dere som er kvalme...

tretroll

Forumet er livet
VIP
...hva spiser dere? Jeg kaster lite opp, men er stort sett kvalm hele tiden. Merker veldig at jeg må spise litt og jevnt hele dagen (klarer bare noen bit hver gang) for å holde det verste i sjakk. frem til nå har litt sånn "lette" matvarer gått greit, mye karbohydrater og nesten ingen ting proteiner.... knekkebrød, chips/ritz, yoghurt med litt frosne bær og musli, suge på et tyrkisk pepper-drops(faktisk!!!) eller en bitteliten sjokkisbit. is, frukt, gulrot, ris, pasta.... Som sagt, jeg er jo ikke ekstremt kvalm - dvs. jeg kaster ikke mye opp (3-4 ganger så langt bare, 11 uker inn) men er kvalm det meste av tiden, mer eller mindre. I de verste bølgene føles det ganske så ille..... Ligger mye våken på natta fordi jeg er så kvalm.

Nå har neste problem meldt seg: Jeg klarer ikke få i meg noe. Jeg er nå fremdeles på dagens første kvekkebrød (har vært våken siden 4 og oppe siden barna våknet i 6-tida). Klarer ikke å tvinge i meg mat og ingen ting frister nok til at jeg i det hele tatt orker å prøve. med det resultat at kvalmebølgen er nede i en illeille bølgedal som jeg føler at jeg ikke kommer opp av. VET jeg må ha noe mat fordi det hjelper, men jeg bare kan ikke klare det!! Dette er faktisk noe jeg ikke er hverken forberedt eller motivert for, i de andre svangerskapene har jeg vært underlig bortskjemt med å ikke være kvalm i det hele, og da tror man liksom at man slipper unna:-(

Noen tips? Hva spiser DU? noe jeg kan klare å få i meg, kanskje? Kjerringråd? (prøvd seabands, uten effekt...)

Jeg sliter med det samme, er ikke mye jeg får i meg, ingenting som frister..Nå skal jeg snart lage pastasalat, friskt å godt å greit å gå å småspise av når det står i kjøleskapet;)

pastasalat kunne jeg kanskje orke en bit av....men vet ikke omjegorker st på beina lenge nok til å lage....sender du litt over? :signs001

Sliter med det samme..... ting som har vært greit å få i seg er druer, mandarin/appelsin, heidevegg m/ ost og skinke, pizza, sjokomelk, fersken iste, ritz kjeks og knekkebrød.

Har spist "normal" middag så langt,men kjenner at nå orker jeg ikke stå over gryter å kokkelere, blir kvalm bare av lukta. Også spiser jeg kun ett par tygg av kjøtt før jeg ikke klarer mer. Stakkars barna mine må leve på en del fastfood fremover.....passer på å få i oss tran og sana sol. Så får vi vertfall noen vitaminer innabords.

Tar sin tid før den blir ferdig, begynte for en stund sidrn, det jeg har fått gjort er å blande sammen røra og satt den i kjøleskapet;) hehe.. Skal snart mote meg opp til å kutte grønsaker;) pastaen står til kjøling.. Pleier å ta 10 min , nå er det snart gått 3 timer! Men gleder meg til den er ferdig! Det som er typisk er jo at når den er ferdig vil jeg ikke ha alikevel:p

Jeg er heller ikke veldig kvalm, men det kommer og går litt. Når det er ille, så synes jeg det hjelper med et lite glass cola + ritz-kjeks med gulost. Litt potetgull går også fint ned.
Ellers synes jeg kvalmen holder seg unna i de periodene jeg spiser og drikker jevnt.

det som frister her er sjokomelk, pølser, hamburgere og pizza..
gjerne frøhorn eller frøbaguett med baguett skinke..
ritz, potetgull og saltstenger...

håper virkelig matlysten på den sunne maten melder seg snart..

kaster ikke opp hver dag, men de dagene jeg kaster opp kommer alt opp uavhengig av hva jeg spiser , da blir jeg rimelig bleik :pale

på de gode dagene spiser jeg :
-rundstykker med hvitost
-solskinnsbolle/kanelboller
-lett middag evt bare tilbehøret(kjøtt blir jeg uggen av)
-drikker te, iste, sjokomelk, juice osv
-frukt i alle former ogå smoothies!
-yoghurt FØR jeg står opp av senga på mårran;)

På de dårlige dagene (les i dag):
-oppdaget at havrefras er digg! å så er de små :laughing002
-startkjeks
-vann
-dots kjeks når jeg ble litt bedre :)

Kjente at smoothies frista veldig!!! Men da må jeg stå på beina mens jeg lager......kanskje mannen kan overtales:-) Og så har jeg insane lyst på milkshake...:-0 Må ned i frysen ikjelleren....stå på beina og lage.....usj......:-0

Her går jeg å nipper i smoothie, fruhktsalat har gått greit noen dager, ellers er det knekkebrød/riskaker med hvitost..... Prøver også på middag sammen med familien, men de siste 2 ukene tror jeg alle utenom en har kommet opp igjen...

Er så kvalm til tider at jeg har ikke lyst på noen ting... :( prøver å få i meg noe..men blir lite.. Så håper denne kvalmen forsvinner snart,vil ha matlysten tilbake...

Signerer på denne..... Uutholdelig og være så kvalm. Man får ikke ork til noe.

Sniker fra juni og anbefaler akupunktur. Jeg var kvalm hele første svangerskap og gikk ned masse og var sliten pga jeg ikke fikk i meg noe. Denne gangen fikk jeg akkupunktur og det hjalp! Kvalmen forsvant. Anbefales på det sterkeste!

Sniker fra juni og anbefaler akupunktur. Jeg var kvalm hele første svangerskap og gikk ned masse og var sliten pga jeg ikke fikk i meg noe. Denne gangen fikk jeg akkupunktur og det hjalp! Kvalmen forsvant. Anbefales på det sterkeste!

Takk for tips!! Lurer på hvor mange ganger du gikk før du merket effekt?

Back
Topp