Dere som er sykemeldt

idamor4

Flørter med forumet
Er blitt sykemeldt nå pga tretthet under svangerskapet. Er fulltidsstudent og har tre jobber ved side av. Føler lokal at "tretthet under svangerskapet" ikke er en god nok grunn til og være sykemeldt.. Hva mener dere? Er dere sykemeldt, og hvorfor?

Jeg er sm for blødninger, er morkaken som ligger feil, og de redd for prematur fødsel grunnet sterke kynnere...

Kjenner flere som er sm en eller to dager i uka for tretthet i svangerskapet...

Lykke til

jeg er sm 20 % pga tretthet og for lite vektoppgang pga stress... fullt forståelig at du tenker at du ikke er "syk" nok til å være sykemeldt, tenker det samme selv...

Er fulltidssykmeldt siden uke 7 pga. kvalme og oppkast. Kaster opp mindre enn i starten nå, men har prøvd meg i 50% stilling i det siste og ble mye verre igjen da. Orker så lite og blir jeg sliten så spyr jeg mye og blir helt slakt et par dager :( I uke 21 nå.

jobber 40%, 60% svangerskapspenger.....
skal ikke ha for mye stress pga stor sjanse til å få for tidlig :-)

Jeg er sykmeldt 50% pga trøtthet og lavt blodttrykk. Var fullt sykmeldt pga kvalme før jul og prøvde meg på 50% etter jul. Kjenner at kroppen min ikke klarer mer enn det! Etter mine 4 timer på jobb må jeg hjem for å ta en dupp på sofaen før jeg kan hente gutten min i barnehagen. Sover rundt 8 timer om natta og et par timer på dagen. Til vanlig sover jeg rundt 6 timer..

Jeg var lenge sykemeldt pga ekstrem kvalme, i desember prøvde jeg meg på jobb i 50%, og det gikk greit, i januar økte jeg til å jobbe 60%, men klarer ikke mer enn det. Kvalmen er nesten ikke tilstede lenger, så siden jul har jeg vært sykemeldt mest pga slitenhet og tretthet. Nå har jeg fått bekkenplager i tillegg, så jeg skal fortsette som jeg har gjort (jobbe 60%) fram til neste time hos legen i midten av mars, så får vi se hva som skjer videre..

Jeg og sliter med dårlig samvittighet overfor jobben, derfor prøver jeg å "hjernevaske" meg selv med at :  Vi trenger et liv utenom jobben også! Jobben er ikke alt! Det er viktig å ha litt overskudd. Vi vinner ingenting på å slite oss ut i svangerskapet. Vi skal tross alt få en liten baby (eller 2) i juni, og da trenger vi virkelig overskudd!! Og jeg trenger overskudd til de her hjemme nå også!!...

I april har jeg vært sykemeldt i et år, men jeg har jo bare hatt risikosvangerskap.
Men...jeg mener man skal sykemelde seg hvis man presser seg for hardt!!
Seriøst, man går gravid kanskje 9, 18 eller 27 mnd av sitt arbeidsliv!
Man har godt av å ruge:)

Men som sagt jeg har gått med 3 risikoer inni magen, så jeg er nok ekstra forsiktig.
Men lytt til kroppen!

Jeg er 60% sykmeldt. nå pga.smerter i nedre del av mage og ved høyre side av mage når jeg går, ikke lengre enn 2-300 meter :-/ Ellers jobba jeg fullt fremt til jul og over nyttår, ble i midten av januar plaget med dette... Begynne også og kjenne det på høyre side av bekkenet (bak i ryggen) så jeg holder meg nok til 40% friskmeldt så lenge dette ikke gir seg så klart ;-) 

Jeg er nå sykemeldt 50%(fri 2 dager og jobber litt mindre de 3 andre) etter å ha vært 100% sykemeldt i over 2 mnd pga av kvalme. Jeg er jo ikke syk, men blir fort sliten og trøtt, og med 2 barn i tillegg så synes legen min det var fornuftig å gå 50% istedetfor å slite meg ut i en 100% stilling for så å bli fullt sykemeldt! Jeg har det som plommen i egget nå!

Jeg har vært sm 20% siden uke 10 pga kvalme og tretthet. Det hjelper utrolig mye å begynne på jobb en time senere hver dag når man er så trøtt.
Jeg våkner hver natt flere ganger, sover i lunsjen på jobb og er helt skutt fra kl 18 om kvelden.
Har utrolig dårlig samvittighet overfor jobben og familien, men man kan jo ikke gjøre så mye med trettheten og kvalmen.

Jeg prøver å trene jevnlig og gå turer med ungene i helgene for å holde energinivået oppe, det hjelper litt og i hvertfall på samvittigheten overfor familien i hvertfall.. :)  

Jeg jobber 60% og resterende 40% er det innvilget svangerskapspenger. Har vond korsrygg, samt at det ikke er alle arbeidsoppgaver på jobben som er mulig å tilrettelegge for gravide.

