Dere som er sykmeldte

Braga

Glad i forumet
Hva var det som gjorde at dere gikk til legen og ble sykmeldt?

Synes det er tungt på jobb, går og venter på matpausen for å kunne sette meg ned. Denne uka har jeg hatt mye vondt nederst i magen og dåsa. Kjenner det i dåsa i dag og enda jeg har fri og har bare kost meg med småaktiviteter. Jeg sover 1-3 timer etter jobb hver dag og legger meg tidligere enn før.
Men hvis jeg blir 50% sykmeldt så er jeg så redd for å kjede meg hjemme og falle ut fra det sosiale på jobb. Blir vel å jobbe mellom 6.30-12 alt ettersom vaktene mine er.
Jeg storkoser meg på jobb og spesielt i jula. Vil jo ikke gå glipp av det heller. Jeg har endel ansvar jeg ikke har lært opp noen på enda, og det er viktig at noen har kontroll. Det er planlagt opplæring i januar. Men jeg vet ikke om jeg makter å holde ut i full jobb så lenge.
Sjefen og nestsjefen er litt varierende på forståelsen og har fått høre at jeg ikke har lov til å klage da jeg selv valgte å bli gravid.

Føler meg så delt på hva jeg vil og bør gjøre.

Går til fysioterapaut hver onsdag allerede for bekkenløsning.

Hvis du har sagt i fra at du begynner få problem på jobb og får som svar at du selv har valgt å bli gravid, så er det iallefall ikke din skyld om du ikke rekker lære opp noen. Du må tenke på egen helse og babyen sin. Sjefene tenker ikke på det. Og ikke får du noen takk for at du sliter deg ut! Snakk med legen og gjør det som er best for deg.

Bekkenløsning 100% sykmeldt. Ikke noe gøy å gå hjemme, men jeg må fungere som tobarnsmor etter dette svangerskapet og da er det viktigere for meg enn de 7 mnd jeg må gå hjemme;)

Jeg er sykemeldt 50% av medisinske årsaker. Jeg syns det er vanskeligere å be om sykemelding fordi jeg er sliten, har vondter etc, slik som du beskriver. Men mener det er en legitim grunn for å redusere :) Vil nå si at opplæring i januar var optimistisk. Og si at du har valgt å bli gravid- hva er det for slags tull å si? Man vet aldri hvordan et svangerskap blir, og kanskje de bare skal være glade til for at du har kunne jobbet såpass lenge som du har. Og at du kan være der litt er da vel bedre enn ingenting ;)

"Du har selv valgt å bli gravid og skal ikke klage".. ein skikkelig unødvendig ting å sei!! #irritert!! Det er så individuellt korleis ein reagera på svangerskapet. Sjølv så trur eg at eg har fått alt som står i bøkene sett bort frå oppkast. Eg er 80% sjukemeldt pga bekkenløsning, dei siste 20% er tilrettelagt på jobb sånn at eg kjem meg ut å får sosialisert meg..

Det er viktig at du tenke på deg sjølv og ungen.. Du kjem ikkje til å bli noko bedre ved å slite deg ut. Det høyrast ikkje it som om jobben din har den beste holdninga mot gravide... :/

Jeg gikk på en kjempe smell både fysisk og psykisk fordi jeg strakk meg for langt for jobben sin skyld. Er sykepleier og det var flere sykepleier på avdelingen som alt var sykemeldte eller gikk i reduserte stillinger som gjorde at jeg ikke hadde hjerte til å sykemelde meg. Angrer på at jeg ikke gjorde det før. Hadde begynt å få bekkenløsning og var totalt utslitt psykisk. Satt på kontoret til sjefen å gråt av totalt utmattelse. Hun sendte meg hjem og jeg fikk 100% sykmelding av fastlege dagen etter i 2 uker. Nå jobber jeg 40% tilrettelagt for at jeg skal få litt av det faglige og sosiale utbytte av å være på jobb. Usikkert igjen hvor lenge jeg klarer 40% med tanke på bekkenløsning da det egentlig ikke er mer de kan gjøre for å tilrettelegge nå. Det at de ikke har satt noen opp i opplæring på din stilling er det siste du skal ta hensyn til. Som en venninne av meg sa, du har ingenting igjen for å strekke seg for langt. Det er ingen andre enn bedriften du jobber på som tjener på det.

