Dere som bor i Tromsø

AnnaFrost

Glad i forumet
Spesielt studenter og hestemennesker.

Jeg er fra Oslo, men flytter oppover neste år for å studere ved UiT.
Jeg er vant til liten storby, masse butikker, god kollektivtransport, gode turmuligheter, mange arrangemeneter og festivaler, etc.
Hva kan jeg forvente i Tromsø?

* Hvordan er boligmarkedet?
* Har noen erfaring med studentboligene, hvilke som er bra eller dårlige?
* Kollektivtransport, finnes det gode bussmuligheter?
* Er det forholdsvis lett å få seg deltidsjobb?
* Finnes det innvandrerbutikker? (Matbutikker)
* Eller varierende tilbud av forskjellige matbutikker generelt?
* Hvordan er shoppingmulighetene?
* Hvordan er det å være student i Tromsø, evt. hvordan er det å bo der generelt?
* Skjer det mye innen kultur, konserter, kino, teater?
* Noen som kan anbefale bra barnehage, evt, si hvilke som er regnet for å være mindre bra?
* Hvordan er hestemiljøet? Tilgang på dyktige hesteveterinærer, klinikker, tannpleier, barfottrimmer, gode stallplasser med mye utegang?

Blir vanvittig glad hvis noen kan svare på mine kanskje litt dumme spørsmål. [;)]
Vet nemlig ikke helt hva jeg kan forvente.

ORIGINAL: AnnaFrost

Jeg er vant til liten storby, masse butikker, god kollektivtransport, gode turmuligheter, mange arrangemeneter og festivaler, etc.

* Hvordan er boligmarkedet? håpløst å selge, gode muligheter å leie. men leieprisene er høye
* Har noen erfaring med studentboligene, hvilke som er bra eller dårlige? prestvannet og elvheimen er veldig slitte. de andre kjenner jeg ikke så mye til
* Kollektivtransport, finnes det gode bussmuligheter? bussene går ofte på hverdagene, går mange busser innom UIT
* Er det forholdsvis lett å få seg deltidsjobb? Tror ikke det er noe problem hvis du har erfaring
* Finnes det innvandrerbutikker? (Matbutikker) ja, ihvertfall 2 fine i byen
* Eller varierende tilbud av forskjellige matbutikker generelt? har no de fleste kjedene her;)
* Hvordan er shoppingmulighetene? spørs hva du er ute etter, men vi har en del av de vanligste kjedene her
* Hvordan er det å være student i Tromsø, evt. hvordan er det å bo der generelt? Hadde det selv veldig bra som student, veldig sosialt og mange arrangement for studenter. lett å bli kjent med folk
* Skjer det mye innen kultur, konserter, kino, teater? har en ganske nye kino, så der er det godt utvalg, er en del konserter og teater har vi og
* Noen som kan anbefale bra barnehage, evt, si hvilke som er regnet for å være mindre bra? Ville holdt meg unna de nye base barnehagene til kommunen. Finnes mange bra private barnehager. Studentsamskipnanden har også bra barnehager!
* Hvordan er hestemiljøet? Tilgang på dyktige hesteveterinærer, klinikker, tannpleier, barfottrimmer, gode stallplasser med mye utegang? Dette kan jeg SVÆRT lite om, men vi har ihvertfall 1 rideksole, og en stall i kroken som jeg vet mange leier plass hos

Blir vanvittig glad hvis noen kan svare på mine kanskje litt dumme spørsmål. [;)]

Håpe du fikk noen vittige svar:) Trives veldig godt her ihvertfall, og mange som studerer her blir her etter de er ferdig utdannet, så det må jo være et bra tegn[:D]

* Hvordan er boligmarkedet?
Dyrt!
* Har noen erfaring med studentboligene, hvilke som er bra eller dårlige?
ingen erfaring der nei, men tromsø er en studentby så vi ltro det ikke er bare dritt alt sammen.
* Kollektivtransport, finnes det gode bussmuligheter?
Ja, vi er ikke langt uti gokk altså, like bra kollektivtrafikk som resten av landet[;)]
* Er det forholdsvis lett å få seg deltidsjobb?
Ja, det er det.
* Finnes det innvandrerbutikker? (Matbutikker)
ja, flere
* Eller varierende tilbud av forskjellige matbutikker generelt?
Ja, er det samme som overalt ellers, som sagt skal du ikke flytte til verdens ende[:)]
* Hvordan er shoppingmulighetene?
Gode, flere kjøpesenter og spesielle butikker også.
* Hvordan er det å være student i Tromsø, evt. hvordan er det å bo der generelt?
Elsker Tromsø, Byen er kjent for sitt gode uteliv, fantastisk natur og utemuligheter, vennlige folk.. Som sagt er tromsø en studentby og det er maaaaaange studenter her.. Fra overalt i verden..
* Skjer det mye innen kultur, konserter, kino, teater?
Ja!!!! Ofte festivaler, ny råbra kino og et yrende teaterliv.
* Noen som kan anbefale bra barnehage, evt, si hvilke som er regnet for å være mindre bra?
Det er veldig opp og ned men studentskipnaden har studentbarnehager og de skal være bra og der for du hjelp til barnehageplass som student.
* Hvordan er hestemiljøet? Tilgang på dyktige hesteveterinærer, klinikker, tannpleier, barfottrimmer, gode stallplasser med mye utegang?
Vi har flere dyktige veterinærsenter, vi har hest selv og de trives godt. Ikke langt unna tromsø er det et annerkjent og en av de største hestesenterne ( nord norsk heste senter) og der er de veldig dyktige. stallplasser er det flere av...

Bare spørr om det er noe mer du lurer på..

