funksjonsevne påvirker arbeidsevne mm. Så tenker at det er "inennfor" for, og helt riktig av legen å forvente at du kommer inn for time ved forlenging/ny vurdering av sykmelding. Hva han vil kalle disse timene spiller forsåvidt ingen rolle, men er jo i tilfelle gratis om det er svangerskapsrelatert. :)
Å, ja, jeg skjønner jo selvfølgelig at jeg må inn og snakke om eventuelle endringer i helsetilstand, arbeidssituasjon og så videre, slik at legen kan vurdere om sykemelding videre og evt. i hvilken grad er det beste. Det er ikke det å møte opp hos legen jeg har noe imot. Det jeg motsetter meg er at han skal "dobbeltsjekke" svangerskapskontrollene jeg har hos jordmor, spesielt når de er hyppige og nylige, og når det er så tydelig at han har nokså lite peiling på svangerskap.

Jeg er 40% sykemeldt pga kvalme og oppkast fortsatt. Er inne hos legen ca hver 14 dag for en snakk om forlengelse av sykemeldingen (har selv bestemt å være sykemeldt 14 dager om gangen, da jeg håper det snart gir seg). Men er bare inne til en snakk om hvordan det går, ikke andre kontroller som BT, urin
Osv.

Jeg går bare til jordmor, er sykmeldt 20%. Legen ringer meg bare for å høre hvordan det går og om jeg trenger å forlenge eller evt øke [emoji4]
Høres ut som en kjip lege du har.. du skal jo få bestemme selv hvor du vil gå på kontroll!
Haha, var det han også sa, men han hisset seg voldsomt opp mens han sa det :sour:

Jeg ble sykemeldt 40% for litt over to uker siden. Da hadde jeg full kontroll. Han sa han ville ha meg inn igjen i dag, så jeg hadde med urinprøve, og den sjekket laben, men ellers bare snakket vi og nå fikk jeg sykemelding en måned. Han spurte når jeg hadde neste time hos jm, for han ville ha meg inn igjen om ca 4 uker, men siden jeg har jm-time 21.juni kunne jeg komme til han ca 4 uker etter det. Trenger jeg sykemelding de ukene i mellom skal jeg ringe når den går ut så forlenger han den. Men nå har jeg hatt samme fastlege "alltid" og jeg er nesten aldri sykemeldt, bortsett fra gradert(etterhvert helt) i forrige svangerskap og gradert da jeg knakk to ben inni og ødela et leddbånd i ankelen(ikke lett å jobbe 100% dopet på smertestillende).

(Ps - Det er forskjell på plikter etc rundt sykemelding når man er gradert sykemeldt ift helt)

Jeg forsøker å bruke jordmor til svangerskapskontroll, har vært der to ganger så langt, og ny time om et par uker. Synes hun er behagelig å snakke med, og så har hun mye erfaring med gravide. Legen har tatt blodprøver for diverse, ellers så bruker jeg henne primært til sykmelding nå. Har gradert sykmelding fordi jeg er mye trøtt. Hun er grei, men alltid småstresset og det er lite tid når man først er inne, føler heller ikke at jeg får så gode svar på spørsmål - allmennmedisin er et annet fagfelt enn graviditet. Synes jordmor er mye bedre da. Legen ville ha meg inn igjen i starten på juni så bør vel bestille meg time snart. Nå skal jeg også følges opp på sykehuset, så da skal det holde tror jeg. Er enig med Timian her, ønsker ikke en sykeliggjøring av svangerskapet mitt.

Jeg tror ikke man trenger å være sykemeldt mens man venter på svangerskapspenger, for de tilbakedateres, så jobben/du får pengene for hele perioden

En uke siden jeg var hos jordmor til kontroll sist, og likevel skulle han absolutt ha meg til å skvise ut en urinprøve. Har dårlig erfaring med urinprøver som skal skvises ut og ikke er tatt rett etter dusjing, de er så ofte forurensede og fører til unødig engstelse.
Helt greit med jevnlige kontroller, men det får da være måte på :p

Enig i det, virker drøyt!

Er 100% sykmeldt, men legen min vil at jeg heller skal gå til jordmor. Hun føler hun ikke har nok tid til meg å heller ønsker at jeg skal gå til ei som jobber med dette og setter av mer tid [emoji4] legen min er skikkelig super!

Back
Topp