Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
okay, trodde man måtte skatte fra første kr siden jeg har fast jobb fra før og att dette blir regnet som en bi inntekt?maric skrev:
det er casa :) er så mange her jeg bor som driver med perfect home, så ville velge noe annet :)
*Frk.Mamma skrev:okay, trodde man måtte skatte fra første kr siden jeg har fast jobb fra før og att dette blir regnet som en bi inntekt?maric skrev:
det er casa :) er så mange her jeg bor som driver med perfect home, så ville velge noe annet :)
Casa er utrolig bra =) driver med det selv. kjempe fornøyd med varene og de er rimeligere en perfekt home og perfekt home må du selge for 30.000 på 15 uker for og kvalifisere deg, på casa er det 15.000 på 12 uker så det er lettere, jeg har allerede solgt for 11.000 på 2 uker =) og nå er et gratis og starte også =) de 50 første forhandlerene får gratis kolleksjon =)
All virksomhet som er egnet til å skape overskudd, er skattepliktig fra første krone, uansett om man gar jobb eller ikke fra før. Det skal i utgangspunktet betales inn som en gorskuddsskatg ut ifra hvor mye du estimerer at du kommer til å tjene, og så justeres dette når regnskapet foreligger i mars/april året etter. I tillegg er man momspliktig når man selger for mer enn 50.000 kr på en tolvmåneders periode.Pijah skrev:
maric skrev:All virksomhet som er egnet til å skape overskudd, er skattepliktig fra første krone, uansett om man gar jobb eller ikke fra før. Det skal i utgangspunktet betales inn som en gorskuddsskatg ut ifra hvor mye du estimerer at du kommer til å tjene, og så justeres dette når regnskapet foreligger i mars/april året etter. I tillegg er man momspliktig når man selger for mer enn 50.000 kr på en tolvmåneders periode.Pijah skrev:
ja var det jeg trodde, det er bare att jeg er helt grønn på sånne ting..! :) så hvem skal jeg snakke med og hvordan skal jeg gjøre det i praksis liksom? jeg vet jo ikke hvor mye jeg kommer til å selge for liksom? å skal jeg skatte 50% siden det blir en bi inntekt?
maric skrev:*Frk.Mamma skrev:okay, trodde man måtte skatte fra første kr siden jeg har fast jobb fra før og att dette blir regnet som en bi inntekt?maric skrev:
Casa er utrolig bra =) driver med det selv. kjempe fornøyd med varene og de er rimeligere en perfekt home og perfekt home må du selge for 30.000 på 15 uker for og kvalifisere deg, på casa er det 15.000 på 12 uker så det er lettere, jeg har allerede solgt for 11.000 på 2 uker =) og nå er et gratis og starte også =) de 50 første forhandlerene får gratis kolleksjon =)
ja jeg syns også det ser kjempe ut :) så gleder meg til onsdag for da kommer start pakka :) wee :) å jeg får den også gratis, å det gjør jo INGENTING! hehe :) men hvordan gjør du det med skatt?
*Frk.Mamma skrev:maric skrev:*Frk.Mamma skrev:okay, trodde man måtte skatte fra første kr siden jeg har fast jobb fra før og att dette blir regnet som en bi inntekt?maric skrev:
ja jeg syns også det ser kjempe ut :) så gleder meg til onsdag for da kommer start pakka :) wee :) å jeg får den også gratis, å det gjør jo INGENTING! hehe :) men hvordan gjør du det med skatt?
jeg skatter ikke, jeg har fott beskjed t jeg ikke trenger og skatte før jeg har tjent 50.000 så da gjør jeg dte ikke.
*Becca* skrev:maric skrev:All virksomhet som er egnet til å skape overskudd, er skattepliktig fra første krone, uansett om man gar jobb eller ikke fra før. Det skal i utgangspunktet betales inn som en gorskuddsskatg ut ifra hvor mye du estimerer at du kommer til å tjene, og så justeres dette når regnskapet foreligger i mars/april året etter. I tillegg er man momspliktig når man selger for mer enn 50.000 kr på en tolvmåneders periode.Pijah skrev:
ja var det jeg trodde, det er bare att jeg er helt grønn på sånne ting..! :) så hvem skal jeg snakke med og hvordan skal jeg gjøre det i praksis liksom? jeg vet jo ikke hvor mye jeg kommer til å selge for liksom? å skal jeg skatte 50% siden det blir en bi inntekt?
Du må registrere deg som selvstendig næringsdrivende/enkeltmannsforetak. Så estimerer du hvor mye du kommer til å selge for, snakker med skatteetaten, og får en regning på forskuddskatt. Husk at du har rett på fradrag for all kjøring til og fra demoer, og når du leverer varer. Du må også føre et enkelt regnskap, og sende inn til skatteetaten ved årsskiftet, slik at de kan beregne om du har betalt for mye eller for lite i forskuddskatt.
Som pijah sier blir du også momspliktig ved salg over 50.000 kr. Dette betyr at du får fradrag for momsen du betaler til leverandør, og kundene må betale moms for varene de kjøper av deg, slik at disse postene blir regnet mot hverandre. Bare husk å sett av penger til å betale momsregningen når den kommer.
Edit; du må snakke med brønnøysundregistrene for å registrere deg som selvstendig næringsdrivende/enkeltmannsforetak.
Dette er feil, og dessverre er det altfor mange som feilinformerer konsulentene sine om dette!
Husk også at om man mottar noen som helst form for trygdeytelse skal inntekten man får som konsulent meldes til NAV, og man vil evt få fratrekk i trygdeytelsene sine for det man tjener som konsulent.
maric skrev:
Dette er feil, og dessverre er det altfor mange som feilinformerer konsulentene sine om dette!
Husk også at om man mottar noen som helst form for trygdeytelse skal inntekten man får som konsulent meldes til NAV, og man vil evt få fratrekk i trygdeytelsene sine for det man tjener som konsulent.
gjelder det permisjons pengene mine også? spør sikkert dumt nå, men spør heller en gang for mye..! :)
Pijah skrev:maric skrev:
gjelder det permisjons pengene mine også? spør sikkert dumt nå, men spør heller en gang for mye..! :)
Ja, det gjelder permpenger også. Du kan forlenge permisjonen din tilsvarende, men dette er en vanvittig papirmølle med NAV.