Dere som bruker linser!

Vesla85

Gift med forumet
Var til optiker for synstest idag. Nærsynt og skjeve hornhinner.

Skal tilbake om 14 dager for "opplæring" av bruk av linser. Jeg har jo ikke peiling på linser og slikt, men det hun anbefalte var månedslinser som jeg i utgangspunktet kan bruke døgnet rundt (sove med de også).
Noen som har erfaring med slike?

Kjenner jeg gruer meg litt til å begynne å fikle innpå øyet ja! Kan linsen forsvinne "bak" øyet!?

jeg liker dagslinser, slike du skifter hver dag.. syns det er mer renslig enn mnd linser, men siden du har skjeve hornhinner så er vel mnd linser det beste..vet ikke om det finnes dagslinser som er korrigert for skjev hornhinne.

å sove med linser.. skeptisk.... jeg har sovna med dagslinser og det er veldig ubehagelig når man våkner iallefall.. 

linsene forsvinner ikke bak øyet[:D]  men de kan av og til krølle seg oppunder øyelokket hvis du har gnidd deg i øyet eller noe...[:)]

linsen kan ikke forsvinne bak øyet,men den kan havne under øyelokket,og da må du pirke den frem igjen.

jeg har prøve månedslinser man kan sove med,men jeg fikk sår på øynene av de.

har også prøvd vanlige månedslinser,men de ble fort "skitten",så nå bruker jeg dagslinser.
det er genialt,for om kvelden når jeg er veldig trøtt,så kan jeg ta de av og kaste de,istedet for og finne frem linsevæske og legge de oppi.

ORIGINAL: *Aulile*

jeg liker dagslinser, slike du skifter hver dag.. syns det er mer renslig enn mnd linser, men siden du har skjeve hornhinner så er vel mnd linser det beste..vet ikke om det finnes dagslinser som er korrigert for skjev hornhinne.

å sove med linser.. skeptisk.... jeg har sovna med dagslinser og det er veldig ubehagelig når man våkner iallefall.. 

linsene forsvinner ikke bak øyet[:D]  men de kan av og til krølle seg oppunder øyelokket hvis du har gnidd deg i øyet eller noe...[:)]

de linsene hun snakker om er beregnet på og sovne med. dagslinser er ikke det.

Linsene forsvinner ikke, men de kan havne krøllet sammen under øyelokket, men ikke bare av seg selv, da må man irritere linsene med å gni i øynene.
Når ejg fikk opplæring, for mange herrens år siden, måtte jeg ta av og på linsene flere ganger hos optikeren, slik jeg skulle lære det.
Det er ikke behagelig først og du kjenner dem hele tiden, men når du blir vant til de så er de ikke kjennbare.
Jeg bruker dagslinser, jeg synes det er behagelig å få de på om morgene, litt sånn som fuktighetskrem på tørr hud følelse [;)]

Siden jeg jobber foran PC og da automatisk blunker litt mindre på jobb, så fungerte ikke den linsen du skal prøve for meg.

Lykke til [:)]

Ååååja, kanskje derfor hun ikke nevnte dagslinser! Nei jeg må spørre henne om hvorfor hun valgte månedslinser for meg, hehe..

Ja, hun sa at noen kan bruke disse døgnet rundt - mens andre ikke greier å sove med de. Men om jeg kan bruke disse hver dag i en måned, men likevel ta de ut på natta, så gjør jeg sikkert heller det.
Men det med renslighet ja, høres litt skummelt ut å gå med samme linsene i en mnd. Og hva om jeg greier å miste ei linse da!? Dyrere å miste ei månedslinse enn ei dagslinse liksom.
Hmmm...

Ja jeg googla litt, og fant ut at nesten alle hadde skjeve hornhinner i en eller annen grad. Aner ikke hvor "ille" mine er da. Men det er ihvertfall grunnen til konstant hodepine/trykk over øynene, og at alt jeg leser er veldig grumsete, bruker lang tid på å fokusere.

Var ikke så ille nærsynt, -0,25 på ene og -1 på andre.

Månedslinser (de man har i 1 måned av gangen - natta og) er geniale [:D] Brukte det noen år, men måtte slutte da øynene mine begynte å bli tørre av det [>:]
Månedslinser man tar ut hver kveld er litt pes syntes jeg, og ofte får de noe på seg som man ikke får renset bort. Så det er kjedelig å måtte kaste en månedslinse liksom.

Bruker dagslinser nå og syntes det fungerer greit, men ville helst hatt den typen man sover med [:)]

Brukte døgnlinser (brukes en måned uten å tas ut) i noen år og det funket kjempebra på meg!
Hadde en liten flaske øyedråper for situasjoner  hvor jeg ble tørr på øynene, f.eks. på fest halve natten, LAN-party, søvnløshet eller veldig tidlig morgen.

Måtte til slutt skifte til dagslinser når jeg fikk kolikkbarn og null nattesøvn, jeg ble for tørr på øynene.

jeg ville ha gått for dagslinser... er et styr å rengjøre månedslinsene...
eller.. er vel ikke et styr, men etter 10 år med månedslinser så var det en befrielse med dagslinser! bruk og kast!

Jeg er nærsynt ca -1 og har skjev hornhinne på det ene øyet. Ble forøvrig anbefalt å starte med dagslinser (finnes også for skjeve hornhinner) da man blir veldig tørr på øynene om man ikke er vant med linser. Klarte ikke mer enn 1/2 dag i starten siden jeg ble så tørr på øynene. Min optiker mente det var bedre å gå over til mnd. linser når man ble bedre vant til å bruke linsene. [;)]

Har skjeve hornhinner så det holder, og jeg bruker mnd-linser..
Bruker de ofte lengre, da..

