Dere som er sykmeldt...

Labben

Elsker forumet
... kan jeg spørre hvorfor dere er sykmeldt? Grunnen til at jeg spør er at jeg føler meg helt elendig om dagen og sliter veldig med å komme meg gjennom arbeidsdagen. Er forferdelig slapp og trøtt (har lav blodprosent) og føler meg småkvalm. I tillegg synes jeg alt presser så veldig på underlivet at det er vondt. Er klar over at alt dette er normalt, men jeg bare lurer på hvor mye som skal til for å bli sykmeldt. Jeg har vært yrkesaktiv på heltid i 7 år og har bare vært sykmeldt to ganger (den ene var i forb. med operasjon), så jeg er ikke den som løper til legen for å be om sykmelding med det første. Legen min er heller ikke den som foreslår sånt med det første. Men nå føler jeg faktisk at jeg trenger det [:(]

Jeg er 40% sykemeldt pga. store søvnproblemer. Legen kunne ikke finne noen søvntabletter som de anbefaler å ta etter 3. trimester, så da valgte han å sykemelde meg isteden. Han snakket først om 100% sykemelding, men jeg orker ikke å gå hjemme frem til fødselen, så da prøver vi 40% en periode først.

Skjønner at jeg er heldig som ikke har hatt så store plager som deg Missfantasy! Tusen takk for svar begge to. Jeg tenker at det sikkert vil bli kjedelig å gå sykmeldt resten av svangerskapet, men kunne tenke meg å gå litt ned i stilling i alle fall slik at jeg får sjansen til å hente meg litt inn igjen. Skal til jordmor i morgen og da kan jeg høre hva hun synes.

jeg ble 100% sykemeldt fra 1 jan.grunnen er åreknuter i lysken og i underlivet.dette er veldig vondt.presser veldig nedover og en får en sånn "sprengt" følelse. kan også bli hoven og varm.har fått beskjded om å ligge mye med bena høyt og ellers gå små turer.jobber egentlig som frisør så det å stå ble ganske ubehagelig etterhvert.hvis det er noe sånn du har fått så bør du snakke med legen din.det kan ikke behadles på noen måte,men forsvinner heldigvis etter fødsel.....Jeg har også lav blodprosent,men syns at litt frisk luft og masse vann hjelper mot slappheta[:)].husk å få i deg nok jern!!

hei[&:] jeg ble sykmeldt i uke 7 pga begynnende bekkenløsning[:'(][:'(] er 100% enda og kommer til og være det en stund tror jeg....det blir bare verre og verre[:@][:@]

Jeg har gått ut i permisjon nå. Men jeg ble sykmeldt første gang 100% pga høyt blodtrykk. Så etter det fikk jeg 80% sykmelding. Begge disse foreslo legen. Så gikk jeg selv til legen og lurte på om jeg kunne få aktiv sykmelding!! Og det jobba jeg på til permisjonen begynte!! Kjempe befrielse for min del! mye enklere å jobbe! Og ja det er kjedelig å skulle gå hjemme hele tiden.... så deilig å jobbe litt!

Jeg er sykmeldt 50% ut denne uken, men kommer til å si ifra til legen at jeg vil være sykmeldt 60% videre. Jeg har ikke hatt de store problemene, men siden jeg ble gravid har jeg vært så utslitt at jeg ikke kjenner meg selv igjen og hatt mye hodepine etter lange og stressende arbeidsdager. Var sykmeldt 100% i to uker i november, og det hjalp litt. Men så jobbet jeg fult helt frem til jul, og hele julen bare sov jeg og orket ikke gjøre noe. Legen min er veldig forståelsesfull, han sier at "graviditet er ikke en sykdom i seg selv, men det er jo ikke en normaltilstand og det er viktig å ta vare på seg selv". Klok mann! Han satte diagnosen bekkenløsning, slik at det knytter seg til graviditeten. Dette er viktig i forhold til trygdelovgivningen og refusjon av sykepenger/godkjent diagnose. Fint for din arbeidsgiver for da kan de søke om å få refundert utgiftene i arbeidsgiverperioden.

Jeg synes det er viktig at du lytter til de signalene kroppen gir deg, og fører en åpen dialog med legen din. Sammen kan dere finne ut hvor mye du kan jobbe. Håper du har en forståelsesfull arbeidsgiver også, som er fleksibel og kan hjelpe deg til å legge arbeidet til rette for at du ikke skal bli 100%.

