Dere som er gift med en muslim

Lillezilje

Gift med forumet
lurer på noen ting jeg.

- Har dere konventert til Islam? Hvordan gjør man i såfall det ?

- Hvordan er et normalt muslimsk bryllup? Foregår ting på ca samme måte som i et tradisjonelt kristent bryllup, bare i en moske? Med hvit kjole, middag, taler og fest ?

*føle seg dum*

Jeg giftet meg med en muslim første gangen i 1996. Da hadde jeg vært muslim i to år nesten selv, og vi møttes, og giftet oss fordi vi var muslimer. Vi giftet oss hjemme i stuen med imam og tre vitner, min far ba om medgiften, og min daværende mann aksepterte den. Så snakket imamen litt om ekteskapet, forpliktelser og plikter, rettigheter osv, og så spurte han om jeg gjorde det frivillig tre ganger, og så ble min mann spurt om han giftet seg frivillig en gang, og så framsa de medgiften min, han aksepterte, og de leste en kort bønn, og så var vi gift. 

ETterpå hadde vi typisk algerisk bryllup, hvor jeg hadde tre ulike algeriske kjoler og en vanlig penkjole (var ikke hvit brud, jeg hadde ikke noe ønske om det), og byttet klær flere ganger. Jeg satt mest av alt på utstilling :p 

Da jeg giftet meg om igjen, med min mann, så gjorde vi det enkelt, i moskeen, og vi dro hjem til imamen på middag etterpå... Jeg hadde fått pakistanske klær av moren til bestekompisen til mannen min, og noe gull, som de tok på meg da vi damene var alene hjemme hos imamen. Jeg brukte niqab den gangen, så han fikk jo ikke se klærne før vi kom hjem :p men det er sånne typiske røde pakistanske bryllupsklær. 

Jeg klarer liksom ikke helt å se for meg å gifte seg i noe annet enn hvit brudekjole. Er nok litt jentete av meg og har alltid drømt om å stå hvit brud og ha et stort "vanlig" bryllup.

Må jeg gi opp drømmen ?

...og selvsagt, totalt alkoholfritt var en av mine betingelser den første gangen jeg giftet meg. Vi hadde middag og kaker, de på asylmottaket laget fest for oss uten at vi visste det... Jeg visste ikke om kjolene heller før jeg kom på festen, de hadde han ordnet med familien uten at jeg visste det... Han hadde målt meg rundt livet (dvs tatt mål over ryggen min og ganget med to og litt til) og diverse mål mens jeg sov... hehehe. men det var fordi kjolene var en del av medgiften min da.

Lillezilje skrev:
Jeg klarer liksom ikke helt å se for meg å gifte seg i noe annet enn hvit brudekjole. Er nok litt jentete av meg og har alltid drømt om å stå hvit brud og ha et stort "vanlig" bryllup.

Må jeg gi opp drømmen ?

Det er ikke noe galt med å være hvit brud, selv om jeg ikke ønsket det, for jeg er ikke sånn :p 

Selve sermonien er jo kort da, men det går jo ann å få imamen til å holde en litt lenger sermoni, det vet jeg imamen her i byen har gjort flere ganger faktisk, når det er norsk familie involvert. 

Og festen etterpå er det jo bare dere som planlegger... 

*Meya* skrev:

Lillezilje skrev:

Må jeg gi opp drømmen ?

Det er ikke noe galt med å være hvit brud, selv om jeg ikke ønsket det, for jeg er ikke sånn :p 

Selve sermonien er jo kort da, men det går jo ann å få imamen til å holde en litt lenger sermoni, det vet jeg imamen her i byen har gjort flere ganger faktisk, når det er norsk familie involvert. 

Skulle det bli noe bryllup så blir det nok ikke i norge.. og han er fra en veldig "pen" familie, så vil tro at ting må gjøres på den "skikkelig" måten, uten at jeg/han kan bestemme så alt for mye selv.

Lillezilje skrev:

*Meya* skrev:

Lillezilje skrev:

Må jeg gi opp drømmen ?

Skulle det bli noe bryllup så blir det nok ikke i norge.. og han er fra en veldig "pen" familie, så vil tro at ting må gjøres på den "skikkelig" måten, uten at jeg/han kan bestemme så alt for mye selv.

Høres ut som "bryllupet" vi hadde i Algerie noen år senere. Var jo ikke bryllup da, men festen da min sønn ble omskåret. Herregud for ett stress :p Men jeg kom meg igjennom det. I bunad i 32 varmegrader... Dagen ETTER, ja da var det 17 grader og regn... 

