Dere som ammer fremdeles...

Lambi`83

Forumet er livet
Septemberlykke 2015
Sommerfuglene 2017
....merker dere noen forskjell på produksjonen??

Her har det gått fra å ha spreng omtrent hver kveld til bare et par ganger i uka... Har hørt at dette er riktig, men samtidig så syntes jeg det er litt skummelt! Har ikke lyst til å miste melka :( Men gullet er fornøyd altså og han går fint opp i vekt så...har bare aldri vært veldig glad i forandringer :P

Hva erfarer dere??

Har erfart det samme selv.. Før syns jeg at jeg hadde spreng mye oftere, men nå har jeg det kun et par ganger i uka. Syns det er litt ekkelt jeg også. Føles ut som jeg har mye mindre melk, også kommer det mye mindre ut de gangene jeg håndpumper meg eller pumper meg.

Nå tar jeg utgangspunktet i hvordan situasjonen var før ho begynte å drikke annen hver time HELE tiden , som har vært den siste uka.

Jeg får også ut mindre når jeg pumper meg...

Høres ut som økedøgn ja... Gullet her har alltid spist ofte, annenhver time på dagen og når det har vært snakk om økedøgn så har han spist like ofte på natten, kontra hver 3. time på natten.

Men nå i det siste så har det begynt å bli lengre mellom måltidene på natten, men uten at jeg er sprengt av den grunn... hm...

Her har jeg tenkt litt på det samme, føles som at jeg ikke rekker å få produsert nok til neste måltid...Men jeg får nå inntrykk av at lillemann blir mett og om 2 uker blir det veiing på helsestasjonen igjen så da får jeg jo høre det om han ikke går opp i vekt som han skal regner jeg med :)
Kanskje det bare er huden som har strukket seg så mye at det ikke blir spreng lengre :p

Jeg også opplever sjeldnere melkespreng. Kan være at det ene brystet er sprengt på morgenen om han kun spiser på det ene på natta (kun et måltid i løpet av natta/morgenkvisten). Ellers virker brystene "tomme" stort sett hele dagen, men lillegutt er fornøyd han og vektoppgangen er fin:-) Så det er vel nok, men vi mødre som blir usikre siden det har endret seg?!Men; jeg tror jeg må fylle på med mme på kveldsmåltidet, da han virker mer urolig og faller ikke helt til ro. Ligger å "slår" på puppen, akkurat som om han er sint på den, hehe... Fikk et ekstra mme måltid etter begge bryst i kveld, og sovnet tilfreds på et blunk.

Selmaen skrev:
Jeg også opplever sjeldnere melkespreng. Kan være at det ene brystet er sprengt på morgenen om han kun spiser på det ene på natta (kun et måltid i løpet av natta/morgenkvisten). Ellers virker brystene "tomme" stort sett hele dagen, men lillegutt er fornøyd han og vektoppgangen er fin:-) Så det er vel nok, men vi mødre som blir usikre siden det har endret seg?!Men; jeg tror jeg må fylle på med mme på kveldsmåltidet, da han virker mer urolig og faller ikke helt til ro. Ligger å "slår" på puppen, akkurat som om han er sint på den, hehe... Fikk et ekstra mme måltid etter begge bryst i kveld, og sovnet tilfreds på et blunk.

Haha, min ligger også og "slår" på puppen.. Strekker ut armen så den blir helt stiv og slår hardt med den stive armen på puppen min.. 

Den klappingen på puppen hjelper faktisk på utdrivingen - så det er en biologisk grunn til at de gjør det Min gjør også det på kvelden, og så når hun har lagt seg (med smokken) fortsetter hun å slå seg selv i ansiktet - for da er puppen vekke, men hun suger jo fremdeles emoticon

Jeg har nesten aldri spreng lenger - kan ikke huske når jeg hadde det sist faktisk. Jeg så godt som fullammer (en liten flaske på kvelden før hun godtar puppen - trøtt og sulten er visst ikke en god kombinasjon, og så etpar skjeer med grøt på formiddagen), og ungen går fint opp i vekt. Hun spiser relativt ofte da, både dag og natt, så jeg rekker jo ikke egentlig å få spreng...

