Dere som ammer: et praktisk spørsmål

Livvea

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg er heldig, ammingen går så det suser. Melken kom raskt etter fødsel.
Det jeg lurer på er hvordan praktiserer dere fordelingen mellom brystene?
Tømmer dere ett og ett bryst eller tar dere litt fra hvert bryst under samme amming?

Hittil har jeg latt han suge til han slutter på ett bryst, så fortsetter jeg med samme bryst ved oppstart av neste økt for å være sikker på at brystet blir tømt. Så bytter jeg bryst og gjentar.
Han har lagt på seg mye, og vekten er bra så han får riktig mengde mat.
Problemet er at da blir det "eldste" brystet så fryktelig ømt/spreng i mellomtiden og utdrivingen blir noe smertefull.
Burde jeg heller ta litt av hvert bryst under en ammeøkt?
Så begge brystene blir litt og litt tømt?

(Grunnen til usikkerheten er jo at jeg får hele tiden høre hvor viktig det er å tømme et bryst for å stimulere til økt produksjon).

Ønsker å høre hvordan ulike praktiserer ammingen, for å få innspill :)

På førstemann ammet jeg i starten fra begge brystene. Jeg hadde imidlertid veldig mye melk den gangen, og det førte til at baby «bare» fikk formelk, og slukte mye luft i starten av måltidet. Baby fikk en del vondt i magen og grønn bæsj, så da prøvde jeg å bare amme fra et bryst av gangen per måltid. Magen roet seg for baby, og brystene ble vant til dette etter kort tid, og vi ammet på den måten ut ammetiden. Mitt forslag er at du prøver deg litt fram på hva baby trives best med, så vil brystene dine tilpasse seg dette etter kort tid.

Jeg bryr meg ikke om å tømme helt. Starter måltidet med den puppen som føles fullest. Spiser hun lenge, så bytter jeg etter en stund. Hvis ikke blir det bare fra én pupp.

Jeg bryr meg ikke om å tømme helt. Starter måltidet med den puppen som føles fullest. Spiser hun lenge, så bytter jeg etter en stund. Hvis ikke blir det bare fra én pupp.
Samme praktiserte jeg med mine to eldste og det blir nok slik med tredje også, hvis ammingen går greit :)

Jeg måtte starte opp ammingen med pumping og sondemating på grunn av prematur baby. Baby startet ikke å die noe særlig før han var rundt 2 uker gammel, men lærte seg det gradvis. Brukte skjold i starten siden han var så liten og med så liten munn at han ikke fikk tak uten. Når han var 6-7 uker gammel løsnet det og han to plutselig tak uten skjold og begynte å spise store nok mengder fra brystet selv sånn at vi kunne gå over til fullamming.
På grunn av pumpingen vet jeg også at jeg har en god del mer melk i det ene brystet enn det andre. Baby bruker også vesentlig lengre tid på å bli mett/tømme det «dårlige» brystet kontra det «gode».

Jeg starter annenhver gang med høyre og venstre bryst. Hvis baby ikke virker fornøyd etter at han er ferdig med et bryst tilbyr jeg det neste. På morgenen er der ofte mer melk i brystene og han er fornøyd med ett. På kvelden må jeg ofte tilby begge to, særlig om vi har startet med det «dårlige» brystet på den ammingen.

Aner ikke om det rett å gjøre det sånn, men baby legger godt på seg og virker fornøyd, og jeg er ikke plaget med melkespreng.

Takk for svar og innspill!
Nå har jeg endret litt på hvordan jeg ammer, og føler det går bedre.
Problemet nå er bare det ene brystet gjør så fryktelig vondt når det begynner å sprenge (det andre er bare litt ømt og det går helt fint med utdrivningen).
Så utdrivningen er smertefull, i går kom tårene. Men det går jo over etter noen minutter.
Men jeg har begynt å bruke det vonde brystet litt mer, og så lar jeg det ikke gå for lang tid (særlig om natten når jeg ikke ammer like ofte) før jeg eventuelt vekker gutten for å plugge han på, så jeg får brukt brystet før det sprenger for mye. Da er ikke utdrivningen like vond.
Høres det greit/kjent ut?
Jeg synes det er så rart at det ene brystet er mer ømt det andre.

