Dere som er overvektige?!

Frk.MammaMor

Elsker forumet
Dere som er overvektige typ 20 - 30 kilo for mye.. Får dere noe ekstra oppfølging? Mulig jeg har spurt om dette før, men syns det er rart at man ikke får noe ekstra oppfølging..

Jeg er "bare" 10 kg overvektig i utgangspunktet, og får derfor ingenting.
Vet at mange steder tar de glukosebelastning på de med BMI over 28 eller noe i den duren.

Skal på glukosebelasting , men ellers er det ingen ekstra oppfølging.
Har vel hørt at mange følger litt med på vekten til baby, samt blodtrykk.
Men dette er jo noe som sjekkes på vanlige jordmor kontroller.
Så kanskje hvis det er noe " ekstra " rundt dette man kan få ekstra oppfølging.
Men er prøvene normale så er det jo ingen grunn til ekstra styr :)

Glukosebelasting tar de på alle ja, med høy BMI.. Tenkte å bestille meg time hos jordmor på sykehuset, å snakke litt med ho angående overvekt.. Kjenner at jeg er litt bekymret.. Veier 20 kg mer denne gangen..Sterk overvekt er jo riskosvangerskap har jeg hørt.. På riksen har de jo eget opplegg for overvektige, dumt det ikke finnes på sykehuset her også..

Jeg tok glukosebelastningstest i uke 13 og skal ta igjen i uke 28. I tillegg får jeg vekstkontroller, første blir i uke 28, forrige gang hadde jeg annenhver uke fram til fødsel, men det spørs vel på om ungen er stor eller ikke.

Frk.MammaMor skrev:
Glukosebelasting tar de på alle ja, med høy BMI.. Tenkte å bestille meg time hos jordmor på sykehuset, å snakke litt med ho angående overvekt.. Kjenner at jeg er litt bekymret.. Veier 20 kg mer denne gangen..Sterk overvekt er jo riskosvangerskap har jeg hørt.. På riksen har de jo eget opplegg for overvektige, dumt det ikke finnes på sykehuset her også..

Men ved hvilken overvekt begynner opplegget på Riksen? For 20 kg overvekt er vel ikke heeeelt crazy? Litt avhengig av vektoppgangen i svangerskapet også selvsagt. :)

hissigproppen skrev:

Frk.MammaMor skrev:

Men ved hvilken overvekt begynner opplegget på Riksen? For 20 kg overvekt er vel ikke heeeelt crazy? Litt avhengig av vektoppgangen i svangerskapet også selvsagt. :)

Man må søke om å være med, så de tar sikkert en helhetsvurdering av deg, blant annet tenker jeg bmi har ganske mye å si.

Syrine skrev:

hissigproppen skrev:

Frk.MammaMor skrev:

Man må søke om å være med, så de tar sikkert en helhetsvurdering av deg, blant annet tenker jeg bmi har ganske mye å si.

Sikkert!
Jeg har bare sett for meg at 20 kg ekstra (eller er det kanskje 20 kg over det som er innenfor normal BMI frk.mammamor tenker på?) ikke er så stor risiko. Mulig jeg tar feil da!

Jeg må ta den glukosetesten, men ble ikke noe ekstra fulgt opp sist, så tviler det blir denne gangen heller.

Jeg veit ikke hva grensa er... Men jeg har veldig høy Bmi dessverre.. :( Det er en studie tror jeg.. Nå har jeg i allefall bestilt meg jordmortime, så får jeg ta opp tema der og høre hva hun har og si..Legen bryr seg lite.. :/ Har en del plager kombinert av overvekt og svangerskap tror jeg...Fikk ikke time før 10 november da..

De ekstra ultralydene mine er det jordmødrene på sykehuset som vil ha meg på, de satte opp ny time til meg da jeg var på ordinær ultralyd, så er ikke noe legen eller den vanlige jordmora mi har gjort noe med.....i forrige svangerskap var det legen på sykehuset som sa han ville ha meg inn på glukosebelastningstest i uke 12 og 28, så denne gangen bare ba jeg legen skrive en henvisning til sykehuset om det.

Jeg er overvektig og jm vil ha meg på glukosebelastning. Jeg var overv. forrige gang også, men legen skjönner ikke helt poenget med den testen så lenge jeg aldri har hatt høyt blodsukker eller sukker i urinen. Syntes at overvekt alene ikke skulle bestemme D?t. Har bare normale verdier på alt som er. Skal på en vekstkontroll i uke 26 pga en medisin jeg bruker. Ellers ingen ekstra kontroller men føler meg ikke spes engstelig lenger pga det.

Jeg er ca 20 kilo for mye men ingen nevnte noe om dette da jeg var på ul på Riksen. Trur så lenge veksten er normal + prøvene så har det ikke noe å si..

Nesten 30 kg for masse her i forhold til BMI, men ingen anna oppfølging enn glukosebelasting og at ho snakka litt ekstra om kosthold på første kontroll..
men det kostholdgreiene kan eg jo... eg bare er for glad i å sitte i sofan å spise sjokolade liksom.... skal snaaart slutte... :D
men hadde eit fint svangerskap sist med 7kg vektøking. ingen som reagerte noke på at eg var stor da... og fikk ei heilt normal jente på 3300g, så regner med det går fint denne gangen også :)

hissigproppen skrev:
Jeg er "bare" 10 kg overvektig i utgangspunktet, og får derfor ingenting.
Vet at mange steder tar de glukosebelastning på de med BMI over 28 eller noe i den duren.

Hva er det?

Jeg har høy BMI men har ikke noe ekstra oppfølging for det. Hadde ikke det sisit heller :)

Ser heller ikke noe behov for det så lenge det de vanligvis tester er normalt, man ikke går opp for mye eller symfyse-målet blir kjempehøyt eller noe....

Men man får ikke føde på den avdelingen uten medikamenter og utstyr når man har høy BMI på det sykehuset jeg skal føde på. Det regnes som risikosvangerskap....

Jeg har også alt for høy BMI. Og eneste jeg skal er å ta den glukosebelastninga i uke 28. Tok den ikke i uke 12.
Jordmor her sa at hun heller følger med på blodtrykk osv. Aldri hatt høyt blodtrykk eller sukker i urinen. Hun snakket også litt om kosthold, men alt det visste jeg jo fra før :)

Noen som vet hva denne glukosebelastninga går ut på? De hadde ikke begynt med det der enda da jeg var gravid sist gang....  Bare lurer på hva man skal gjøre liksom.....

Du tar blodprøve fastende.. Så må drikke noe sukkergørr.. Smaker blæææ.. Åsså må du sitte på venterommet to timer eller noe før de tar en ny blodprøve..

Frk.MammaMor skrev:
Du tar blodprøve fastende.. Så må drikke noe sukkergørr.. Smaker blæææ.. Åsså må du sitte på venterommet to timer eller noe før de tar en ny blodprøve..

Så rart at det ikke er vanlig over hele Norge da. Hverken jordmor eller lege har nevnt et ord om vekten min. På ultralyden sa de bare at jeg ikke kunne føde på den avdelingen uten medisinsk utstyr ellers ikke noe spesielt....

Er den testen dere snakker om her, den de tar når de skal teste om du har svangerskapdiabetes? For jeg skal ta en test i uke 28. Og det er fordi min mormor har diabetes.... 

marihøne84 skrev:
Er den testen dere snakker om her, den de tar når de skal teste om du har svangerskapdiabetes? For jeg skal ta en test i uke 28. Og det er fordi min mormor har diabetes.... 

Ja, det er den!
Håper jeg slipper å ta den denne gangen! Smakte dritt!

Back
Topp