Nå vet ikke jeg hva du jobber med, men har inntrykk av at det er kontorjobb siden du nevner at du sitter mye. Kunne hev/senk-pult vært noe for deg? Dette kan du ha krav på i forbindelse med tilrettelegging av arbeidsplass. :)

Etter to uker hvor bekkenet begynte å krangle mer og mer ble jeg sykemeldt denne uka. Har smerter i korsryggen og symfysen som bare har blitt verre dag for dag og ubehag i lysken. har prøvd å tilrettelegge på jobb men går og står 6,5-7,5t hver dag. Sjefen som faktisk anbefalte meg å ta ut sykemelding denne uka. Legen ville sykemelde 100% men jeg vil jobbe så sa at jeg skulle prøve med 50% først.

Om du har ubehag så få heller gradert sykemelding, sjefen sa at ofte går førstegangsfødende for lenge med ubehag siden man ikke vet bedre for hva som er normalt og ikke.

Det er sant at du selv har valgt å bli gravid men du har da ikke valgt å få de smertene! Makan til oppførsel på de lederne. I slike tilfeller som dette finner man lett ut hvem som faktisk passer seg som leder og ikke. Skjønner heller ikke hvorfor de blir sure da arbeidsgiver ikke har noe utgifter lønnsmessig på sykdom som følge av svangerskap! :bored:

Begynte å få bekkenplager allerede da jeg var 6 uker på vei, og har en jobb der jeg står alene på jobb i 8 timer uten noen form for pause. Gav beskjed på jobb om at jeg trengte å få avlastning, viss ikke kom jeg til og bli sykmeldt da jeg hadde skikkelig vondt av smerter (har fibromyalgi på toppen så får fortere vondt og blir utslitt) ble lovet forandring, men etter 2 uker hadde fortsatt ingenting skjedd. Da gikk jeg til legen som kunne bekrefte sterke bekkensmerter. Dessverre så var ikke dette min fastlege da han var på ferie. Når jeg ringte jobben fikk jeg klar beskjed om at de ikke ville tilrettelegge for meg og de truet med oppsigelse om jeg ble videre sykmeldt. Gikk da rett til Fellesforbundet som var med på møte med jobben og fikk høre hvor dårlig behandlet jeg ble. Nå for en mnd siden begynte saksbehandler og bestemme seg for at jeg er klar til og gå tilbake til jobb, selv om jeg sier at jeg er verre. Hun har vært i kontakt med arbeidsgiver som plutselig er villig til tilrettelegging nå, og min snart tidligere fastlege som ikke har sjekket hvordan formen min er eller noe hver gang jeg har vært hos han og bare skrevet ut ny sykemelding selv om jeg sier at jeg blir verre og verre, har også snudd seg og sier at jeg godt kan gå tilbake til jobb siste en og en halv mnd før jeg skal i permisjon selv om jordmor sier nei til jobbing..

Måtte gjøre noe når jeg ikke klarte å gå en hel vakt på jobb, kunne ta få pasienter og jeg følte det ga mine kollegaer mye mer jobb.
Jeg har fått konstatert bekkenløsning, men kun når den blir fremprovosert. Harde gulv og mye "opp og ned"(Bøying) er det værste for meg, men hvis jeg holder meg unna fungerer jeg ganske bra. Jeg syntes det var veldig vanskelig å innse det, men har vært sjukemeldt en uke nå, og føler meg mye bedre i både rygg og hofter! :)

Jeg har vært 100% sykmeldt noen uker pga sykdom som ikke har med graviditeten å gjøre. Av svangerskapsrelaterte plager er jeg 40% sykmeldt pga kvalme og oppkast (er 26+4 og kaster opp fremdeles, spesielt om jeg ikke får tatt det med ro om morgenen). Jeg har også fått begynnenede bekkenløsning. Synes dette svangerskapet er tøffere enn de 2 forrige, det dukker opp den ene plagen etter den andre syns jeg :p

Jeg har vært sykemeldt siden uke 6 i svangerskapet på grunn av hyperemesis. Har det fortsatt, så det er helt utenkelig å gå tilbake på jobb. Har sykemelding nå som varer til permisjonsstart.

