Dere som er barnehageansatte..

Smilefjeset

Elsker forumet
Hva gjør dere da et barn kaster opp?
Tar dere barnet vekk fra de andre ungene, eller lar dere h*n være innpå avdeling til foreldre kommer?

Det kommer litt an på. Hvis omgangssyken er i omløp, prøver vi i den grad det er mulig å ta barnet ut av gruppa. Dette er imidlertid like mye for det syke barnets skyld, da smitten antakelig allerede er spredd når barnet faktisk kaster opp.

Hvis barnet kaster opp en gang og ser ut til å være kvikk og rask etterpå, ser vi det an. Jeg jobber på en småbarnsavdeling, og da hender det at barna gulper/kaster opp etter måltid, hvis de får seg "et trøkk" på magen osv.

barnet er på avdelingen.  vi har ikke bemanning til å isolere ham.    og det smitter lenge før det bryter ut.
er barnet skapt/trøtt får han self. ligge på en sofa eller noe.  =)

somregel når barna kaster opp er det jo dårlig ellers også. Da er de gjerne med en voksen litt vekk fra de andre ungene. De har jo allerede vært utsatt for smitten om det er smittsomt. Ser jo fort om ungene kaster opp forde de har spist mye eller lekt for hardt...

Hos oss går vi litt unna hvis det er mulig. Som regel setter en av oss seg sammen med barnet på en litt roligere plass.

¤Sunshine¤ skrev:
barnet er på avdelingen.  vi har ikke bemanning til å isolere ham.    og det smitter lenge før det bryter ut.
er barnet skapt/trøtt får han self. ligge på en sofa eller noe.  =)

slik e d her og

Det har skjedd meg tre gongar den tida eg har jobba i bhg. Eine gongen var det ikkje vanskeleg i det heile tatt, barnet kasta opp, og var dårleg. Feber og alt. Barnet var trøtt og vi la det inn på eit rom for seg sjølv der det sovna og sov til det vart henta.

Neste barn var i ok form etterpå, men sidan vi er to på jobb og den eine ryddar opp ein del inne mens den andre går ut med dei største ungane (dei minste søv) hadde eg det sjuke barnet inne med meg til det vart henta.

I det tredje tilfellet kasta barnet opp ute, like før hentetid. Då lot vi barnet vere ute, men det var litt slapt så det fekk sitte i vogn med teppe rundt seg til det vart henta.

Det er med andre ord ingen fast praksis. Vi prøver å ikkje ha dei andre ungane "oppi" den som er sjuk, men det er ikkje alltid det er gjennomførbart å skille dei heilt heller.

Back
Topp