Gled deg til å lære den vakre byen vår å kjenne..[:)]

* Hvordan er boligmarkedet? Tregt og dyrt. Veldig dyrt..
* Har noen erfaring med studentboligene, hvilke som er bra eller dårlige? Nei, ingen spesiell erfaring, men vet at mange er dårlige. Bør satse på det private markedet..
* Kollektivtransport, finnes det gode bussmuligheter? Ja, godt utbygd kollektivtlbud med buss. www.cominor.no
* Er det forholdsvis lett å få seg deltidsjobb? Nei
* Finnes det innvandrerbutikker? (Matbutikker) Ja, to-tre stk
* Eller varierende tilbud av forskjellige matbutikker generelt? Du skal til Nord-Norges største by, ikke et u-land..
* Hvordan er shoppingmulighetene? Gode, men mangler noen av kjedene som f.eks GIna TRicot, men det kommer seg stadig.
* Hvordan er det å være student i Tromsø, evt. hvordan er det å bo der generelt? Veldig bra. Rikt kulturtilbud, lett å få et sosialt liv..
* Skjer det mye innen kultur, konserter, kino, teater? Ja, hver dag hele året.
* Noen som kan anbefale bra barnehage, evt, si hvilke som er regnet for å være mindre bra? Stortsett jevn kvalitet på de kommunale, som jeg har ganske god erfaring med.
Ja, det er stort hestemiljø her. Vi har en ganske stor rideskole med nybygd anlegg, pluss mange private staller i hele byen med varierende kvalitet. Kun to rideklubber med innendørs ridemulighet. Det fins et par veldig gode hesteveterinærer her, men tror hun ene har flyttet. Hovslagere bør du virkelig høre rundt om, for noen er dyktige, mens andre er katastrofale. Spør f.eks rideskolen, de bør vite det. Det kan imidlertid være svært vanskelig å saffe seg stallplass, da presset er stort..

Jeg ble nesten litt fornærmet, f.eks over spørsmålet om matbutikker. Tromsø har 70 000 innbyggere, og er kjent bla. for sitt kulturliv. Det er ingen storby sammenlignet med Oslo, men vi er Nord-Norges største by med alt som følger med. Hvorfor vi ikke har tog skjønner du kjapt når du kommer hit, men busstilbudet er godt. [8D]

Tusen takk for svar! [:D]

Nå er det egentlig barfottrimmer jeg er ute etter da, ikke smed, vet noen om noen flinke? Hvis ikke må jeg nesten bare lære å trimme høver selv.
Og vet noen om det finnes noen dyktige akademisk ridekunst-instruktører?

Hvordan er det med tekstilbutikker der da?

Jeg vet jo at Tromsø ikke er en totalt avsidesliggende knøtte-by, men har vært mye i Nord-Norge og det er jo veldig forskjellig fra sted til sted.
Det blir nok en liten overgang, er bortskjemt med å ha alt i nærheten selv om jeg ikke bor i sentrum selv. Og tog, trikk og t-bane blir det kjipt å "miste".

Kan noen fortelle meg noen negative sider ved å bo i Tromsø?

ORIGINAL: Sicily

Jeg ble nesten litt fornærmet, f.eks over spørsmålet om matbutikker. Tromsø har 70 000 innbyggere, og er kjent bla. for sitt kulturliv. Det er ingen storby sammenlignet med Oslo, men vi er Nord-Norges største by med alt som følger med. Hvorfor vi ikke har tog skjønner du kjapt når du kommer hit, men busstilbudet er godt. [8D]

Hehehe. Vet at Tromsø er kjent for kulturlivet sitt, men min erfaring er at alle byer bare trenger en kino, en konsertplass og en festival i året for å kunne skryte uhemmet av kulturlivet sitt. [8D]
Ut i fra hva jeg har skjønt er det f.eks. veldig dårlig med metal-konserter, og det er et stort tap for min del.
Jeg gleder meg til å flytte oppover! Å flytte har alltid sine fordeler og ulemper.

* Hvordan er boligmarkedet? Det er dyrt
* Har noen erfaring med studentboligene, hvilke som er bra eller dårlige? De fleste er gamle, men de er veldig billige
* Kollektivtransport, finnes det gode bussmuligheter? På dagtid går bussene med ca 10 minutters mellomrom
* Er det forholdsvis lett å få seg deltidsjobb? Vet ikke
* Finnes det innvandrerbutikker? (Matbutikker) Jupp, i sentrum
* Eller varierende tilbud av forskjellige matbutikker generelt? Hmm.. Vet ikke egentlig
* Hvordan er shoppingmulighetene? Kjedelige[:-]
* Hvordan er det å være student i Tromsø, evt. hvordan er det å bo der generelt? Er et godt studentmiljø i Tromsø, nå har jeg ikke erfaring fra andre plasser - men jeg har vært veldig fornøyd, mye sosialt man kan være med på
* Skjer det mye innen kultur, konserter, kino, teater? Vet ikke hvor godt tilbudet er, men det skjer noe hele tiden stort sett
* Noen som kan anbefale bra barnehage, evt, si hvilke som er regnet for å være mindre bra? Er ikke så lett å få barnehageplass (er utdannet førskolelærer, så du kan sende meg PM om det er noe du lurer på)
* Hvordan er hestemiljøet? Tilgang på dyktige hesteveterinærer, klinikker, tannpleier, barfottrimmer, gode stallplasser med mye utegang? Er flere som driver med hest utenfor byen, (20 minutters kjøretur alle retninger), men har ingen erfaring siden jeg selv ikke driver med hest). Å det er en rideskole på Tromsøya, men tror ikke den er så bra

Back
Topp