Dere som "bare" er samboere

Newbii

Blir kjent med forumet
Himmelbarn
Har dere skrevet noe testamente, tegnet noen ekstra forsikringer eller evt. gjort andre tiltak mens dere ventet barn/ etter at dere fikk barn? Tenker siden man ikke er gift, så er det vel mange økonomiske ulemper som kan dukke opp hvis den ene faller fra og barna skal ha sin arv. I vårt tilfelle eier vi en leilighet hver, hvor den ene blir leid ut. Så tenker hvis noe skulle skjedd med en av oss vil vel barnet ha krav på å arve en av leilighetene til den som da faller bort. Hva er deres erfaringer? Tips som kan være viktig å ta med seg?:)
 
Vi eier ikke. Men vi har spesifisert på forsikringspapirer hvem som skal ha, i vårt tilfelle bare partner. Vi skal gifte oss etterhvert, men ikke skrevet noe kontrakt eller noe sånt.
Mannen har en ganske heftig livsforsikring både gjennom jobb og privat, jeg har ikke noe særlig inntekt pga studier, så pr i dag er han hovedforsørger.
Hvis dere planlegger å fortsette uten å gifte dere f.eks så anbefaler nesten alle innenfor økonomi å ha en ordentlig samboerkontrakt - hva skjer hvis dere splitter opp, hva skjer hvis en går bort, etc etc
 
Det eneste som duger for å fortelle hva som skjer hvis en av dere dør er et teatamente, og det skal være skrevet i riktig form, signert av begge parter og bevitnet at to vitner som ikke har tilknytning til testamentet. ( konsekvens om man ikke har felles barn er at det er foreldre og eller søsken av samboer som arver, og ved felles barn så er det ikke uvanlig at overformynderiet griper inn i arven frem til barnet blir myndig pga størrelser etc.)

Når det er sagt så er det slik at dersom man har felles barn så arver man noe av samboer men det er ikke store greierne sammenlignet med om man er gift, (husker ikke antall g sånn i farten) resten går til livsarvinger (dvs barn) er det felles barn feks finnes det også løsninger for å sitte i uskifte dersom man er samboere, men reglene der er mer komplisert.

Vi har nå felles barn så vi har tatt et bevist valg ved å droppe testamente. Grunnen til dette er at vi har tegnet dødsforsikring som er høy nok til å slette lån. Og eller betale ut/kjøpe ut arven til datteren vår. Vi tenker at det ikke gjør noe for oss om hun arver så lenge vi har tatt høyde for at det ikke skal bli veldig komplisert å feks beholde hus etc. Og livsforsikringene er både via arb giver og via fagforbund og dermed betaler vi veldig lite for dekningene.
 
Vi har tinglyst lik eierandel i huset. Har livsforsikring så hvis en dør slettes automatisk lånet på huset og eierandelen tilfaller gjenlevende part.
Har samboer kontrakt, men ikke testament.
 
Vi har tinglyst lik eierandel i huset. Har livsforsikring så hvis en dør slettes automatisk lånet på huset og eierandelen tilfaller gjenlevende part.
Har samboer kontrakt, men ikke testament.

Hvordan har dere planlagt for at eierandelen tilfaller den gjennlevende parten da om dere ikke har skrevet testamente?:)
 
Har dere skrevet noe testamente, tegnet noen ekstra forsikringer eller evt. gjort andre tiltak mens dere ventet barn/ etter at dere fikk barn? Tenker siden man ikke er gift, så er det vel mange økonomiske ulemper som kan dukke opp hvis den ene faller fra og barna skal ha sin arv. I vårt tilfelle eier vi en leilighet hver, hvor den ene blir leid ut. Så tenker hvis noe skulle skjedd med en av oss vil vel barnet ha krav på å arve en av leilighetene til den som da faller bort. Hva er deres erfaringer? Tips som kan være viktig å ta med seg?:)
Vi har livsforsikring.
 
Det står i forsikringspapirene

Hmmm. Ok. Ikke uvanlig at man kan bruke livsforsikring til å kjøpe ut arv. Men det er ikke så vidt jeg er kjent noen forsikringer som automatisk sikrer at hjemmel blir overført til den andre.

Vanligvis er det slik at døds dekningen tilfaller den som er begunstiget og de må selv fordele hvordan dekningen skal disponeres, det mest vanlige da er at det brukes til å slette gjeld eller kjøpe ut arvinger, men det med gjeld og hjemmel overføring har ikke nødvendigvis en direkte sammenheng. På dødstidspunktet kan jo feks bolig ha høyere verdi enn det som er i gjeld og dermed så må man kanskje ut med mer enn det som er andre partens «andel» av gjelden for å kjøpe ut arven:) (er slik vi har planlagt det, altså at vi evnt med livsforsikring må kjøpe ut arven:-(

men har man livsforsikring så blir det jo i alle fall lettere.;-)
 
Hmmm. Ok. Ikke uvanlig at man kan bruke livsforsikring til å kjøpe ut arv. Men det er ikke så vidt jeg er kjent noen forsikringer som automatisk sikrer at hjemmel blir overført til den andre.

