Dere som aldri har hatt et vektproblem

VeldreidSkrævadottir

Forumet er livet
Hva spiser dere ila en dag? Er det sånn at dere tenker på calorier og fett ol, eller er det et ikke-tema?

Er bare nysjerrig, da jeg føler at det er en evig greie for meg med mat, slanking, dårlig samvittighet fordi jeg har spist for mye/usundt osv.. Gaad, blir så sliten av at det ALLTID er i bakhodet!

Jeg lurer på hva hva dere "normale" tenker, og hvordan forholdet deres er til mat!?

Har jo flere venninner som har veid det samme siden ungdomsskolen, mens jeg går opp og ned som en jo-jo! Får meg ikke helt til å spørre de heller..

Jeg er så heldig at jeg aldri har trengt å tenke på det. I løpet av en dag spiser jeg 6-8 brødskiver med diverse pålegg, gjerne litt frokostblanding og frukt som mellommåltid, og middag. Og som regel en del sjokolade.. Virker i grunn som jeg går opp i vekt først når jeg prøver å kutte ned på sjokoladeinntaket  

Har verdens dårligste forbrenning og må tenke litt for mye på det enkelte ganger. Funnet meg en fast rutine med hva jeg spiser og hvor mye. I helgene er det lov å unne seg noe ekstra, men i de vanlige ukedagene er det fy-fy så lenge det ikke er noe spesielt som skjer. Spiser frokost, mellommåltid, lunsj, middag og kvelds. Burde kanskje spist ett mellommåltid før kveldsen også, men orker aldri :p

Jeg har alltid spist alt. Kan godt spise en 200 grams sjokolade på en dag.. Men ikke hver dag! Har nok god forbrenning ja, men har heller ingen anlegg for å legge på meg, alle i min familie er slanke. Jeg trener ikke og er ikke superaktiv i hverdagen, men jeg har vel et jevnt aktivitetsnivå. Men det trengs definitivt en oppstramming i mage rompelår-regionen etter 2 fødsler på under to år så i høst blir det trening hjemme. :) Hva jeg kan putte i meg... 2 skiver til frokost, juice. Lunch, et par skiver. Middag, ganske sunt med mye grønnsaker og rent kjøtt. Kveldsmat, enten middagsrester eller skiver. Frukt og yoghurt som mellommåltider. Og småspiser litt snop innimellom. Er ofte fysen på kveldene, prøver å lage sunne vafler eller fruktsalat noen ganger.

Jeg tenker aldri på calorier og fett, men jeg er veldig bevisst på å velge sunne alternativer når jeg handler. Jeg følger vel helsedirektoratets kostholdsanbefalinger, grove kornprodukter, mye frukt og grønt, begrenset med rødt kjøtt, mye fisk, magre meieriprodukter, planteoljer og margarin, osv. Lite sukker og mettet fett. Sukkermat, godterier og snacks har vi svært sjeldent. Stort sett spiser jeg 5 måltider om dagen, akkurat så mye mat som jeg har lyst på. Spiser kake på jobb hvis jeg har lyst på, tar gjerne en kebab med venner osv, tenker egentlig aldri over det.

Er antagelig velsignet med en super forbrenning, for har alltid vært slank og har jevn vekt, både når jeg trener og ikke trener.. Inntaktet ser vel omtrent slik ut:
Frokost: enten havregrøt (av 5 toppede skjeer store havregryn, lettmelk til dekker. smør og salt på) eller 3-4 brødskiver med kjøttpålegg.
Lunsj: stort sett mer brød, 3-4 skiver med kjøttpålegg.
Middag: Oftest like deler kjøtt, karbohydrater (poteter, ris eller pasta) og grønnsaker. Nesten uten unntak rent kjøtt, dersom vi har kjøttdeigmat er det av kjøttdeig jeg selv har malt opp, så den inneholder ikke mer fett enn et stykke biff..

Ofte slutter matinntaket der, men  det hender seg det blir et eller anna til kveldsmat. Da kommer det helt ann på hva som finnes og frister: brødskive, nudler, middagsrester, lage vafler osv. Blir nok noe godis hver dag, men store mengder bare i helga. Drikke? 1 glass juice til frokost, vann til de andre måltidene. Og stort sett 1 glass cola i løpet av kvelden.

tror mye av grunnen til at jeg ikke legger på meg, er at jeg jobber i barnehage i de budsjett-tider som er.

KJEMPE travelt og full fart og mangelø på folk.  hver dag er en treningsøkt  =/

njaaa, prøver å være sunn så har kjøpt meg en sukkerfri sjokolade ;p 

men nå når jeg er nede i start vekten etter fødselen så tenker jeg ikke så mye på hva jeg spiser kalori messig!  

Jeg legger aldri på meg, enda jeg bryr meg katten om hva jeg spiser. Altså, jeg spiser jo sunn mat også, men da fordi jeg syns det er godt, og ikke fordi jeg må.

I løpet av en dag ser det litt slik ut:
Frokost: 2 skiver brød/loff med pålegg, alt fra leverpostei til sjokopålegg. Melk, og evt en eple eller en yoghurt i tillegg om jeg har tid/matlyst.
Lunsj: Boller/kjeks/mer brødskiver/loff. Evt epler/yoghurt her også.
Middag: Alt fra pannekaker toppet med sirup/karamellsaus, med bacon stekt i smør, til kyllingsalat og grove rundstykker til. Av drikke, alt fra brus til vann. 
Kveldsmat: Brødskiver/middagsrester/pottis med dip/eggerøre, altså det vi måtte ha lyst på :p

De dagene vi ikke er hjemme fra jobb før litt over 8 på kvelden, lager vi middag etterpå. Så noen ganger spiser vi middag i 9/halv 10-tiden på kvelden også. 

