Dere som bygger hus/har bygd...Skal bygge *linker*

ORIGINAL: Emmeline

ORIGINAL: ~D@isigeD@ier~

ORIGINAL: Pijah

jeg er veldig interessert i alt av planløsninger, vi skal i møte med arkitekt på tirsdag![:)]

Ja, ser her ja![:D]

Kan jeg spør hvorfor dere velger arkitekt?....
Har alltid sett for meg at det er så mye dyrere enn å gå via firma...Men jeg ser jo at dette ikke er helt uvanlig at mange velger arkitekt[:)]

Har svart på det litt lenger ned.. [;)]
Så det etter at jeg postet innlegget[8D]
Men det er rett og slett fordi ingen ferdighusleverandører vil sette opp hus på tomta vår, siden den er så utrolig bratt.
Men vi tenker å flate av tomta, sprenge ut i bakkant og fylle inn foran. Og det er derfor vi skal ha utleie under halve huset også, fordi det koster like mye å fylle ut tomta, som det koster å bygge den utleieleiligheten. Så da kan vi like godt tjene litt penger på det og. [;)]
Høres ut som en utroig spennende tomt!Skjønner dere veldig godt når det kommer til kjelleren. Vi vurderte selv kjeller, men slo det ifra oss. Men det er en flott måte å tjene inn penger på, spesielt om man har de altarnative som dere har.

Vi skal ha stor stue/kjøkken/spisestueløsning, ca 100 kvm tilsammen. Under der skal utleiedel være. Vi har 2 unger, skal ikke ha flere. Skal ha fire eller fem soverom, avhengig av hvordan vi får til planløsning. Da skal det ene brukes som hobbyrom/kontor, og det andre som "tv-stue" når ungene blir litt større.
Av erfaring ser jeg at det ikke er noe poeng med verken kjellerstue eller loftsstue, pappa har begge deler, og det blir ikke brukt enda han fortsatt har to hjemmeboende unger. På de flesteplanløsnigene vi har sett er det heldigvis fint mulig å gjøre loftstuen om til soverom/kontor... Har vært inne på den tanken. Vi brukte heller ikke kjellerstuen hjemme noe særlig nemlig[;)]

Vi tenker å sette kjøkkenet vårt i bakkant av huset, og bak kjøkkenet skal vi ha grovkjøkken/matbod og kjølerom.
Vi skal ha vaskerom med inngang fra ute, med dusj så jeg kan spyle av møkkete regnklær/sko, og tørkeskap. Lurt! Vi tenker på løsning med vaskerom nær toalett med dusj. Ønsker meg stort vakserom, særlig med tanke på at det blir nok noen turer til sauene i kjelerdress[8D] Greit å ha en plass å henge møkkete klær..
ettersom vi skal ha alt på et plan, blir vaskerommet i soveromsfløyen, slik at jeg slipper å tusle gjennom hele stuen med alt skittentøyet. På den måten håper jeg å unngå skittentøy i andre deler av huset enn der.. Hehe.. Jeg drømmer om sjakt[8D] For ja, jeg ser poenget ditt veldig godt[:D]
Har masse masse tanker, håper jeg har litt mer klart etter møtet på tirsdag. [:)]

Du virker veldig forbredt! Tror møtet vil gå veldig bra jeg[:)][;)]

Her brukes faktisk loftstuen en del, hver gang Felix har med seg venner inn er de der oppe. Det ser ofte helt bomba ut der etterpå[:D]

Herligt da![:D]
For det må jo være godt å ha en slik plass som lekeplass inne...
Er i tvil om loftstua, må nok sjekke litt rundt om dette[;)]
Går muligens ann å ha dobbledører inn til "lukket loftstue"...Slik at det lettere kan gjøres om til soverom/kontor...
Og vegger kan jo helt sikkert settes opp i ettertid om den ikke blir brukt også..[8|][:)]

http://www.trygve-sjoen.no/   Skudenes 712.

http://www.karmoy.hellvikhus.no/ferdighus/husTradisjon.aspx?docid=10881

http://www.oddhansen.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=38&I=141

http://www.oddhansen.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=38&I=133

http://www.oddhansen.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=38&I=131

Min favoritt er Hellvik sitt hus...Samboeren min liker 640 hos Odd Hansen.
De 2 andre hos Odd Hansen har samme form, og kan brukes om hverandre når det kommer til romløsninger.

