Dere som er rhesus minus

tobarnsmor 2012

Elsker forumet
Fikk dere ekstra oppfølging i sv.skapet? Når tok dere første blodprøva mtp blodtypen? Og har dere vært gravide før?

Du skal ha en blodprøve på første kontroll. Deretter skal du ha rhesus prøve i uke 32 og 36. Utover det er det ingen ekstra oppfølging. Har verken hatt det i første svangerskal eller nå. Når du har født skal du ha en sprøyte.

ok

Jeg tok bare 2 ekstra blodprøver i sv.skapet. En i uke 12 og en senere (sikkert mellom uke 30-36 en gang..)
Etter fødselen fikk jeg ingen sprøyte fordi gutten min også var rhesus negativ. Men har fått sprøyta etter de fleste abortene mine da..

spirrevippvipp skrev:
Du skal ha en blodprøve på første kontroll. Deretter skal du ha rhesus prøve i uke 32 og 36. Utover det er det ingen ekstra oppfølging. Har verken hatt det i første svangerskal eller nå. Når du har født skal du ha en sprøyte.

Det blir tatt bl.prøver av ungen med en gang han er født (fra navlestrengen). Og om barnet er rhesus pluss, skal du ha en sprøyte. Om barnet er rhesus minus, trenger du ikke sprøyte.

Blodprøve i begynnelsen av svangerskap og i uke 32 og 36 om alt er normalt. Viser derimot blodprøvene at kroppen din har dannet antistoffer, da får du tett oppfølging. Jeg hadde ingen antistoffer under svangerskapet, kvelden etter fødselen fikk jeg bare en sprøyte i skinka så ikke kroppen begynner å danne antistoffer mot +.

Ja, ble tatt fler blodprøver da jeg gikk gravid. Sjekket blodet til jenta mi da hun ble født og hun hadde blodtype rhesus +, så jeg fikk sprøyte

Ja, som de fleste over her skriver, tar du noen blodprøver i løpet av sv.skapet (uke 36 & 38), og så sjekker de blodtypen til babyen rett etter h*n er født. Er h*n rhesus PLUSS, får du en sprøyte. Er h*n ikke det, skjer det ingenting, da er alt i orden :)

Back
Topp