Takk for svar og innspill!
Nå har jeg endret litt på hvordan jeg ammer, og føler det går bedre.
Problemet nå er bare det ene brystet gjør så fryktelig vondt når det begynner å sprenge (det andre er bare litt ømt og det går helt fint med utdrivningen).
Så utdrivningen er smertefull, i går kom tårene. Men det går jo over etter noen minutter.
Men jeg har begynt å bruke det vonde brystet litt mer, og så lar jeg det ikke gå for lang tid (særlig om natten når jeg ikke ammer like ofte) før jeg eventuelt vekker gutten for å plugge han på, så jeg får brukt brystet før det sprenger for mye. Da er ikke utdrivningen like vond.
Høres det greit/kjent ut?
Jeg synes det er så rart at det ene brystet er mer ømt det andre.

Jeg hadde det også sånn i begynnelsen, med smertefull utdrivning fra det ene brystet. Gikk seg til etterhvert:) baby er nå litt over 2 måneder og merker lite til det nå!

Jeg er heldig, ammingen går så det suser. Melken kom raskt etter fødsel.
Det jeg lurer på er hvordan praktiserer dere fordelingen mellom brystene?
Tømmer dere ett og ett bryst eller tar dere litt fra hvert bryst under samme amming?

Hittil har jeg latt han suge til han slutter på ett bryst, så fortsetter jeg med samme bryst ved oppstart av neste økt for å være sikker på at brystet blir tømt. Så bytter jeg bryst og gjentar.
Han har lagt på seg mye, og vekten er bra så han får riktig mengde mat.
Problemet er at da blir det "eldste" brystet så fryktelig ømt/spreng i mellomtiden og utdrivingen blir noe smertefull.
Burde jeg heller ta litt av hvert bryst under en ammeøkt?
Så begge brystene blir litt og litt tømt?

(Grunnen til usikkerheten er jo at jeg får hele tiden høre hvor viktig det er å tømme et bryst for å stimulere til økt produksjon).

Ønsker å høre hvordan ulike praktiserer ammingen, for å få innspill :)
Vi ammer på det som er fullest, prøver å huske hva jeg ammet på sist:hilarious:
Så ammer jeg til han sovner, bæsjer o.l. Viss han er sulten igjen etter bytting, raping osv så får han tilbudet om andre puppen også. Han må ofte ha av begge faktisk. Jenta hadde nok med ene:hilarious:

Jeg hadde også bra med melk, og mer i det ene brystet enn det andre. På starten ammet jeg alltid på det brystet som var fullest/mest spreng i først så la til det andre eventuelt når han sluttet på det ene eller til neste amming. Det negative av dette er når du har et bryst som produserer mer melk blir det mye oftere spreng i det og da øker du nesten mengden på det mens du reduserer på det andre når det "bra" blir ammet fra oftere enn det andre, og ofte blir barnet mett av det bra så da ammer det kunn på det mens det "dårligere" ikke metter fult så da ammes det av begge.
Så ble ganske streng etter hvert på annenhver uansett så mengden i hvert bryst skulle utjevnes mest mulig. På starten ble det mye spreng i det ene siden det ble ammet mindre av og smertefull utdrivning, men dette gikk fort over når det vente seg på det. Ble det veldig spreng eller begynnende tette melkeganger la jeg til barnet på det brystet først for å ta bort litt eller håndmelket det værste, men la så over til det som "skulle" ammes.

Jeg hadde også bra med melk, og mer i det ene brystet enn det andre. På starten ammet jeg alltid på det brystet som var fullest/mest spreng i først så la til det andre eventuelt når han sluttet på det ene eller til neste amming. Det negative av dette er når du har et bryst som produserer mer melk blir det mye oftere spreng i det og da øker du nesten mengden på det mens du reduserer på det andre når det "bra" blir ammet fra oftere enn det andre, og ofte blir barnet mett av det bra så da ammer det kunn på det mens det "dårligere" ikke metter fult så da ammes det av begge.
Så ble ganske streng etter hvert på annenhver uansett så mengden i hvert bryst skulle utjevnes mest mulig. På starten ble det mye spreng i det ene siden det ble ammet mindre av og smertefull utdrivning, men dette gikk fort over når det vente seg på det. Ble det veldig spreng eller begynnende tette melkeganger la jeg til barnet på det brystet først for å ta bort litt eller håndmelket det værste, men la så over til det som "skulle" ammes.
Du beskriver godt mine spørsmål spm dukker opp i hodet :)
Jeg føler det er ner melk i det vonde brystet, men vet ikke om det er slik.
Takk for innspill!
Heldigvis, enda i allefall, er han et matvrak og glad i å spise så han vil gjerne ha/trenger ofte begge brystene når jeg ammer.

Takk for gode råd, her prøves alt som kjennes riktig ut eller om det kan fungere bedre for en klønete førstegangsmor :D

Back
Topp