Jeg gikk på en kjempe smell både fysisk og psykisk fordi jeg strakk meg for langt for jobben sin skyld. Er sykepleier og det var flere sykepleier på avdelingen som alt var sykemeldte eller gikk i reduserte stillinger som gjorde at jeg ikke hadde hjerte til å sykemelde meg. Angrer på at jeg ikke gjorde det før. Hadde begynt å få bekkenløsning og var totalt utslitt psykisk. Satt på kontoret til sjefen å gråt av totalt utmattelse. Hun sendte meg hjem og jeg fikk 100% sykmelding av fastlege dagen etter i 2 uker. Nå jobber jeg 40% tilrettelagt for at jeg skal få litt av det faglige og sosiale utbytte av å være på jobb. Usikkert igjen hvor lenge jeg klarer 40% med tanke på bekkenløsning da det egentlig ikke er mer de kan gjøre for å tilrettelegge nå. Det at de ikke har satt noen opp i opplæring på din stilling er det siste du skal ta hensyn til. Som en venninne av meg sa, du har ingenting igjen for å strekke seg for langt. Det er ingen andre enn bedriften du jobber på som tjener på det.

Nå vet ikke jeg hva du jobber med, men har inntrykk av at det er kontorjobb siden du nevner at du sitter mye. Kunne hev/senk-pult vært noe for deg? Dette kan du ha krav på i forbindelse med tilrettelegging av arbeidsplass. :)

Jeg jobber i dagligvare, så er på beina hele dagen. Noen dager er det så godt å sette seg ned og slappe av i pausen.
Lederne mine har skuffet meg under svangerskapet ja. Veldig også.
Men forståelsesfulle kolleger og koselige kunder gjør at jeg vil jobbe.
Men så er det det at det er vondt også.
Skal til jordmor 5/12 så tenkte å prate med hun om det.
Jeg føler meg i veldig god form sammenlignet med de på gravidgrupoa hos fysioterapauten. Der er det jo flere med gangvansker.

Beklager, tror jeg leste litt for fort og egentlig ikke så hva du hadde skrevet. Så ikke før nå at du nevnte at du gledet deg til matpausen slik du fikk sette deg, så beklager dette.
I forhold til tilrettelegging, er det mulig at du kunne fått en ergonomisk stol som du eventuelt kunne hatt bak kassa? Typ noe slikt:
2backapp_11_1.jpg

Jeg har en slik som jeg bruker på jobb for å variere mellom det å stå å sitte. Fungerer godt til en viss grad.

Utrolig kjedelig at lederne dine ikke tar problemene dine på alvor, og skjønner godt at du er skuffet. Hadde halve dager vært et alternativ? Lederen min var takknemlig for forslag på hva hun kunne gjøre annerledes for at jeg kunne fungere på jobb. Er det noe som kunne fungert for deg? :)

Kjempe flott at dine kolleger er forståelsesfulle, dette gjør hverdagen mye bedre. :)

Håper du får en god samtale med jordmor og at dere finner frem en løsning. Personlig så ville jeg nok tatt kontakt før for å be om råd. Som sagt tidligere, det er ingen andre enn sjefene dine som tjener noe på at du presser deg for langt.

Lykke til :)

Satte meg ned med butikksjef i dag og han lyttet og mente jeg burde snakke med jordmor om bekymringene mine.
Jeg fikk vondt i magen av å løfte noe sjokolade i dag så nå er jeg klar for å kaste inn håndklet.
Har legetime onsdag for å diskutere sykmelding. Sjefen som sa det kunne være lurt og jeg er enig. Når det er vondt å løfte så lite som et kilo sjokolade, så er det ikke mye tilrettelegging igjen. Vi har ikke kapasitet til at noen følger etter meg for å løfte for meg og jeg sa jeg ville ikke være en belastning i en meget stressende tid.

Sjefen tok det videre med sin sjef at jeg mest sannsynligvis blir sykmeldt og vi lager en plan på opplæringen.

