Dere som er skeptisk til lavkarbo

Lillezilje

Gift med forumet
og mener det er SÅ unaturlig å leve på et ketogent kosthold

Fant en artikkel i et legetidsskrift http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1703315#fotnote2

Lavkarbohydratkosthold er den eldste ernæringsformen Homo sapiens sapiens kjenner. Dette er kostholdet vår art har spist i nesten to millioner år og det vi sannsynligvis er best genetisk og biokjemisk tilpasset til. Korn ble først introdusert som mat da jordbruksrevolusjonen startet for ca. 10 000 år siden

«Risikofaktorer» for hjerte- og karsykdom er under debatt. Inntak av mettet fett på bekostning av sukker øker ikke nødvendigvis kolesterolnivået (5), og verken kolesterol – uansett hvilket lipoprotein de fraktes med – eller mettet fett forårsaker arteriosklerose eller hjerteinfarkt. Studier viser at mettet fett beskytter mot hjerteinfarkt .

Skriftlige observasjoner av hvordan fedme og overvekt står i forbindelse med karbohydratrike matvarer begynte i 1825.

ORIGINAL: Mammaen_til_Marcus

Hovedgrunnen til at jeg er "skeptisk" som du sier er at jeg vil faktisk ikke bare bli tynn tynn tynn og alt d der..jeg vil leve også..og jeg elsker karber!! JA!!! Karber er digg!!!Brødskiver med brunost og syltetøy! PIZZA! HAMBURGER![:D][8D] poteter! Det finnes SÅ mange gode erstatninger for det man ikke kan spise, at man rekker i grunnen ikke å savne det, anyway kan man jo spise det man måtte savne feks hver lørdag da. I kveld skal jeg kos meg med pizza, snop og sjokolade UTEN karbo. Spiser man lavkalori så er det jo enda mer man må velge bort enn om man spiser lavkarbo. Så det argumente skjønte jeg ikke helt

Jeg vil ha muligheten til å spise hva jeg vil . d kan jeg på lavkalori,men ikke alt kan spise hele tiden og i svære mengder men jeg kan unne meg alt når jeg vil faktisk. med måte. og gå ned i vekt. Jeg vil ikke gå ned mase i vekt og stå der og aldi kan spise en potet igjen eller spise normalt altså. Ærlig talt. Synes d er et stort tull og jeg hadde fått hørt d av alle i familien og. Hadde blitt outcast jeg. Du kan da ikke spise hva du vil på lavkalori

[:-]

Jeg vil trene,spise balansert og ha d godt uten å måtte være den som i  alle sammenhenger gnåler fordi jeg er på lavkarbo og kan ikke spise ditt kan ikke spise datt.D går ikke[8|]

D er hovedgrunnen: Fordi hvis man går tilbake til vanlig norsk sunt kosthold etter lavkarbo dietter så går man opp alle kg man gikk end igjen og d er å leke for mye med kroppen ass. UANSETT hvilken diett eller slankemetode man bruker så går men opp igjen i vekt om man går tilbake til det gammle kostholdet

Sett hu dama som var overalt i alle aviser fordi hun hadde gått ned over 100 kg på lavkarbo diett`? Ja nå har hun gått opp 150 kg igjen og hun hadde til og med eksperter til å mate henne og lage maten og hjelpe henne osv.
Jeg vil ikke dette...jeg vil ikke gå opp alt etterpå.-..jeg vil kunne spise så mange brødskiver emd brunost jeg ønsker[;)]

Ingen av argumentene dine holder jo mål her da. Du kan ikke påstå at du ikke må gi opp noe som helst når du teller kalorier.
Jeg har forresten prøvd begge metoder, aldri mistet mer enn en kilo eller to på lavkalorikosthold.

ORIGINAL: Adrian_å_mamma

tar det aldri slutt eller[8|] de av oss som trives med kaloritelling og som ikke liker fett kommer sannsynlivis aldri til å begynne med lavkarbo. jeg har gått ned 46kg uten å telle karber. funker supert for meg fordi jeg liker å spise variert med frukt alle typer grønnt. å jeg liker å ha pizza på lørdagen. å kunne bli invitert på middag hos andre uten at jeg må velge bort deler av maten de serverer ooooosv ooosv.. Når det kommer til karbohydrater gjelder det som med alt annet, ALT MED MÅTE!!!

har gått på ketolyse før, funket ikke for meg overhodet. ble kvalm og dårlig. og syntes det ble altfor lite variert kost.
de som ikke klarer gå ned med kcal tellin gjør det feil!!

