hvordan få pårørende til å forstå at de er medvirkende årsak til sykdom uten å tråkke istykker tærna dems?

neida. det var ikke veldig seriøst.. men hvordan lære opp pårørende i fht sykdom er jo en greie?
Evt hvordan få pårørende til å forstå at hele greia er deres skyld :P
Jeg skjønner at dere spøker altså, så ikke misforstå det jeg skal skrive, for jeg ser humoren!:P
Som pårørende, NÆR pårørende, så er det motsatte viktig. Jeg har sittet lenge, LENGE og følt alt var min skyld. At det er jeg som har "tippet" den andre over kanten. At det er min væremåte, og person som gjør at den andre "ble sånn".
Som pårørende så var det utrolig godt å høre fra fagpersoner at det ikke var min feil. Det tror jeg helt sikkert at mange fagpersoner er lite flinke til.
Som pårørende så sitter man på siden og ser noen man er glad i forfalle. Jeg har oppåevd ting som følger av andres sykdom som gjør at jeg selv har følt meg bitteliten, tråkka på, såret, deprimert og tiltaksløs. Men jeg har aldri følt at jeg kunne sette ord på det. Jeg er jo den friske. Jeg har ikke hatt "lov" til å ha dårlige dager, sure kvelder eller nedeperioder, for jeg har følt at jeg må holde den andre oppe, i tillegg til meg selv, hus, barn, min egen skolegang, jobb, og sosialt liv.
Det som pårørende trenger i stor grad, er å vite at de ikke er alene. At det faktisk er lov for dem å føle seg nedbrutt og lei seg de også. Det å vite at det finnes noen JEG kan snakke med, selv om jeg "bare" er en pårørende, det er en løftende tanke. Det gir styrke og pågangsmot til å gå en ny dag, uke, måned eller år i møte..
Hjelp til pårørende. I form av ord, konstruktive forslag til hvordan gjøre hverdagen bedre både for den rammede og de rundt, og støtte. Jeg har en følelse av at det er veldig mye "du er jo bare pårørende", selv om vi har vært VELDIG heldige med våre behandlere selv.