Dere som ammer i graviditeten...

Lene!

Glad i forumet
...har dere snakket med lege??? Jeg jobber i helsevesenet og på en tidligere arbeidspass ble gravide frarådet å amme i svangerskapet pga at amming bidrar til at livmoren trekker seg sammen. Dette er så vidt jeg er kjent med ikke bra når man er gravid. Flere av mine venninner fikk beskjed om å slutte å amme i svangerskapet.

I forrige svangerskap spurte jeg jordmor om det med amming i graviditeten for jeg hadde også hørt noe om dette, men hun sa at jeg bare  kunne fortsette å amme. Ammer fortsatt begge mine to små. Det gikk fint i svangerskapet med nummer to så jeg tenker å fortsette med ammingne nå også.

Jeg har lest meg opp om det - skal ikke være noe farlig. MEN om man får kraftige kynnere som har effekt på livmorhalsen, må man selvfølgelig gi seg - det samme om man står i fare for å føde for tidlig.

Foreløpig har min gutt blitt MER glad i puppen etter at jeg ble gravid. Skikkelig kjærlighetsforhold :p tihihihi

Uff da,det viste ikke jeg.....:( Gullet er ikke så intressert i pupp lenger da,ammer bare på kveld,natt og morgen nå, men merker ingen sammentrekninger,bank i bordet!

Her står det om amming og graviditet:

http://ammehjelpen.no/artikkel/162/Tandemamming-amming-av-sosken

http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Amming/Gravid-og-ammende/

Det er ikke farlig å amme når man er gravid, så lenge det er en normal, frisk graviditet der mor ikke står i fare for prematur fødsel - og det er jo ikke så ofte en mor gjør det :) Det produseres mer oxytocin (ristimulerende hormon som også kalles kjærlighetshormonet) ved en orgasme enn ved amming, og orgasme er jo ikke farlig når man er gravid (derimot kan orgasmer trene livmoren og gjøre den sterkere mot fødselen).

Foreløpig ingen, verken fastlegen eller de på helsestasjonen, som har frarådet meg å amme! Dersom jeg får heftige kynnere denne gangen som med Calle, kan det hende jeg gir meg før jeg kommer halvveis i svangerskapet, men kynnere er jo ikke farlig med mindre de har effekt på livmorhalsen :) Bare ubehagelig om det blir mye av det...

Back
Topp