Trygve Sjøen sitt hus har vi ikke fått pris på, men liker det veldig godt[:)]

....Vi lurer på å bygge, men jeg kjenner at jeg får litt noia med tanke på hele prosessen...[&:][8D]

Har dere dårlig erfaring med noen byggefirmaer? Hvilke? Vi brukte et lite byggefirma fra Hof og har bare bra erfaringer.
Noen gode genrelle råd? Kjøp tomt først og finn huset som passer til. (forskjell på flat og skrå tomt..)Lønner det seg å få huset tegnet av arkitekt fremfor å gå igjennom firma? Vi fant et hus vi likte mye, men gjorde en god del endringer på planløsningen i 2. etasje + at vi integrerte garasje i huset og lagde mye større veranda.
Hvor stort hus har dere? Bruksareal er 250 kvm. (+ bod, loft og garasje)Gjerne hvilken type hus... Klassisk husStort lån? Ja, nok[;)]
Hvor mye i mnd...?
....Om dere vil skrive inntekten deres er det fint, men ikke nødvendig [;)]

Har dere lagt inn feks vannbåren varme? Ja, vi har varme i alle gulv i hele huset. Vann til vann, boret egen brønn.
Smarthus løsninger? Vi har balansert ventilasjon, kjempedeilig. ÅH! Jeg lurer på så mye![:D]

Om andre lurer på noe, kom gjerne med det...[:D][;)]

Vi har nesten nettopp bygd Tradisjon 505 fra Hellvikhus Karmøy og er kjempefornøyde!!!! De er skikkelig flinke!
Ting gikk over all forventning, fikk mange gode tips og huset ble ferdig mye tidligere enn planlagt! [:)]

http://www.hellvikhus.no/ferdighus/husTradisjon.aspx?docid=10307
Men vi fikk det bygd med terrasse i 2. etg, og det er mye finere på det huset syns jeg [:)]

Meeeen vi sprakk en del på budsjettet... Men det er nok vår egen "feil" da, vi har valgt litt dyrere løsninger overalt i huset.

ORIGINAL: HilliBilli

Vi har nesten nettopp bygd Tradisjon 505 fra Hellvikhus Karmøy og er kjempefornøyde!!!! De er skikkelig flinke!
Ting gikk over all forventning, fikk mange gode tips og huset ble ferdig mye tidligere enn planlagt! [:)]

http://www.hellvikhus.no/ferdighus/husTradisjon.aspx?docid=10307
Men vi fikk det bygd med terrasse i 2. etg, og det er mye finere på det huset syns jeg [:)]

Meeeen vi sprakk en del på budsjettet... Men det er nok vår egen "feil" da, vi har valgt litt dyrere løsninger overalt i huset.

Artig! Det huset har vi vurdert faktisk [:D]
Utrolig flott hus[:)][:)][:)]

Godt å høre at dere er fornøyde med Hellvikhus, er tross alt viktig med tillit når man skal i gang med slike prosjekter [;)]

Ser for meg at budsjettet kan ryke litt her også, for oppjusteringer vil det nok helst sikkert bli mangen av![&:][:D]

Vi har vært ute og sjekket ut og tatt bilder fra på og rundt tomten idag, djiiiises den er brattere enn jeg trodde! Men det blir bare gøøøy! [:D][:D][:D]

Åh, jeg klarer nesten ikke vente til tirsdag og arkitektmøte!!!

Vi har vært ute og sjekket ut og tatt bilder fra på og rundt tomten idag, djiiiises den er brattere enn jeg trodde! Men det blir bare gøøøy! [:D][:D][:D]

Hehe[:D][:D][:D]
Høre så spennende ut den tomta! Hadde vært morsomt å kunne se frem i tid, å da kunne sett det ferdige resultatet![8D]

Høre så spennende ut den tomta! Hadde vært morsomt å kunne se frem i tid, å da kunne sett det ferdige resultatet![8D]

gå inn på www.bergenskart.no og søk på g.nr 25 br.nr 248, så ser du tomten.. Der ser du sånn passe hvordan høydekotene ser ut også, er riiiiimelig bratt en del av det. Er en diger fjellknaus midt inni der som må sprenges vekk, og så må det fylles ut en del i fremkant, slik at den blir litt mindre bratt. Har vært hoppbakke der en gang i tida.. Hehe..

