Dere som er lærere/jobber i skolen..

komlemamma

Gift med forumet
Bare lurte på en liten ting.. Når det er foreldresamtaler, er ungene med?
Her er det meningen at ungene skal være med, så en får ikke snakket med læreren uten at barnet er tilstede.. Syns stort sett dette er bra, men syns de burde hatt en samtale uten også, er jo ikke alt en vil si foran barnet alltid..
Lurte på om det er sånn overalt, eller om det er siden kommunen vi bor i er en såkalt "foregangskommune" der de tester ut nye skole og læringssystemer..

ORIGINAL: komlemamma

Bare lurte på en liten ting.. Når det er foreldresamtaler, er ungene med?
Her er det meningen at ungene skal være med, så en får ikke snakket med læreren uten at barnet er tilstede.. Syns stort sett dette er bra, men syns de burde hatt en samtale uten også, er jo ikke alt en vil si foran barnet alltid..
Lurte på om det er sånn overalt, eller om det er siden kommunen vi bor i er en såkalt "foregangskommune" der de tester ut nye skole og læringssystemer..

Oslo er vel foregangskommune nr.1 i Norge innenfor skole og vi har ungene med. Syns det er mest realt mot ungene at de får vite hva som blir snakka om. Det er jo tross alt de det handler om. De må bli realitetsorientert om hvordan de ligger ann faglig og sosialt utfra aldersadekvat forventet nivå. Det hjelper lite at vi voksne bare snakker om dette uten at barnet blir involvert.

Utviklingssamtalene som vi kaller det skal jo være en underveis vurdering som skal bli brukt til videre utvikling. Kan ikke skjønne hva som er galt med at ungene får være med i denne prosessen. Dette er ikke et møte hvor foreldrene skal stå i fokus med sine tanker, men et møte hvor lærer og elev skal fortelle foreldrene hvordan de opplever skolesituasjonen. Så kan foreldrene utfylle med å fortelle hvordan de opplever leksesituasjonen, og hva barnet forteller hjemme osv.

Bytt ut ordet foreldresamtale med utviklingssamtale, så skjønner du hensikten [;)]

OM et barn skal ha så store problemer med å følge aldersrelatert undervisning blir foreldrene kaldt inn til et tverrfaglig møte på skoln med sosiallærer osv. uten barnet. Her redegjør kontaktlærer for hvorfor h*n har vurdert at barnet trenger utredning, og gangen i dette.

Som mamma, har jeg følt det helt naturlig å ha Mia med på disse samtalene. Hun trenger også å ha meg og lærer for seg selv den ene timen i året hvor hun kan si akkurat hva hun tenker og føler. Tror de føler seg akseptert og respektert på disse samtalene jeg. De føler at de betyr noe og at de er viktige og de voksne omkring bryr seg.

Send læreren mail eller ring i kontortia om det er noe veldig prekært. Mitt råd!

ORIGINAL: Enaj

Nå er det jo lenge siden jeg gikk på barneskolen, men jeg husker godt at jeg var med på noen av foreldremøtene. Vi fikk alltid beskjed av læreren på forhånd om barna kunne bli med eller ei, syns det var kjekt å være tilstede så jeg fikk med meg hva læreren sa om meg. Nysgjerrig som jeg var [:-]

Nettopp! Det er dette som er sakens kjærne. Samtalen skal være for hovedpersonen - eleven - og da må jo denne få være med!!

Du kan godt få privatsamtaler hos meg når jeg flytter vettu. Bare å ta med mamman din og kom [:D]

Joda det heter utviklingssamtale her også, og jeg ser hensikten med å ha med ungene, men jeg ser også at jenta mi syns det er veldig vanskelig å si noe i den settingen, vi går jo igjennom det skjemaet som vi har forhåndsutfylt hjemme og levert inn, læreren er snill og grei og når vi snakker om fagene og hennes utvikling er det også greit. Men så er det litt ting hun forteller hjemme, vedrørende skolen og andre elever som gjerne skulle vært snakket om uten henne.
Læreren er åpen for at vi ringer han privat om det er noe også.. (men det gjør jeg helst ikke, stakkar, han har jo FRI!)
Jeg kan ikke huske vi var med på en eneste samtale i min barndom så jeg var ikke klar over at det fungerte sånn.. Lurte bare på om det var sånn overalt..[;)]

Joda det heter utviklingssamtale her også, og jeg ser hensikten med å ha med ungene, men jeg ser også at jenta mi syns det er veldig vanskelig å si noe i den settingen, vi går jo igjennom det skjemaet som vi har forhåndsutfylt hjemme og levert inn, læreren er snill og grei og når vi snakker om fagene og hennes utvikling er det også greit. Men så er det litt ting hun forteller hjemme, vedrørende skolen og andre elever som gjerne skulle vært snakket om uten henne.
Læreren er åpen for at vi ringer han privat om det er noe også.. (men det gjør jeg helst ikke, stakkar, han har jo FRI!)
Jeg kan ikke huske vi var med på en eneste samtale i min barndom så jeg var ikke klar over at det fungerte sånn.. Lurte bare på om det var sånn overalt..[;)]

Alt var ikke bedre før i tiden, for å si det sånn [8D]

Jeg sender mail jeg om det er noe spesielt... Ringer heller aldri lærere privat, men har ringt skolen og lagt igjen beskjed om de kan ringe meg opp igjen om det er noe spesielt. Har vel skjedd 2 ganger på 6 år... Og begge gangene har det vært observasjoner jeg har gjort av andre elever som jeg mener skolen burde vite om. barn som ikke har det bra rett og slett.