*Meya* skrev:

Lillezilje skrev:

*Meya* skrev:

Lillezilje skrev:

Må jeg gi opp drømmen ?

Høres ut som "bryllupet" vi hadde i Algerie noen år senere. Var jo ikke bryllup da, men festen da min sønn ble omskåret. Herregud for ett stress :p Men jeg kom meg igjennom det. I bunad i 32 varmegrader... Dagen ETTER, ja da var det 17 grader og regn... 

Hehe.. 32grader og bunad hørtes ut som en VELDIG dårlig kombinasjon :P

Ja, men den algeriske kjolen i velour som jeg hadde på meg, var ikke så rent lite varm den heller... hehe.

Nei, takke meg til bryllupet jeg og min mann hadde, så enkelt og greit... 

*Meya* skrev:

Ja, men den algeriske kjolen i velour som jeg hadde på meg, var ikke så rent lite varm den heller... hehe.

Nei, takke meg til bryllupet jeg og min mann hadde, så enkelt og greit... 

Får inderlig håpe jeg ikke må ha på meg noe velour asså.. er ikke uvanlig med bortimot 50 grader i skyggen der han er fra

Kanskje du bør ta en prat med din kommende mann om litt av hvert før bryllupet. :) Jeg har venninner som har giftet seg med muslimske menn, uten å konvertere. Noen har blitt viet i kirke, noen har blitt giftet "på begge måter", og noen har giftet seg borgerlig og hatt en en bryllupsfest som bygger på begge kulturer og tradisjoner. 

IsThaBeth skrev:
Kanskje du bør ta en prat med din kommende mann om litt av hvert før bryllupet. :) Jeg har venninner som har giftet seg med muslimske menn, uten å konvertere. Noen har blitt viet i kirke, noen har blitt giftet "på begge måter", og noen har giftet seg borgerlig og hatt en en bryllupsfest som bygger på begge kulturer og tradisjoner. 

Joda skal jo etterhvert det :) Men vi er ikke HELT der at vi driver å snakker om bryllup høyt enda, ikke i edru tilstand  i alle fall.

Lillezilje skrev:

IsThaBeth skrev:

Joda skal jo etterhvert det :) Men vi er ikke HELT der at vi driver å snakker om bryllup høyt enda, ikke i edru tilstand  i alle fall.

Da hadde jeg kjørt ei steikepanne i hodet hans om han snakket om at du skulle konvertere, i alle fall... :råller-så-hardt-med-øya-at-de-treffer-lillehjernen:

*Meya* skrev:

Lillezilje skrev:

IsThaBeth skrev:

Da hadde jeg kjørt ei steikepanne i hodet hans om han snakket om at du skulle konvertere, i alle fall... :råller-så-hardt-med-øya-at-de-treffer-lillehjernen:

Han har ikke sagt noe sånnt :) Alt som kommer ut av munnen på han i fylla er sukkersøte klisjeting emoticon

Han hadde aldri forventet eller forlanget at jeg skulle blitt muslim.

Nå er det JEG som føler meg dum!
Er han muslim? Eller er familien det? Siden han drikker, mener jeg.

Unnskyld snikingen :) 

Gollemor skrev:

Han er muslim på papiret :P På samme måte som jeg er kristen på papiret :P

Faren er ganske så religiøs, moren er egentlig europeisk, og konventerte da de giftet seg.

Lillezilje skrev:

Gollemor skrev:

Han er muslim på papiret :P På samme måte som jeg er kristen på papiret :P

Faren er ganske så religiøs, moren er egentlig europeisk, og konventerte da de giftet seg.

Hehe! 
Skjønner :)

Vil du konvertere da?

Leah`s mamma skrev:
Vil du konvertere da?

Er vel feil å si det.. men egentlig så driter jeg i hva "jeg er" så lenge jeg blir gift. Så bør jo i bunn og grunn gifte meg borgerlig ... men har liksom ikke lyst å droppe the love of my life pga det liksom.

En muslimsk mann kan kun gifte seg med en troende kristen eller jøde (sånn bortsett fra muslimer), og sånnsett kan jo imamer nekte å vie dere om du ikke er troende, praktiserende kristen eller jøde. Meeen de færreste spør vel, jeg vet ikke helt, jeg ble spurt om jeg var muslim da vi giftet oss, men det var vel mest en formalitet tror jeg... 

Back
Topp