Dere som er i jobb!

Jent1

Forelsket i forumet
Mailykke <3
Hvordan tar arbeidsgiver at dere er gravide? Tilrettelegger de for dere om dere trenger det? Spør de hvordan det går med dere?? 

Jeg har en annen sjef nå enn sist gang jeg gikk gravid. Nå har hun vært på kurs om gravide i jobb, kjøpt inn spesielle puter som vi skal sitte på, sagt i fra at jeg skal få 15 min ekstra pause hver dag. Hun snakke til og med om å korte ned vaktene mine etterhvert :) 

Supert å ha en sjef som vil ha meg i jobb lengst mulig og virkelig bryr seg :)

Hvordan er det med dere?

Ja, jeg får hjelp til å løfte ting og slik, men ellers så er ikke behovet for tilrettelegging så stort. Har alltid noe forefallende kontorarbeid hver dag så kan sitte med pulten viss jeg har behov for det. Vi er og to stk. på min avdelig så vi kan dele litt på kunder etc. viss arbeidmengden blir for stor

Jeg er så heldig at jeg er ansatt hos min egen pappa, så jeg tilrettelegger for meg selv, uten sure miner:)

De er ikke spesielt gode på tilrettelegging hos oss, til tross for at vi er IA-bedrift. Har heldigvis snille kollegaer som tar hensyn og tilbyr seg å ta tunge løft og sånt.

Jeg har også ny sjef. Føler ikke sjefen hører på hva jeg sier. Er sykemeldt 50% nå fordi jeg klarte ikke mer. Målet er å ikke være sykemeldt, men så lenge jeg ikke får noe bedre tilrettelegging, så klarer jeg det ikke... :-(

Jeg begynte jo med 2 mnd full sykemelding, og jobber nå 50%. regner med det blir gradert sykemelding fremover også, for nå har bekkenløsningen begynt å vise seg.

Jeg jobber i IA-bedruft og jeg får tilrettelagt. Hadde arbeidsplassvurdering med ergoterapeut forrige uke og hun skal skrive en anbefaling om hev-senk pult, samt spesiell stol. Dette får vi delvis dekket av nav og resten er det midler til har sjefen sagt. Jeg får og lov å ta litt ekstra pauser.

Selv om jeg er 50 % sm så jobber jeg litt mer enn halve dager og tar det heller litt rolig når det er mulig. Jeg har kontorjobb og sitter foran dataen hele dagen, og har sånn sett også mulighet til å styre dagen min selv. Problemet er at jeg stivner fullstendig i bekkenet.

Tuppsnupp skrev:
De er ikke spesielt gode på tilrettelegging hos oss, til tross for at vi er IA-bedrift. Har heldigvis snille kollegaer som tar hensyn og tilbyr seg å ta tunge løft og sånt.

Da kan de i teorien gå glipp av litt penger. IAbedrifter kan søke om tilretteleggingstilskudd for gravide, kun for å dekke jobben med å ha noen oppfølgingssamtaler. Vi sendte nettopp søknad om tilskudd for 12 uker, 290 kr x 60 dager, det blir litt det!

Jeg er også heldig der :) Jeg jobber i barnehage, med de eldste.
Har egen stoler å bruke under påkledning, slik at det ikke blir belastning for rygg - og egne benker barna kan stå på hvis de trenger hjelp med sko og lignende.

Utover det  er jeg så heldig at jeg helsemessig klarer meg fint i hundre prosent enda, men vi snakker allerede om eventuell bytte av personale under turdager med tiden hvis det blir for tungt for meg.

Vi har også oppfølgning med kommunal jordmor, for å sikre best mulig tilrettelegging for gravide!

Jobber i en ia bedrift, men de tilrette legger ikke.

Jeg sliter med bekkenet, gjort det siden uke 8. Jeg sitter på kontor, og stivner fort. klarer nesten ikke å reise meg....prøver å holde ut litt til,men det stopper en dag som det gjorde sist.

Har kontorjobb og har slitt en del med bekkenet tidlig denne gangen. Jeg har nå fått lov å bestille meg en  hev-senk-pult. Blir såtungt å sitte hele dagen og tror, etter anbefaling fra fysio, at det vil bli bra å også få stå litt innimellom. Ellers er det nok ikke så mye tilrettelegging. Må nok "tilrettelegge" selv ved atjeg må bli flinkere å si "nei" når mine kollegaer spør meg om hjelp... Er en typisk "ja-person", men merker at jeg ikke klarer å yte like mye som før.

Jeg jobber i Bergen kommune, og der har vi en egen jordmor i bedriftshelsetjenesten som arbeider med å tilrettelegge for gravide ansatte. Vi har hatt besøk av henne på arbeidsplassen min, så jeg har fått satt opp en oppfølgingsplan sammen med henne og sjefen min. Jeg skal bl.a. få kunne ta flere og lengre pauser, de skal kjøpe inn hvilestol, og jeg slipper å ha kontakt med de vanskeligste klientene mine. (Jobber i sosialtjenesten i NAV) :-)

Har ikke vært noe tilrettelegging så langt. Men idag fikk jeg med brev fra legen om at de må tilrettelegge, hvis ikke blir det svangerskapspenger.
Er igrunnen ganske spent på hva de vil gjøre. Jeg har begynnende bekkenløsning.

Bedre enn forventet!! Da jeg var så kvalm fikk jeg tilrettelagt at jeg kom og gikk som det passet for meg, slik at jeg slapp å sjukemelde meg. Har 2 sjefer.. ho ene, øverste, er egentlig sånn som mener at jeg skal være på jobb den tida jeg skal, men at jeg kan legge meg på sofaen på pauserommet om jeg er dårlig eller finne på noe annet. Men jeg ligger ikke på sofaen på jobb å spyr!!! Og det ser hun andre, så hun har vært kjempeflink å tilrettelagt slik at jeg har fått kortere vakter. Kom jeg etter 10, så kunne jeg bare ringe. Var de nok folk, så sendte hun meg hjem etter et par timer uten at jeg ba om det, slik at jeg fikk slappe av.. Jeg er nok ikke så flink til å si ifra når jeg føler det er nok selv heller, etter at jeg har kommet på jobb, så da er det greit at noen sender meg hjem.. ;)

I dag hadde jeg full dag på jobb, selv om formen var HELT FORFERDELIG!!! ikke så kvalm, men vondt i hode og svimmel/uvel.. Men vil jo ikke klage heller.. Men fortsetter det, så må jeg vel si ifra.. 

Jeg kan få andre arb.oppgaver, men samtidig føler jeg at jeg ødlegger dagen for de andre på jobb om jeg går å gjør noe helt annet!! Syns det er litt vanskelig!! Men jeg vet at de vil tilrettelegge og holde meg lengst mulig i jobb!! Og det vil jeg jo selv også!! :) 

Back
Topp