Vanligvis er det slik at døds dekningen tilfaller den som er begunstiget og de må selv fordele hvordan dekningen skal disponeres, det mest vanlige da er at det brukes til å slette gjeld eller kjøpe ut arvinger, men det med gjeld og hjemmel overføring har ikke nødvendigvis en direkte sammenheng. På dødstidspunktet kan jo feks bolig ha høyere verdi enn det som er i gjeld og dermed så må man kanskje ut med mer enn det som er andre partens «andel» av gjelden for å kjøpe ut arven:) (er slik vi har planlagt det, altså at vi evnt med livsforsikring må kjøpe ut arven:-(

men har man livsforsikring så blir det jo i alle fall lettere.;-)

Det kan godt være at du har rett der. Nå er våre barn 3 og 2 år så det er i deres interesse å beholde huset :)
 
Vi har samboerkontrakt, men ikke testamente eller forsikringer som dekker hverandre. Ennå så er vi såpass på minussiden på formue at det vil være loven som bestemmer fordelingen dersom en skulle falle bort, så testamente vil ikke kunne endre det. Jeg kunne tenkt meg forsikring slik at den andre kan overta leiligheta hvis noe skulle skje,men får ikke samboer med på det.

Siden vi har felles barn,vil jo alt bli fordelt mellom barna og samboeren etter de reglene som gjelder. Senere,når det blir større verdier pga nedbetaling av gjeld, kan jeg tenke meg å skrive testamente for å regulere om han eller barna skal få det som overstiger pliktdelsarv.

Jeg synes vi burde hatt forsikring da,men som sagt vil ikke han det.
 
Har dere skrevet noe testamente, tegnet noen ekstra forsikringer eller evt. gjort andre tiltak mens dere ventet barn/ etter at dere fikk barn? Tenker siden man ikke er gift, så er det vel mange økonomiske ulemper som kan dukke opp hvis den ene faller fra og barna skal ha sin arv. I vårt tilfelle eier vi en leilighet hver, hvor den ene blir leid ut. Så tenker hvis noe skulle skjedd med en av oss vil vel barnet ha krav på å arve en av leilighetene til den som da faller bort. Hva er deres erfaringer? Tips som kan være viktig å ta med seg?:)
En ting bare. Barnet får ikke krav på å arve ene leiligheta. Ved dødsfall har vel for det første gjenlevende rett å sitte i uskiftet bo- at verdiene ikke gjøres opp før senere (forutsatt at dere ikke har barn utenom forholdet deres). For det andre ser man kun på verdier i utgangspunktet. Samboers rett på arv går foran barnets her hvis dere ikke har nok midler til å dekke begge de summene som loven bestemmer. Men alt vurderes etter verdi, rett til å arve en bestemt gjenstand kan bestemmes i testament, men kun så lenge det ikke går ut over det andre har rett til å arve, slik som andre barn,ektefelle eller samboer.
 
Vi har samboerkontrakt, men ikke testamente eller forsikringer som dekker hverandre. Ennå så er vi såpass på minussiden på formue at det vil være loven som bestemmer fordelingen dersom en skulle falle bort, så testamente vil ikke kunne endre det. Jeg kunne tenkt meg forsikring slik at den andre kan overta leiligheta hvis noe skulle skje,men får ikke samboer med på det.

Siden vi har felles barn,vil jo alt bli fordelt mellom barna og samboeren etter de reglene som gjelder. Senere,når det blir større verdier pga nedbetaling av gjeld, kan jeg tenke meg å skrive testamente for å regulere om han eller barna skal få det som overstiger pliktdelsarv.

Jeg synes vi burde hatt forsikring da,men som sagt vil ikke han det.

Hvorfor får du ikke samboer med livsforsikring. Hva tenker han om å stå igjen med barn og ikke mulighet til å beholde hus/leilighet?
 
Hvorfor får du ikke samboer med livsforsikring. Hva tenker han om å stå igjen med barn og ikke mulighet til å beholde hus/leilighet?
Godt spørsmål, får faktisk ikke nie vettig ut av han. Har tatt det opp flere ganger,og sagt at konsekvensen av å ikke ha det faktisk er at hvis noe skjer må antageligvis gjenlevende selge.
 
Vi har både testamente og livsforsikring (et beløp som går til samboeren og et til datteren vår), selv om vi begge hadde hatt mulighet til å beholde huset uten dette om den ene skulle falle fra.
 
Back
Topp