Dere som er gravide

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Nå har jeg virkelig lyst til å anbefale å lese bøker om babyer for å forberede storesøsken. Det er helt utrolig så mye Felix har lært av de bøkene vi har lest og snakket om mens jeg var gravid. Jeg var egentlig usikker på om han var for liten til å forberedes, men det har gått over all forventning.[:D]

Han kommer på selv hele tiden hva man skal gjøre med babyer, alt fra at de skal synges for, til at babyen kan holde fingeren hans, til at det er storebrors jobb å holde håndklær og kluter mens foreldrene skifter bleie. Babyer skal ammes eller bysses når de gråter, og han er rask med å foreslå det hver gang hun lager en lyd. To minutter etter at han oppdaget henne, så spurte han etter vann med sugerør, akkurat slik som "Felixgutten" i to av bøkene våre drikker mens mamman ammer babyen.[8D] Sugerør er sikkert en rar ting å tenke på som førsteprioritet når du har fått baby i hus, men jeg er lettet over at han har så bestemte og ufarlige ideer om hvordan det skal være å ha babysøsken.[:)][:D]

Høres ut som en god storebror som har lært mye [:D]

Er ikke gravid, men det er et veldig godt råd å ta med seg [:)] de kan vel nesten ikke få for mye forberedelse på den nye situasjonen....

Ja tar gjerne imot forslag om bøker[:D] venter litt til med å forberede han til vi er over halvveis. Når begynte du å fortelle og lese de bøkene?

Her leser vi ofte "I magen bor en baby". Hun kommer gjerne med boka selv og vil jeg skal lese. Ellers så sier hun innimellom at puppen er "mimmi" sin (hun kaller av en eller annen grunn babyer for mimmi). Jeg ammet henne for siste gang på toårsdagen, og det har gått over all forventning. Har fortalt henne en del ganger at hun har blitt så stor nå og kan spise selv, men at babyer ikke kan spise selv, og derfor må babyen få pupp når hun blir født. Dette protesterte hun veldig på de første gangene jeg sa det (mens jeg fortsatt ammet): "det er Amma sin!" sa hun og refererte til puppen. Men etter hvert har hun selv altså begynt å si at puppen er "mimmi sin" (rart hvordan mine egne kroppsdeler i hennes hode tilhører noen helt andre[:D]), og det virker som hun er komfortabel med det- enn så lenge.

Har Felix forresten gitt noe tegn til å være interessert i amming igjen? Det høres jo ut som han også har godtatt tingenes gang, det er jo supert! Jeg vil også gjerne ha tips om bøker som illustrerer det du nevner- hvordan Alma som storesøster kan bidra og være delaktig, hjelpe til på forskjellige måter. Hun er jo generelt opptatt av å være med på alt om dagen. Ped-leder i bhg sa forresten at hun trodde Alma kom til å bli veldig omsorgsfull som storesøster, for når hun er sammen med mindre barn passer hun veldig på dem [;)]. Jeg tror egentlig dette kommer til å gå veldig bra og gleder meg veldig!!!

"I magen bor en baby" har vi også. Jeg liker den veldig godt, og tror det var klaffene der som gjorde at han forsto at det var en baby i magen, og forsto at det var samme baby etter at hun kom ut. Det er mest en bok om graviditet da, den sier veldig lite om hvordan det er å ha baby.

Jeg synes det er veldig vanskelig å anbefale konkrete bøker av to grunner. Familier er veldig forskjellige, og jeg brukte lang tid på å finne de bøkene som stemte best med hvordan vi gjør ting. Det trenger ikke å være de samme bøkene som er best for andre. F.eks. så ammes vår baby, samsover og bæres i bæresjal. Felix ville ikke blitt like godt forberedt hvis jeg leste bøker med babyer som ble flaskematet og lå alene for seg selv, men de bøkene kan være bedre for andre. Den andre grunnen er at jeg stort sett har kjøpt engelske bøker, og jeg regner ikke med at noen av dere andre er interessert i det?

Den boken som jeg har likt best har vært "What baby needs". Den viser samme soveløsning som vi har, flere ammebilder (et der storesøskenet sitter i mors armkrok og koser), babyen blir stelt av både mamman og pappan, storesøsknene hjelper til med å holde håndkler og kaste bleier i bleiebøtten. Den viser at babyer kan holde i en finger, og at man kan kose med tærne deres, og gni nese mot nese. Begge foreldrene bærer i slynge. Storesøsken får holde babyen når foreldre hjelper til. Boken viser legeundersøkelse / helsestasjon. Den viser pappan som bysser babyen når den gråter, og forklarer at babyer skal trøstes raskt. Babyen sitter bakovervendt, så eneste problemet med hele boken måtte i såfall være forovervendt sete og beltesamlere for storebror.[8D][8D] Så nøye er jeg ikke på bøkene våre.[:D]

Sugerør og sangstund har vi lært av to andre bøker.

ORIGINAL: Sukkertopp

"I magen bor en baby" har vi også. Jeg liker den veldig godt, og tror det var klaffene der som gjorde at han forsto at det var en baby i magen, og forsto at det var samme baby etter at hun kom ut. Det er mest en bok om graviditet da, den sier veldig lite om hvordan det er å ha baby.

Jeg synes det er veldig vanskelig å anbefale konkrete bøker av to grunner. Familier er veldig forskjellige, og jeg brukte lang tid på å finne de bøkene som stemte best med hvordan vi gjør ting. Det trenger ikke å være de samme bøkene som er best for andre. F.eks. så ammes vår baby, samsover og bæres i bæresjal. Felix ville ikke blitt like godt forberedt hvis jeg leste bøker med babyer som ble flaskematet og lå alene for seg selv, men de bøkene kan være bedre for andre. Den andre grunnen er at jeg stort sett har kjøpt engelske bøker, og jeg regner ikke med at noen av dere andre er interessert i det?

Den boken som jeg har likt best har vært "What baby needs". Den viser samme soveløsning som vi har, flere ammebilder (et der storesøskenet sitter i mors armkrok og koser), babyen blir stelt av både mamman og pappan, storesøsknene hjelper til med å holde håndkler og kaste bleier i bleiebøtten. Den viser at babyer kan holde i en finger, og at man kan kose med tærne deres, og gni nese mot nese. Begge foreldrene bærer i slynge. Storesøsken får holde babyen når foreldre hjelper til. Boken viser legeundersøkelse / helsestasjon. Den viser pappan som bysser babyen når den gråter, og forklarer at babyer skal trøstes raskt. Babyen sitter bakovervendt, så eneste problemet med hele boken måtte i såfall være forovervendt sete og beltesamlere for storebror.[8D][8D] Så nøye er jeg ikke på bøkene våre.[:D]

Sugerør og sangstund har vi lært av to andre bøker.

Det du beskriver passer jo også ganske bra med våre løsninger.. Alma sover i egen seng fram til hun våkner om natta, da bærer vi henne inn til oss. Kommer helt klart til å bære babyen i slynge/bæretøy, det er jo Alma vant til selv også (selv om hun nå konsekvent nekter å bæres i noe annet enn armene våre). Ammebilder er jo også bra, med tanke på hvor friskt Alma kommer til å ha egen amming i minnet.. Fint at hun kan venne seg til tanken på at babyen skal ammes og at hun kan få sitte i armkroken i mens. Så takk for tips, tror jeg skal bestille den med en gang:) Også veldig fint med illustrasjoner av hvordan hun kan kose babyen og hjelpe til med ting.

Back
Topp