Er veldig enig med mammaen til marcus. Så det så. [8D]de som vil gå på lavkarbo får bare gjøre det for min del. men trenger ikke dytte det på oss andre som ikke er intresert[;)] I rest my case[;)]

Poenget mitt er ikke å omvende noen heller. Og funker kaloritelling for deg så er jo ingenting bedre enn det.
Poenget mitt var å få frem at lavkarbo faktisk ikke er så fælt som mange tror. Og at det er et sundt og faktisk mest naturlige kostholdet for mennesker.
Så slutt å "sleng dritt" om lavkarbo/ketolyse

Jeg er ikke skeptisk til at det funker, men synes det er en litt for drastisk.. Min stefar gikk på på det i ca 1/2 år og gikk ned ganske så mye, men han har jo gått det opp igjen etterpå også fordi han til slutt ikke orket styret med frokost og finne tilbehør til middag.
Han begynte å spise brød til frokost og potet/pasta til middag. Ikke hver dag da!
Jeg bodde hos de da han holdt på med dette og fy søren for et styr det virket som.. Han kunne jo aldri spise alt vi spiste til middag. Alltid måtte han finne løsninger til middag og styre på med det mens vi andre spiste vanlig. Var ikke aktuelt i vårt hus å kutte ut potet, pasta osv for alle sammen!
Mamma prøvde å slenge seg på kuren, men bare etter 2 uker hadde hun så vondt i nyrene at hun ikke kunne fortsette..
Poenget mitt er.. Tror mange ikke liker lavkarbo fordi at det er vanskelig å leve sånn resten av livet (ihvertfall LENGE)
Hadde jeg ville aldri levd uten potet, pasta, bolle, kjeks, pizza, hamburger, pita, mais osv .. Jeg spiser aldri egg og er ikke noe fryktelig glad i bacon med mindre det er på en burger eller pizza. Så jeg hadde nok hatt alvorlige problemer med å holde meg til lavkarbo.. Jeg passer jo på å ikke spise så mye karbo, men ikke sånn at jeg teller det.. Har tro på at man spiser for mye karbo til daglig, men synes det blir litt for drastisk å skulle holde seg unna alt..

ORIGINAL: Lillezilje

tar det aldri slutt eller[8|] de av oss som trives med kaloritelling og som ikke liker fett kommer sannsynlivis aldri til å begynne med lavkarbo. jeg har gått ned 46kg uten å telle karber. funker supert for meg fordi jeg liker å spise variert med frukt alle typer grønnt. å jeg liker å ha pizza på lørdagen. å kunne bli invitert på middag hos andre uten at jeg må velge bort deler av maten de serverer ooooosv ooosv.. Når det kommer til karbohydrater gjelder det som med alt annet, ALT MED MÅTE!!!

har gått på ketolyse før, funket ikke for meg overhodet. ble kvalm og dårlig. og syntes det ble altfor lite variert kost.

Er veldig enig med mammaen til marcus. Så det så. [8D]de som vil gå på lavkarbo får bare gjøre det for min del. men trenger ikke dytte det på oss andre som ikke er intresert[;)] I rest my case[;)]

Poenget mitt er ikke å omvende noen heller. Og funker kaloritelling for deg så er jo ingenting bedre enn det.
Poenget mitt var å få frem at lavkarbo faktisk ikke er så fælt som mange tror. Og at det er et sundt og faktisk mest naturlige kostholdet for mennesker.

Hun har da ikke slengt dritt om d? Om noen har gjort d så er jo d meg isåfall,herlighet da[:-]

Det var ikke rettet til henne heller [;)]

Jeg vil bare si at etter lang tid med ketolyse, så føler ikke jeg at det er en kur.. Vektnedgangen er en stor bonus ved å ha fått det så bra som jeg har nå.. Å leve på lavkarbo ER ikke et styr.. Har levd på ketolyse/lavkarbomat nå i ett siden januar, og har aldri følt det har vert mye ekstra jobb.. Eller.. Man må tenke litt langt fram.. Men det er jo bare positivt i fht planlegging av måltider og vår hverdag iallefall..
Men det er klart at alt passer ikke til alle.. Men å drive å påstå at det er forferdelig farlig, syns jeg blir feil.. [:D] Det er flere og flere som innser at det er karbohydratene som er farlige.. Ikke fettet.. Fett må vi ha det.. Kroppen vår er programert til å bruke fett som energikilde, men etter mange år har den vent seg til å bruke karbohydrater, og dermed blir mange dårlige når kroppen skal omprogrammeres igjen..