Slike ting syns jeg uansett ikke skal taes opp i en utviklingssamtale da. Den skal omhandle MITT barns ve og vel [;)]

ORIGINAL: MammaMia98

Jeg sender mail jeg om det er noe spesielt... Ringer heller aldri lærere privat, men har ringt skolen og lagt igjen beskjed om de kan ringe meg opp igjen om det er noe spesielt. Har vel skjedd 2 ganger på 6 år... Og begge gangene har det vært observasjoner jeg har gjort av andre elever som jeg mener skolen burde vite om. barn som ikke har det bra rett og slett.

Slike ting syns jeg uansett ikke skal taes opp i en utviklingssamtale da. Den skal omhandle MITT barns ve og vel [;)]

Det er jeg enig i, det har ingenting med ditt barn å gjøre så det blir noe annet..
Jeg har kontaktet læreren en gang privat, da jenta mi fortalte om en gutt som slo henne i ansiktet med knyttneve sånn ca annenhver dag, og dette hadde foregått i flere måneder. Hun hadde ikke nevnt det i det hele tatt før jeg var på skolen i det det skjedde og hun kom gråtende.

Det er jeg enig i, det har ingenting med ditt barn å gjøre så det blir noe annet..
Jeg har kontaktet læreren en gang privat, da jenta mi fortalte om en gutt som slo henne i ansiktet med knyttneve sånn ca annenhver dag, og dette hadde foregått i flere måneder. Hun hadde ikke nevnt det i det hele tatt før jeg var på skolen i det det skjedde og hun kom gråtende.

Slike ting må taes opp umiddelbart etter man finner det ut. Ikke finn på å vent til utviklingssamtalene med slikt. Sosiallærer på skolen bør også kobles inn slik at det kan taes tak i den eleven som er aggresiv også.

Neida, spurte henne ut litt om hvem det var, når og hvor ofte det skjedde og om det var bare henne det gikk utover, eller om det var en som bare gikk rundt og slo mange..
Så ringte jeg læreren og informerte om hva som foregikk, og de skulle ta tak i det.. Ble visst slutt på problemet etter det.. (var en gutt med ADHD som lurte seg unna medisinene sine i tillegg til at han nok slet litt med foreldrenes nylige samlivsbrudd)

Neida, spurte henne ut litt om hvem det var, når og hvor ofte det skjedde og om det var bare henne det gikk utover, eller om det var en som bare gikk rundt og slo mange..
Så ringte jeg læreren og informerte om hva som foregikk, og de skulle ta tak i det.. Ble visst slutt på problemet etter det.. (var en gutt med ADHD som lurte seg unna medisinene sine i tillegg til at han nok slet litt med foreldrenes nylige samlivsbrudd)

Så nå er jeg spent: mener du fremdeles at utviklingssamtalene bør være delvis uten barn? [8D]

Hva mener dere andre? sikkert litt høyt opp og langt frem å tenke på for dere som ikke har skolebarn enda, menjeg spør av nysgjerrighet fordi jeg er lærer.

Nå har jo jenta mi kun hatt to år på skolen, så lang erfaring med utviklingssamtaler har jeg jo ikke. Men min erfaring, med meg og min datter og hennes lærer så har jeg alltid følt det har vært ting jeg ville tatt opp med lærer som hun ikke trenger å vite at jeg tar opp, men som likevel ikke er så prekært at jeg må ringe læreren privat for å snakke om det.. Men det er oss, vi er alle forskjellige og har forskjellige behov.[:)]

Nå har jo jenta mi kun hatt to år på skolen, så lang erfaring med utviklingssamtaler har jeg jo ikke. Men min erfaring, med meg og min datter og hennes lærer så har jeg alltid følt det har vært ting jeg ville tatt opp med lærer som hun ikke trenger å vite at jeg tar opp, men som likevel ikke er så prekært at jeg må ringe læreren privat for å snakke om det.. Men det er oss, vi er alle forskjellige og har forskjellige behov.[:)]

Mail er en god ting altså [;)]

At barn er forskjellige er jeg fult klar over. Og mødre er enda mer forskjellige!!! de svinger fra himmel til helvete [8D]

Mail er en god ting altså [;)]

At barn er forskjellige er jeg fult klar over. Og mødre er enda mer forskjellige!!! de svinger fra himmel til helvete [8D]

he he.. vil tro det ja, som foreldre ser en jo mye rart, men som lærer må det da være rimelig frustrerende innimellom.. Vi foreldre kan i det minste til en viss grad velge å unngå kontakt med de "nedenfra"..(les: Helvete)[;)]

Jeg har alltid (har jobbet i flere ulike kommuner i både grisgrendte og litt mer sentrale strøk [8D]) hatt både elev og foreldre med på utviklingssamtalen. Det har hendt at det har vært spesielle ting som foreldre vil snakke med meg alene om, og da har barnet gått ut på slutten av samtalen. Ser at ikke alle barn er like komfortable med situasjonen, men det er kanskje heller ikke så unaturlig. Mye press samlet på en gang.......[:)] Jeg var alltid med på konferansetimen, som det het, da jeg gikk i grunnskolen, så heeeelt nytt kan det heller ikke være. [;)]
Ellers må stort sett de små problemene i hverdagen løses når de oppstår.

Back
Topp