Dere som er bønder

Tvilling74

Forumet er livet
VIP
Nå må jeg bare spørre her..

Hvor mange ganger i løpet av våren/sommeren er det normalt å spre møkk??

Jeg hadde tenkt å benytte det fine været med å henge mine nyvaska klær ut i frisk luft idag,men da jeg kom ut så slo bare stanken mot meg her..
Så jeg måtte bare henge klærne inne,ikke kan jeg lufte her heller jo[:'(]

Det spørs litt hvor mye jord man har, når man har tid/gidder å gjøre det og hvor mye møkk man har..
Blir fullt i møkkjeller'n skjønner du, og gresset blir bedre med møkk, og gresset er jo (i våres tilfelle) kuenes mat.

Mange faktorer spiller inn du.
Det ene er hvilke dyr man har.....ku, gris, korn osv
Så har vi hvor stort område med gress, så har vi hvilke områder blir sådd på nytt det året. hvilke områder blir jorda snudd på.
MEN sånn generellt er det 2-3 ganger i løpet av sommersesongen, kommer helt ann på hvor mange ganger en får slått gress

Æsj.. skjønner deg godt![:'(] 

Har selv et svært jorde over veien her som blir spylt om våren, men heldigvis kun om våren ikke om sommeren.

Mener jeg har hørt at bonden ikke får lov til det av kommunen her.. Men uansett deilig å slippe lukta.. og ikke minst lukter det ille når de blander i griseurin... fyttipyton det river i nesa visst..

Her gjer vi da iallefall to gangar, men plassar der sesongen er lengre, som f.eks. Jæren, skjer da sikkert fleire gangar [;)] Ofte e da vanlig å spreie når da regnar, då blir ikkje lukta so intens og gjødselen trekke betre ned i jorda. Men da e self. ikkje alle som gjer da dei bør [>:]

ORIGINAL: lilla gumman

Æsj.. skjønner deg godt![:'(] 

Har selv et svært jorde over veien her som blir spylt om våren, men heldigvis kun om våren ikke om sommeren.

Mener jeg har hørt at bonden ikke får lov til det av kommunen her.. Men uansett deilig å slippe lukta.. og ikke minst lukter det ille når de blander i griseurin... fyttipyton det river i nesa visst..

[:D][:D] må le litt da. Urin og avføring blander seg uansett det i gjødselkjelleren.
Men grisemøkk lukter mye værre enn ku møkk.
Det som er av begrensninger er pga naturen og vanndrenering i jorda. Tror ikke kommunen kan gi andre begrensninger. For hvor skal de da gjøre av møkka som overfyller kjelleren...
Men det blri no gjerne til "faste" tider omtrent de sprer den møkka da[;)]

Okey.. Tusen takk for svar..Jeg får vel bare holde ut med denne lukta da..
Sånn er det å bo på landet[8D]

ORIGINAL: Mylady

Hehe... du får håpe på regn så det går i jorda[:D][8D]
Her spres det 0-2 ganger ettersom jord, og hva annet gjødsel blir brukt.

Ja akkurat nå så gjør jeg det,men det er spådd knall vær imorgen oxo[:)]

vi sprer somregel 2 ganger..
våren og i juni..
muligens utpå i agust og hvis været tillater det.. [:)]

ekkelt når den lukta slår sånn i trynet ja..

det er de som sprer grisedritt, sauedritt eller minkedritt som lukter værst syntes jeg.. [:'(] 
og når de blander det med silosaft i tillegg (noen som ikke er lov mener jeg på)
da stanker det hel***! [:'(]

ORIGINAL: Tvilling74

han kunne i alle fall venta til det ble regn da så ikke det lå og lukta... [:'(] 
stakker deg... kenner til det problemet ja...
når det er sol så blir jo dritten svidd og lukter like mye.. [:'(]

ORIGINAL: xsnox86

ORIGINAL: Tvilling74

han kunne i alle fall venta til det ble regn da så ikke det lå og lukta... [:'(] 
stakker deg... kenner til det problemet ja...
når det er sol så blir jo dritten svidd og lukter like mye.. [:'(]

Virker som han må spre når sola er framme hver gang.. Dette er vel ihvertfall 4-5 gang denne sessongen[:'(]

Back
Topp