Greit, kan kanskje ikke gå ut alle veier og spise, men det er bare helt topp! Penger spart.. [:D] Og aldri spise pasta igjen? Klart jeg kan? Ingen som nekter meg det? MEN jeg vil ikke.. Jeg har ingen behov for pasta eller ris eller andre ting som gir med unødvendig bls stigning og gjør meg oppblåst.. Ellers takk.. [:D]

Men klart lavkalori og funker.. For noen.. For mange lidelser bruker man faktisk ketolyse og lavkarbo som behandling! Barn med epilepsi kan bli bedre av ketogen kost feks.. Pcos (som jeg har) kan bli bra ved å spise lavkarbo.. Og mange fler.. [:)]

Hun har da ikke slengt dritt om d? Om noen har gjort d så er jo d meg isåfall,herlighet da[:-]

Nei, hun har ikke slengt dritt om det, men det har du!

Jeg går på ketolysekuren, har gjort det i 3 måneder og har gått ned 12,5 kg. Kjempefornøyd! Har vært hos legen også, og tatt blodprøver fordi jeg i starten var redd for om kuren kunne være skadelig eller noe. Men alle verdiene hadde blitt mye bedre siden 6-ukers kontrollen min. Leververdiene hadde sunket, kolesterolet var lavere, blodsukkeret (som var i grenseland på 6-ukersen) var perfekt, samme med blodtrykk etc etc. Så legen bad meg fortsette på kuren.

Har planer om å gå ned 7-8 kg til, og deretter gå over til lavkarbo for å holde det i sjakk. Spise potet/ris/pasta en gang eller to i uken og se hvordan det går. Men må si jeg er veldig spent da...
Jeg er kjempeglad for at denne kuren funker for meg, for jeg hadde problemer med å se meg i speilet nå etterhvert. Aldri gått på slankekur før, fordi jeg ikke har trengt det. Men 2 fødsler har satt sine spor [8D]
Må understreke at jeg kjenner flere som kuren ikke har funket for, og jeg kjenner omtrent like mange den faktisk HAR funket for. Og er vel igrunnen enig med at alle får finne sin greie, uten at det betyr at man skal rakke ned på noen som velger noe annet. Jeg vet iallfall at JEG er et mye mer lykkelig menneske nå enn for 12,5 kg siden [:D][:D][:D]

ORIGINAL: Nahemah

Nei, hun har ikke slengt dritt om det, men det har du!

Haahaahaa,nei d har jeg da vel ikke[8D][;)]

Neivel.[:-]

Min lege har faktisk rådet meg å leve et vanlig sunt kosthold , ved å spise mer frukt , grønt , fullkorn , fisk , kylling , svin og nøtter. Jeg må bare spise mindre av ferdig mat , fete meieriprodukter og rødt kjøtt.

Min lege anbefaler et vanlig sunt kosthold med brød , potet , ris , pasta og nudler - fordi vis en kutter ut desse produktene ( altså karbohydrater ) til middag , så kan det være vanskeligere å sette sammen et kosthold uten at det faktisk blir for mye fett. En må bare redusere mengden . Bare ved å spise mer salat og grønnsaker.

Kostholdet blir lettere å sette sammen riktig og en trenger ikke å gjøre det store endringene. Det er gunstig å ikke gjøre så store endringer , slik at man går lei og så vender man til det kostholdet man opprinnelig hadde.

Jeg er blitt rådet å gjøre små og små endring , fordi jeg må leve slik med nytt kosthold hele livet.

Man kan spise hva man vil så lenge man bruker mer energi enn det man får i seg og vips så går man ned i vekt .

Det er mange som lever i ketose over lang lang tid.. Det er ikke farlig å være i ketose, eller gå inn og ut av ketose.. Mange bruker det som kur ja, men det trenger ikke å være det.. De som bruker det som kur, vil gjerne bli skuffet når de slutter og går over til mat med mer/mye karbohydrater.. Da vil de jo legge på seg igjen..

Ang fett.. Fett er ikke farlig.. Kombinasjonen fett og karbohydrater er ikke bra, men om man kutter i karbohydratene, så er det faktisk ikke farlig.. Hvor skal man faktisk få energi fra da? Jeg har spist sånn kost nå i over et halvt år, og mine blodprøver er helt normale og fine, både kolesterol og alt..

http://aktivtrening.com/kosthold/mat-og-sunnhet/det-ufarlige-fettet

http://www.bt.se/debatt/overdriven-oro-for-fett-och-kolesterol(1441224).gm

Til og med norske myndigheter heller mot at fett ikke er så farlig som man alltid har trodd..

http://lenabeatrice.net/mat-og-helse/fett/de-nye-kostradene-det-mettede-fettet/
(Lavkarbo-blogger som har tatt utdrag fra forskning.no)

ORIGINAL: Almyrida81

Det er mange som lever i ketose over lang lang tid.. Det er ikke farlig å være i ketose, eller gå inn og ut av ketose.. Mange bruker det som kur ja, men det trenger ikke å være det.. De som bruker det som kur, vil gjerne bli skuffet når de slutter og går over til mat med mer/mye karbohydrater.. Da vil de jo legge på seg igjen..