Tror det har mye med at melkemengden har regulert seg, og at det ikke er overproduksjon sånn som det var i begynnelsen. Nå vet jeg ikke hvor mye melk jeg egentlig har, for jeg føler aldri at jeg har overskudd som jeg kan pumpe, og jeg har ikke vært vekke fra henne lenge nok til at jeg har trengt å pumpe...

samme her.. veldig spent på veiing på helsestasjon på fredag, siden det er en måned siden sist nå.

Har veldlig sjeldent spreng. Likevell klarer jeg helt fint å fullamme en 7,7 kg gutt som i tillegg gulper MASSE! :)

har aldri spreng lenger eg. men så spiser ho ganske ofte og da, har og begynt med hyppige natt måltider så her er det på tide med litt mat for å se om det blir bedre om natten. men vi må huske på at no produserer vi kun det som de drikker. dersom vi begynner å pumpe oss vil det nok komme spreng igjen. det er dessuten veldig vanskelig å få ut like stor mengde når en skal pumpe som når babyen drikker.

Heldigvis at en ikke har spreng hele tiden. Er jo brystenes måte å regulere produksjonen på :)

Når det er sagt så aner jeg vel ikke helt hva jeg snakker om. Eneste gangene jeg har hatt spreng er når snuppa plutselig har sovet hele natta...
Etter at hun gjorde det til en vane å sove nesten/hele natta har jeg heller ikke så vannvittig spreng. Kjenner at "muggene er fulle", men gjør ikke vondt. Har mest problemer med at siden jeg sjelden nattammer har produksjonen avtatt litt. Det virker som at hun ikke alltid blir skikkelig mett. Hun tar en sup, snur seg rundt og drar i puppen, for så å prøve å suge igjen, men aner ikke om det er fordi det er tomt eller for at det går for seint i forhold til flaska...? (Men har kommet til det punktet at jeg ikke gidder å stresse så mye med ammingen. Gir henne flaskenår hun vil ha det, og så får hun den melka mi hun klarer å få ut.)

detnyenicket skrev:
Heldigvis at en ikke har spreng hele tiden. Er jo brystenes måte å regulere produksjonen på :)

Når det er sagt så aner jeg vel ikke helt hva jeg snakker om. Eneste gangene jeg har hatt spreng er når snuppa plutselig har sovet hele natta...
Etter at hun gjorde det til en vane å sove nesten/hele natta har jeg heller ikke så vannvittig spreng. Kjenner at "muggene er fulle", men gjør ikke vondt. Har mest problemer med at siden jeg sjelden nattammer har produksjonen avtatt litt. Det virker som at hun ikke alltid blir skikkelig mett. Hun tar en sup, snur seg rundt og drar i puppen, for så å prøve å suge igjen, men aner ikke om det er fordi det er tomt eller for at det går for seint i forhold til flaska...? (Men har kommet til det punktet at jeg ikke gidder å stresse så mye med ammingen. Gir henne flaskenår hun vil ha det, og så får hun den melka mi hun klarer å få ut.)

"Tar en sup, snur seg rundt og drar i puppen" er et kjent fenomen om dagen. Betyr det at det er lite melk kanskje? Litt usikker på om melka mi også begynner å dabbe av som følge av at han gledelig nok sover nesten hele natta igjennom...

Eg har nesten aldri hatt brystspreng, bare når mjølka kom på føden og når det har vore økedøgn og når ho sover noko nettar lenger enn 9 timar i strekk. Eg trur iallefall at når ein har hatt nok mjølk til nå, har ein ikkje for lite, dette regulerer babyen sjølv. Sover babyen heile natt (eks. 19 -07) et ho/han meir på dagen eller oftare. Med innføring av fast føde blir det jo mindre mjølk etterkvart, det er jo derfor dei anbefaler pupp først og så tilby fast føde i starten.

Her har det nok også stabilisert seg, har ikke så ofte spreng lengre nei. Om lillegutt sover litt lenge om natten hender det at jeg får melkspreng, men ellers kjennes det greit nå :) Han legger godt på seg og får bare pupp så er ikke noe i veien med produksjonen i allefall ;P Skal nok være sånn, hadde vært utrolig slitsomt å gå rundt med "steinpupper" hele ammeperioden kan jeg tenke megemoticon

Føles som det er mindre her også...men tror det er like mye som før, øker i takt etter etterspørselen. Gutten er mett og fornøyd, og tømmer aldri puppene helt til hvert måltid.

Back
Topp