Jeg tenker at så lenge du ikke har det bra når du er på jobb og at du ikke yter slik du vil; eller at du føler at du ikke har noe overskudd til fritid etter arbeidstid, så er dette i aller høyeste grad god nok grunn til at du er sykmeldt. Prøv å ikke tenk på hva "andre" anser som en god nok grunn til å være sykmeldt..Det er du som kjenner kroppen din, og det er ditt ansvar å ta vare på babyen i magen:)

Har vært 100% sykemeldt siden oktober pga kvalme. Var sykemeldt hele svangerskapet sist pga kvalme så regner egentlig med at det blir sånn nå og:(

Jeg er også sykemeldt, for fullt. Har vært det hele svangeskapet, faktisk. Men det var fordi jeg var sykemeldt for noe annet, siden september. Så har jeg blitt gravid i denne sykemeldingen. Og så ble jeg ekstrem kvalm, som gikk over til magesmerter, og nå er jeg sykemeldt pga magesmerter og bekkenløsning. 

Og du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du er sykemeldt, siden du studerer og har tre jobber. Du er ikke superwoman, selv om du kanskje ønske det. :)

Tenk på deg sjøl, og pass på. :) Slapp av. :)

Eg er sykemeldt 50% pga kvalme og oppkast, dette er helt borte nå, men legen ville at eg skulle begynne forsiktig. Rekner med å forsette å være sykemeldt, nå har bekkenløsningen slått seg litt vrang, så de 4-5 timene eg er på jobb er egentlig mer enn nok kjenner eg. I tillegg er eg heime aleine med ein aktiv 2 åring for tida(mannen jobber i Nordsjøen).
Det er som sjefen min sei: " ein skal ha tid og ork til barna, mannen og huset når en kommer heim". Eg e heldig som har en sjef som forstår, og som gjerne sender meg heim om ho ser eg slit. Ho har gått gjennom dette selv, og hvet kossen eg har det..

Eg skulle ønske eg kunne jobba 100%, men da klare eg rett og slett ikkje, og har ikkje dårlig samvittighet for da. Me har tross alt noen i magen som vi skal ta hensyn til. Skjer det noe der fordi vi presser oss, får vi i alle fall dårlig samvittighet!

Jeg har vært 100 % sykemeldt siden 2.januar.. hadde lungebetennelse og bronkitt.. da dette begynte å gå vekk prøvde jeg meg på jobb men bekkenet var knust etter to timer.. nå på tirsdag var jeg på føden for sterke kynnere så de var redde for prematur fødsel.. så nå har jeg fått beskjed om å ta det helt chill(selv om jeg ikke er flink til det i det hele tatt må jeg bare holde meg hjemme og samle krefter mens snuppa er i barnehagen) så jeg kan ta meg av henne etterpå :) 

Jeg vet hvordan det er å ha dårlig samvittighet for å være sykemeldt.. men du må prøve å tenke at det er verdt det.. hadde jobbene og skolen betydd noe om noe skulle skje med lillegull? niks.. så derfor skal du tenke på deg selv og lillegull.. det andre er der etterpå også :) 

Jeg var sykmeldt pga kvalme fra uke 7 tom uke 16. Prøvde meg da på 50% i noen uker, men måtte gi opp i uke 20. Jobben klarer ikke tilrettelegge for meg, og jeg ble for sliten til at det var forsvarlig å ha meg der. Hadde kanskje klart meg litt lengre dersom jeg fikk ha kortere dager, men det er umulig der jeg jobber. Nå er jeg over på svangerskapspenger, etter vanlige retningslinjer for tvillingsvangerskap. Hadde lenge dårlig samvittighet fordi jeg ikke var på jobb og følte at graviditet var en dårlig unnskyldning for å ikke jobbe. Men det tenker jeg ikke lengre, det er tross alt de i magen som betyr mest og jeg vil ha de der inn leeeenge enda :)

åssen jobb har dere som har svangerskapspenger? Jeg er i uke 23+3 nå og vurderer å gå over i svangerskapspenger. Jobber i hjemmesykepleien, og er kun tilkallingsvikar. Har en helgestilling på ca 13%. Jordmor er usikker på om jeg kan få svangerskapspenger da jeg kun får ekstravakter utenom helgestillingen. Jeg håper på å få dte over helga. Det begynner å bli tungt å jobbe, inn og ut av bil og stress og mye fysisk bevegelse. Jeg blir veldig stiv i korsryggen etter en arbeidsdag og veldig sliten og tung i kroppen. I tillegg kom sønnen min 9 uker for tidlig, derfor vil jeg være ekstra forsiktig nå. Men samtidig så føler jeg at jeg må komme med alle mulige veldig gode unnskyldninger for at jordmor skal skjønne at kroppen min begynner å si stopp.

Jeg kommer til å nekte på sykemelding fordi den sier jeg er syk, og ikke at jeg har plager av graviditeten. Jeg har ikke vært sykemeldt mer enn tre dager, men det var etter et ytterst aggressivt magevirus som gjorde at jeg ikke fikk i meg noe næring, så jeg hadde ikke krefter til å gjøre så mye, og det var akkurat når vi drev og skulle bygge ned butikken. Jeg slet veldig med tretthet i begynnelsen, men jeg ser ikke helt hvordan det er grunn til sykemelding. Jeg jobbet fra syv til fire hver dag, spiste middag og la meg usaklig tidlig. Går på "jeg kan, jeg vil, jeg SKAL", og det har fungert utmerket ^^ jeg jobber forresten som fruktansvarlig i en dagligvarebutikk.

Back
Topp