Dere som eier bolig, og andre som vet! :-)

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Bruker boliger å gå mye over takst, eller kan man også få tilslag under taksten?
Dukket brått opp noen helt ok boliger her, men rundt 100 000 mer enn hva vi får...
Kan jeg godsnakke med banken, og si at dette vil vi ha? Hi hi! :p
Hvor langt ned er det vanlig å starte en budrunde?

Og, dere som har to barn (gjerne to jenter), holder det med ett bad?
Vi har ønsket oss to bad, ettersom vi nå blir tre jenter i familien...
Men kan se ut som vi må klare oss med ett.
Hvor mange bad har dere?

Heisann! Tror det er veldig forskjellig om hvor mye over prisantydning boligene går. Veldig mye tilfeldigheter som gjør det også og selvfølgelig hvor boligen ligger osv. Vi var på leit i noen måneder før vi fikk bolig å da var vi med i noen bud runder.
Noen gikk langt over prisantydning andre ble solgt på prisant osv. Vi var kjempe heldig med vårt å fikk det for 80.000kr over prisant å det var fordi de som var med på budrundet ikke hadde finansieringen i orden så de la inn bud med forbehold om finansiering. Vanligvis når vi har lagt inn bud på noe så har vi pleiet å starte alt i fra 100.000 under prisant og opp til prisant. :) Men når vi solgte huset vårt så var det noen som la inn bud 300.000kr under prisant så det er jo veldig forskjellig hva folk gjør. :)

Vi var så heldig at vi fikk to bad i dette huset som vi kjøpte å nå venter vi en jente til.. Jeg og mannen min er glad for at vi har to bad men det hadde nok sikkert gått med ett også men alltid greit å ha litt plass når man er flere jenter for vi liker jo å bruke litt tid på badet! hehe.. :D

Veldig varierende ja, hvor høyt/lavt ting går... Her i Oslo går det meste et stykke over, i andre områder sliter vel folk med å få solgt... Vi gav 210K over prisant her vi bor nå, og megler som gav oss verdivurdering 1 år etter kjøp, mente vi hadde gitt relativt lav pris da.

Ang bad... Har vokst opp som 1 av 4 jenter (mamma og oss tre søstre) på ett bad, og vi har da klart oss... Selv om det unektelig har vært kø noen ganger ;-)

Vi har bygget huset selv så jeg er ikke kjent med for mange bud runder. Men om man byr under takst kan jo selger godta av forskjellige grunner;)

Venter ei tulle 4. Juli 2013

Det kommer jo også helt an på boligens tilstand også... I vårt tilfelle kom ett bud under visning(850 000), så kom bud nr 2(900 000) under visning og vi la bud nr 3(950 000 - prisantydning). Selv det gamle og utslitte huset som krever en del arbeid gikk for 130 000 over prisnatydning.

Min bror og hans samboer har også sett på hus i annet område(Gjøvik) og der gikk nettopp en bolig de var på visning på for 1mill over priantydning... så det kommer helt an på.

Hva gjelder budgivning så starter jeg alltid under prisantydning med mindre det allerede har blitt lagt inn bud så man er oppe i prisantydning. Vær taktisk smart når du legger inn bud hvis det blir budrunde. Å øke med 5000-10000 for hver gang det øker er ikke noen vits. Vi har hatt taktikken om at kommer det motbud(som det jo gjorde - de økte til 960 000) da la vi inn til 1mill i håp om å "riste dem av oss". Så må du også tenke på hvor høyt dere kan gå selv og tenke litt på hvor mye de andre øker med. Men lurt at første bud i vår situasjon skulle være en sum som kunne gi de andre en følelse av at "her sitter det noen med penger"....

Kommer nok an på beliggenhet, strøk, standard og hvor ettertraktet det.
Gå på visning å se an hvor mange som er der.
Fisk med megler og spør om de som selger f.eks er avhengig av å selge kjapt/ eller om de er villig til å gå mange visningsrunder før de bestemmer seg.
Noen ganger kan man ha flaks å feks finne noen som allerede har bygget hus og vil flytte med en gang og med få på visning.
Du kan feks by 200 under takst og da kan du jo enda gå opp 100 uten å måtte søke mer i lån.
Det er kjøpers marked om dagen. ;) Du kan jo også prøve deg med at dere er kan overta innen så og så kort tid om slike innspill kunne passe. ;)

Kommer nok an på beliggenhet, strøk, standard og hvor ettertraktet det.
Gå på visning å se an hvor mange som er der.
Fisk med megler og spør om de som selger f.eks er avhengig av å selge kjapt/ eller om de er villig til å gå mange visningsrunder før de bestemmer seg.
Noen ganger kan man ha flaks å feks finne noen som allerede har bygget hus og vil flytte med en gang og med få på visning.
Du kan feks by 200 under takst og da kan du jo enda gå opp 100 uten å måtte søke mer i lån.
Det er kjøpers marked om dagen. ;) Du kan jo også prøve deg med at dere er kan overta innen så og så kort tid om slike innspill kunne passe. ;)
Takker for tips! :)

Back
Topp