Vi er jo så heldige at min mann eier deler av et gulv og interiør-firma også, så vi får gulv m/listverk, dører, vinduer, garderober, kjøkken, bad og fliser til innpris, og så har de arbeidere som kan gjøre store deler av jobben også.. Eneste vi må få til, er en murermester som kan mure opp skallet på huset (vil ha funkis i betong eller leca), så kan resten gjøres av de. [:D]

gå inn på www.bergenskart.no og søk på g.nr 25 br.nr 248, så ser du tomten.. Der ser du sånn passe hvordan høydekotene ser ut også, er riiiiimelig bratt en del av det. Er en diger fjellknaus midt inni der som må sprenges vekk, og så må det fylles ut en del i fremkant, slik at den blir litt mindre bratt. Har vært hoppbakke der en gang i tida.. Hehe..

Vi er jo så heldige at min mann eier deler av et gulv og interiør-firma også, så vi får gulv m/listverk, dører, vinduer, garderober, kjøkken, bad og fliser til innpris, og så har de arbeidere som kan gjøre store deler av jobben også.. Eneste vi må få til, er en murermester som kan mure opp skallet på huset (vil ha funkis i betong eller leca), så kan resten gjøres av de. [:D]

Det ser ut til at det skal bli ett spennende bygge sprosjekt for dere![8D][:D][;)]
Kan bli veldig bra på den tomten[:)] Utrolig spennende å ha noe som ikke "alle andre" har[;)]
Vi går jo for veldig tradisjonelt hus, men det er det som passer tomten best[:)]

Og jammen meg er dere heldige! Jeg vil også ha slike kontakter![:D]

Håper på å begynne å bygge innen 2 år. Vi skal få tegnet hus, men blir nokså likt orion til byggmann. Vi skal ta material fra Finland. Min mann har 3 snekkere i familien så vi er blitt lovet hjelp. Faren er graver.

Vi er ymtet pris på 1,5 - 1,8 tilsammen (vi har tomt)[:)]

Vi har noen vennepar som også vurderer å bygge. De er veldig opptatt av å ha alt på ett plan, men vi vil ha med 2 etasjer. Helst med 3-4 soverom oppe og ett nede som vi først kan bruke til kontor og soverom når vi blir gamle. Vi har soverommene på loftet nå også. Syns det er så greit at det er litt unna resten. Vil også ha grovkjøkken/bod i forbindelse med kjøkken. Det har svigers og der har de skap og hyller med store kasseroller, servicer,[:)]poser, søppelsortering for plast, glass og avis, reklame. papp. Syns det er så høvelig så man slipper å ha alt på kjøkkenet.

Eget vaskerom *drømme*

Hvis vi blir å ha kjeller under halve huset så blir det bod, badstu, tv stue og treningsrom.

ORIGINAL: Mamalou

Håper på å begynne å bygge innen 2 år. Vi skal få tegnet hus, men blir nokså likt orion til byggmann. Vi skal ta material fra Finland. Min mann har 3 snekkere i familien så vi er blitt lovet hjelp. Faren er graver.

Vi er ymtet pris på 1,5 - 1,8 tilsammen (vi har tomt)[:)]

Vi har noen vennepar som også vurderer å bygge. De er veldig opptatt av å ha alt på ett plan, men vi vil ha med 2 etasjer. Helst med 3-4 soverom oppe og ett nede som vi først kan bruke til kontor og soverom når vi blir gamle. Vi har soverommene på loftet nå også. Syns det er så greit at det er litt unna resten. Vil også ha grovkjøkken/bod i forbindelse med kjøkken. Det har svigers og der har de skap og hyller med store kasseroller, servicer,[:)]poser, søppelsortering for plast, glass og avis, reklame. papp. Syns det er så høvelig så man slipper å ha alt på kjøkkenet.

Eget vaskerom *drømme*

Hvis vi blir å ha kjeller under halve huset så blir det bod, badstu, tv stue og treningsrom.

Orion var jo ett flott hus da[:)] Heldige dere er som får så mye hjelp. Høre ut som om dre har en god plan[;)]
Materiale er jo skamdyrt nå om dagen[&:]

Helt enig med deg når det kommer til soverom, bod og vaskerom...
Vi ønsker også 3-4 rom ope, og veldig gjeren ett nede. Tenker på livsløpstandard[:)]
Vaskerom må vi ha, og det skal være romslig.

Vårt problem er vel i grunn at vi har veldig stort hus nå, og vi er redde for å gå ned i størrelse[:D]
Men ett nytt hus  blir jo mer praktisk, og da tåler nok en midnre størrelse også...Jeg vil ha det mest mulig lettstelt[;)]

Back
Topp