Ang fett.. Fett er ikke farlig.. Kombinasjonen fett og karbohydrater er ikke bra, men om man kutter i karbohydratene, så er det faktisk ikke farlig.. Hvor skal man faktisk få energi fra da? Jeg har spist sånn kost nå i over et halvt år, og mine blodprøver er helt normale og fine, både kolesterol og alt..

Til og med norske myndigheter heller mot at fett ikke er så farlig som man alltid har trodd..

nei men uansett ,er d mettet fett,som er raffinert så er d usunt uansett altså. og sakte karber er ikke så ille hvis man bare ikke propper i seg for mye d heller,man trenger ikke å gå lavkarbo for å være sunn mener jeg.
men på ketolyse så forbrenner dere vel fettet som er usunt før d blir tatt opp så kroppen merker ikke om d er sunt eller dårlig fett har jeg hørt,så d er helt greit,men ikke si at alt fett er bra asså[8D] Riktig mettet fett som cocosa osv er sunt og umettet fett som er kalspresset og slikt,rett fett i rett sammenhengog inntatt på rett måte i rett mengde er sunt. Men hvis jeg drikker en flaske ekstra virgin oliven ilje ,samma om d er sunt så vil jeg jo gå opp ivekt[8D][;)]

Haha.. Ja klart det.. Meeeen selv om vi går på ketolyse, så drikker vi ikke olje til middagen og spiser et stk smør til frokost liksom.. [:D][;)] Hihi..

nei men uansett ,er d mettet fett,som er raffinert så er d usunt uansett altså. og sakte karber er ikke så ille hvis man bare ikke propper i seg for mye d heller,man trenger ikke å gå lavkarbo for å være sunn mener jeg.
men på ketolyse så forbrenner dere vel fettet som er usunt før d blir tatt opp så kroppen merker ikke om d er sunt eller dårlig fett har jeg hørt,så d er helt greit,men ikke si at alt fett er bra asså[8D] Riktig mettet fett som cocosa osv er sunt og umettet fett som er kalspresset og slikt,rett fett i rett sammenhengog inntatt på rett måte i rett mengde er sunt. Men hvis jeg drikker en flaske ekstra virgin oliven ilje ,samma om d er sunt så vil jeg jo gå opp ivekt[8D][;)]

Haha.. Ja klart det.. Meeeen selv om vi går på ketolyse, så drikker vi ikke olje til middagen og spiser et stk smør til frokost liksom.. [:D][;)] Hihi..

Nei men du hadde sikkert rast ned i vekt av d ?[8D]

Nei, jeg hadde sikker spydd meg i hjel før jeg hadde kommet så langt..

Nei men du hadde sikkert rast ned i vekt av d ?[8D]

Nei, jeg hadde sikker spydd meg i hjel før jeg hadde kommet så langt..

Hehehe,jo jo,men hadde faktisk funka for deg tror jeg...hvis d er slik at fettet funker slik og jo mer fett duhar i maten jo mer går du ned`? D var ivertfall d en bekjent av meg mente,hun helte baconfettet på frokosten hu,gikk ned mer av d enn før hun begynte med å helle fettet over maten[X(]ikke at d var godt men[8D]

Det er i alle fall helt feil.

Man skal spise rundt 70% fett 25%protein og resten karbo.
Og 70% fett får man fort i seg om man spiser litt ost, nøtter og har litt fløte i sausen/eggerøren

Ja, det er ikke om å gjøre å ha mest mulig fett.. Det er feil..

Jeg spiser ihvertfall ikke så mye fett, men jeg tar cocosa morgen og kveld for å passe på at jeg får i meg det fettet jeg trenger ihvertfall.

ORIGINAL: Nahemah

Jeg spiser ihvertfall ikke så mye fett, men jeg tar cocosa morgen og kveld for å passe på at jeg får i meg det fettet jeg trenger ihvertfall.

samme her... og lager sauser av fløte, spiser avocado, mandler, ost og steker i smør.. det er nok liksom.. [;)]

Back
Topp