Så bestiller jeg på nett!
Få et par hos optikeren, og bestill samme type på nett.. MYYYE billigere [:)]

ORIGINAL: Vesla85

Var til optiker for synstest idag. Nærsynt og skjeve hornhinner.

Skal tilbake om 14 dager for "opplæring" av bruk av linser. Jeg har jo ikke peiling på linser og slikt, men det hun anbefalte var månedslinser som jeg i utgangspunktet kan bruke døgnet rundt (sove med de også).
Noen som har erfaring med slike?

Kjenner jeg gruer meg litt til å begynne å fikle innpå øyet ja! Kan linsen forsvinne "bak" øyet!?

Jeg har tre ganger opplevd at en linse skle opp under øyelokket og jeg måtte fiske den ut igjen... det er grusomt når det skjer, men det skjer nesten aldri. De fleste jeg kjenner har ikke opplevd det.
Jeg bestilte jo de linsene på eget ansvar på nettet og jeg tror kanskje ikke de var helt riktig for meg den typen der.
Ellers velkommen til linseverden! Det er så utrolig deilig å bruke linser når du først får teken på det og finner riktig linse!! [:D]

Jeg hadde tidligere

- 0,75 og -1 (12 år)

- 1 og - 1,25 (14-16 år)

-1,25 og - 1,50 (18 år)

Men plutselig etter over 10 år har jeg stabilt- 1,5 og - 1,5 på begge... Har hatt det noen år nå.

Ser ut som hver person har hver sin mening og anbefaling her gitt [:D]

Interessant å se at det er såpass stor variasjon i hva dere liker og bruker!

Jeg får bare stole på optikern min, så får vi prøve oss fram [:)]

Jeg har månedslinser som jeg bruker døgnet rundt og er veldig fornøyd med disse[:)] Det å sette inn og ta ut linser er bare en vanesak.. nå er det det samme for meg som å pusse tenner...[:-]

Jeg bruker månedslinser, de man sover med, men jeg tar de ut 1-2 ganger i uka for å rense de. [:)] Da sover jeg enten uten, eller bruker brillene mens linsene er til rens [:)] jeg blir tørr i øynene av å ha linsene i for lenge, og det blir enda verre hvis du skulle være så uheldig å sovne med sminke på.. Lykke til! [:)]

Jeg har også slike du sover med, og har brukt det i ca 4 år nå.
Bestiller ifra lens.com, under halv pris enn hva de blir solgt for her i Norge hos optiker og nettbutikk! [:)]
For litt over 2 år siden fikk jeg regnbuehinnebetennelse på ene øyet pga disse linsene, synet ble redusert med 80 %(skummelt), men heldigvis ble jeg frisk igjen!
Øyelegen sa at uansett hvilke linser det er, så anbefaler han ingen å sove med linser, fordi øynene trenger å bli "lufta"
Såg også ett program om dette på TV, og fant ut at synet er så viktig, at jeg vil ikke risikere å skade øynene og enn om jeg skulle være den som er så uheldig å ble blind?
Så nå driver jeg og skal gå over til dagslinser, er klart det er kjempe lett og ha linsene døgnet rundt, men etter å ha brukt det i så mange år, tørr jeg ikke lengre [&:]
Jeg sa også til øyelegen at det er jo rart at optikerne anbefaler døgnlinser da, men da fikk jeg til svar at dem sitter ikke på en slik informasjon han har, og får ikke se hvilke skader linsene kan gjøre. Hva skal du med linser om natta sa han, jeg garanterer at du kommer til å se drømmene dine selv om du ikke har linsene på

ORIGINAL: Fabrina

Jeg har også slike du sover med, og har brukt det i ca 4 år nå.
Bestiller ifra lens.com, under halv pris enn hva de blir solgt for her i Norge hos optiker og nettbutikk! [:)]
For litt over 2 år siden fikk jeg regnbuehinnebetennelse på ene øyet pga disse linsene, synet ble redusert med 80 %(skummelt), men heldigvis ble jeg frisk igjen!
Øyelegen sa at uansett hvilke linser det er, så anbefaler han ingen å sove med linser, fordi øynene trenger å bli "lufta"
Såg også ett program om dette på TV, og fant ut at synet er så viktig, at jeg vil ikke risikere å skade øynene og enn om jeg skulle være den som er så uheldig å ble blind?
Så nå driver jeg og skal gå over til dagslinser, er klart det er kjempe lett og ha linsene døgnet rundt, men etter å ha brukt det i så mange år, tørr jeg ikke lengre [&:]
Jeg sa også til øyelegen at det er jo rart at optikerne anbefaler døgnlinser da, men da fikk jeg til svar at dem sitter ikke på en slik informasjon han har, og får ikke se hvilke skader linsene kan gjøre. Hva skal du med linser om natta sa han, jeg garanterer at du kommer til å se drømmene dine selv om du ikke har linsene på

Huff! Høres skummelt ut altså!

Men hva betaler man for dagslinser vs månedslinser?

eg har mnd linser og synes de e helt genial, og etter en stund blir du vant til og fikle deg inn på øyet[8D] 
eg bestiller på nett og de e ikke noe problem, men i begynnelsen begynnte eg med daglinser og bestillte hos optiker.
men etter eg begynte med mnd linser bestiller eg de fra nette. hos optiker koster de rundt 5000 og på nett 2500.

men du må nesten bare prøve deg fram på ka som passer deg. lykke til [:D]

Back
Topp