Ta vare på deg selv!

jeg er sykmeldt pga tunge løft og mye stress på arbeidsplassen, venter tvillinger og da må man ta det ekstra rolig. Er kjempekjedelig å gå hjemme[:@] men synes du bør snakke med lege og kanskje jobbe halv dag. så sser du om det hjelper. lykke til hvertfall

jeg er sykmeldt i en uke pga kvalme og søvnproblemer...

hey...

Jeg er sykemeldt pga tunge løft på jobb å vond rygg[:'(] siden uke 10.
Ble først 100% i 3 uker, så prøvde jeg meg en uke på jobb.
Etter det har jeg vært aktiv sykemeldt, å kommer til å være det
fram til permisjonen. Har fått enklere arbeids oppgaver å gjøre, 1 dag i uken.
Dette er kjempe greit.[:D]
Litt kjedelig å gå hjemme, men får alltid dagene til å gå. Besøke gamle, håndarbeid,
titte innom her å gå turer.[:)]

e e sjukmeldt 100 % no, ha vært 50 % i ei periode, men er plaga me blodtrykksfall, dårlig rygg og lav blodprosent. står alene på jobb, uten en stol å sette meg ned på, ikke får e pause pga e e aleine i butikken, og da blir det åss vanskli å få gått på do..møkkakjerringa som e vikarierende daglig leder kjefta meg huda full pga sjukmeldinga, og snakka om at e har dårlig arbeidsmoral..kunne ikke anna enn å flire ho rett i trynet og gå der i fra..hvorfor i alle dage skal e slite me ut på jobb når ho kua ikke gidd å sette pris på det engang..næ fysj..no går e for 100 % sjukmelding ut resten av svangerskapet!!!!

har vært sykmeldt 50 % fra uke 8 på grunn av ryggsmerter og ble 100% pga at jeg greier ikke utføre arbeidet mitt som er i barnehage. ikke lett å tilrettelegge arbeidet der.

Har vært sykmelt fra dag 1 pga svak livmorhals og bekkenløsning.Jeg synes det høres ut som at du trenger en sykmelding og jeg,så du ikke sliter deg helt ut til babyen kommer.Snakk med legen din du[;)]Lykke til[;)]

Jeg tar ekstravakter i hjemmesykepleien pga jeg studerer ved siden av, etter at jeg ble gravid har jeg ikke tatt på meg noen vakter pga jeg har vært veldig plaget med kvalme og oppkast[:'(] (ikke helt heldig i det yrket)

Takk for innspill, alle sammen!
Jeg begynte å føle meg litt bedre da jeg begynte å ta jerntilskudd, men så var jeg hos jordmor på fredag og hun sa at jeg ikke burde ta det [8|] Så da blir jeg vel bare like trøtt og sliten igjen... Jordmor sa det var så vanlig å være trøtt og sliten (hun er gravid selv), men noterte det ned på svangerskapsjournalen (heter det det?) Skal ringe legen og bestille en time, så før jeg ta det opp med henne og høre hva hun sier.

De første månedene var jeg sykmeldt pga kvlame og nå den siste måneden skrev legen lumbago (ryggsmerte) jeg har egentlig bekkenløsning... Jeg har gått sykmeldt siden midten av aug.05 fra jeg var 6uker på vei til nå.. bortsett fra i des. var jeg friskmeldt 40%, skal si deg det tærte på meg å jobbe 2 dager i uka.. gå til legen din og ta sykmelding i noen uker i 1. omgang, man finner alltid på noe når man går hjemme.. Lykke til m deg

ORIGINAL: mie83

legen min har sagt jeg skal ta jerntilskudd dersom blodprosenten kommer ned på 11-tallet.. ligger foreløpig på 13!
Samme her.Har akuratt begynnt pga det.Hvorfor sa jordmor at du ikke skulle Labben?Jeg synes det liksom blir vanskelig å vite hva man skal jeg når Leger/jordmødre gir så ulike beskjeder[8|]

Jeg synes også det er vanskelig å vite hva man skal forholde seg til... legen ser helst at jeg ikke går mer til henne, bedriftslegen sier jeg må ta jerntilskudd og at jeg burde hatt bedre oppfølging fra legen, samtidig som jordmor sier at jeg ikke skal ta jerntilskudd. Tror jeg hadde 11,4 i blodprosent sist og 11,2 gangen før det. Nei, nå ringer jeg til legen og bestiller en time! Man må tydeligvis ta tak selv! Takk for oppmuntring, jenter!

Back
Topp