Høres ikke så dumt ut det! Er ikke noe gøy å være på jobb når man føler man er en belastning for kollegaene heller. Ta det med ro og la kroppen få arbeide med det den skal;)

Jeg fikk bekkenplager ganske akutt, og ble 100% sykmeldt på dagen. Det var for for 2 uker siden. Er fortsatt sykmeldt (ut denne uka), men sjefen har allerede ansatt en vikar for meg og har sagt at hun ikke regner med jeg kommer tilbake på jobb før permisjonen starter.

Jeg føler selv at formen min er mye bedre nå, og jeg har ikke noen smerter om jeg beveger meg rolig og tar pauser. Men det er veldig vanskelig å ta det rolig på min jobb, da jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage. Jeg kjenner at når jeg har vært på butikken eller gått ute i en liten stund, så har jeg smerter i bekkenet og må legge meg ned litt. Så det ville nok blitt litt slitsomt å jobbe fullt nå.

Jeg har nok en veldig grei sjef, som ønsker at jeg skal være smertefri dersom jeg skal være på jobb. Ellers vil hun heller at jeg slappe av og hente krefter til fødselen og barseltiden.

Jeg har ny legetime på mandag 5.desember, og skal høre med legen hva hun tenker ang videre sykemelding. Jeg tror uansett ikke jeg skal tilbake fullt. Men selv om jeg nå er 100% sykmeldt, så drar jeg innom jobb og hilser på, er med på lunsjen, avdelingsmøter, kurs, koser litt med barna :-) Prøver å komme meg ut hver dag, enten det er en tur på jobb, fysioterapi eller trening. Ellers er jeg redd jeg ville fått brakkesyka...

Jeg fikk bekkenplager ganske akutt, og ble 100% sykmeldt på dagen. Det var for for 2 uker siden. Er fortsatt sykmeldt (ut denne uka), men sjefen har allerede ansatt en vikar for meg og har sagt at hun ikke regner med jeg kommer tilbake på jobb før permisjonen starter.

Jeg føler selv at formen min er mye bedre nå, og jeg har ikke noen smerter om jeg beveger meg rolig og tar pauser. Men det er veldig vanskelig å ta det rolig på min jobb, da jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage. Jeg kjenner at når jeg har vært på butikken eller gått ute i en liten stund, så har jeg smerter i bekkenet og må legge meg ned litt. Så det ville nok blitt litt slitsomt å jobbe fullt nå.

Jeg har nok en veldig grei sjef, som ønsker at jeg skal være smertefri dersom jeg skal være på jobb. Ellers vil hun heller at jeg slappe av og hente krefter til fødselen og barseltiden.

Jeg har ny legetime på mandag 5.desember, og skal høre med legen hva hun tenker ang videre sykemelding. Jeg tror uansett ikke jeg skal tilbake fullt. Men selv om jeg nå er 100% sykmeldt, så drar jeg innom jobb og hilser på, er med på lunsjen, avdelingsmøter, kurs, koser litt med barna :-) Prøver å komme meg ut hver dag, enten det er en tur på jobb, fysioterapi eller trening. Ellers er jeg redd jeg ville fått brakkesyka...

Jeg er redd for å bli ensom og isolert om jeg blir 100% sykmeldt. Jeg kjenner ikke mange her jeg bor nå. Har heldigvis møtt andre gravide gjennom gruppetrening hos gravidfysio og vært en tur på kafe da :)
Men må ha en grunn til å stå opp føler jeg ellers sover jeg halve dagen og bare sturer hjemme :/

Jeg er redd for å bli ensom og isolert om jeg blir 100% sykmeldt. Jeg kjenner ikke mange her jeg bor nå. Har heldigvis møtt andre gravide gjennom gruppetrening hos gravidfysio og vært en tur på kafe da :)
Men må ha en grunn til å stå opp føler jeg ellers sover jeg halve dagen og bare sturer hjemme :/
Men du kan jo dra innom jobb hver dag selv om du er sykmeldt? Spis lunsj med dem eller bare si hei :-) Jeg prøver å komme meg på trening hver dag, ellers prøver jeg pga noen prosjekter som å sortere bilder på PC-en, lage fotoalbum, pakke inn julegaver osv.

Da er jeg 50% sykmeldt og tror det var i rett tid. Vondt i lysken når jeg går nå :(

Da var det bare å finne aktiviteter å holde på med :)

Back
Topp