Jeg drikker kun vann på jobb, da vi har sånn vannautomat der, og jeg spiser litt epler og kjeks/boller innimellom da. Jeg jobber i matbutikk, så tilgangen på sånn dårlige mellommåltider er stor :p Ellers er vi så sjelden hjemme samtidig når det er middagstid, så det er ikke så ofte at vi spiser "skikkelig" middag. Men når vi har mulighet til det, lager vi ofte noe med poteter og gulrøtter. Gjerne fisk eller kylling. Men det er kanskje 1-2 ganger på 14dager at vi har den muligheten til å spise sammen da. Hender seg også at jeg lager skikkelig middag, og sparer rester til typen kommer hjem fra jobb. 

Kan legge til at jeg, som så mange andre, gjerne kunne tenkt meg noen fler kilo. Jeg har visstnok en BMI på 18,1, men jeg er ikke sånn tynntynn at man kan telle ribbein, liksom. Ser helt normal ut :p Jeg er ca 175 høy, og 55kg. 

Jeg har vektproblem i den forstand at at jeg aldri legger på meg. Kunne godt tenkt meg å opp noen kilo jeg, i motsetning til mange andre som heller vil ned.

Eneste gangene jeg legger på meg er når jeg går gravid og kan jo ikke konstant gå gravid heller :p 
Så jeg koser meg med alle kiloene jeg legger på meg under svangerskapene jeg :) 

Og høy forbrenning i tillegg til at vi ikke vet hvorfor jeg ikke legger på meg er ikke en god kombo. Og jeg spiser normalt og når jeg ikke går gravid så spiser jeg ofte som en hest. 

Har helt normal forbrenning og BMI og vekt og alt det der.
Så jeg vil ikke si at jeg har et vektproblem om jeg synes jeg har et par kg for mye på kroppen i perioder. Jeg er dog bevisst på hva jeg spiser.
Frokost: 2 brødskriver med ost eller leverpostei + 1 glass melk
Lunch: Det samme, bare juice i stede for melk
Middag: Kylling/svinekjøttdeig/laks/fiskeboller, tilbehør ris/grov pasta/potet Og masse salat. Derfor blir det ikke så mye av ris og pasta osv.
Kvelds: 1-2 brødskiver eller knekkebrød

Nå som jeg er gravid spiser jeg gjerne ei ekstra skive og drikker mer melk. Av og til passer jeg på å få i meg frukt. 

Har som regel et stort søtbehov. Det løser vi her hjemme med å skeie ut ekstra i helgene. 

Vekta holder seg til vanlig veldig stabil. Hvis jeg føler jeg må gå ned, kutter jeg ned litt. Hvis jeg er uforsiktig og spiser sjokkis hver dag en periode - så har ikke det så mye å si for vekta, mer for selvfølelsen.

Trener vanligvis 2-3 ganger i uka. Nå trener jeg ingenting grunnet bekkenet.

Vekt var aldri noe jeg pleide å tenke på, men så runda jeg 30... ;)

Jeg har innsett at jeg har vært heldig til nå, men at forbrenningen har gått noe ned, og at jeg bør begynne å tenke litt på hva jeg stapper i meg, ellers blir nok vekta et problem etterhvert. Heldigvis har jeg generelt blitt sunnere etterhvert som jeg ble eldre også, uten at det har med vekta å gjøre, så jeg trenger ikke å tenke så veldig mye på det.

Det høres slitsomt ut å hele tiden måtte tenke på det, jeg håper du snart finner en god og varig løsning som passer for deg (hvis det finnes en sånn). :)

Jeg er velsignet med høy forbrenning eller noe sikkert..
Aner ikke..
Men har alltid vert tynn og slank.
Og jeg spiser det jeg vil ha..
Tenker ikke på det overhodet..

Jeg har aldri slitt med vekten, og aldri veid over 60 kilo, selv under svangerskap. Raser fort ned i vekt hvis jeg blir syk, og nå etter en operasjon i magen, er jeg nok en gang under 50 kilo, og er altfor tynn i forhold til mine 1,69 m over bakken. Tenker igrunn aldri på hva jeg spiser!

Kan vel si at jeg er litt heldig. Har hatt to tette svangerskap og gikk ned til samme vekt kort tid etter fødselene.
Har aldri trent på noe helsestudio, blir egenltig sliten av tanken haha.

Jeg spiser og drikker alt av det vanlige, kommer ikke noe light produkter inn i huset.

Føler jeg meg en smule oppblåst, så spiser jeg bare litt mindre et par tre fire dager også er det greit igjen. vekta mi jojorerer litt på alt mellom 0 og 3 kg. så har jeg gått opp 2-3 kg, så lar jeg bare være å ete godteri og tar heller en skive istede for 3.

Nå drikker jeg svært sjelden brus, noe som jeg vet man eser ut av og det hjelper lite med zero og light bruser. synes det er litt teit å trøste seg med slike bruser i god tro for at de er sunne, de er jo langt ifra det. så hadde jeg hvert større hadde jeg ikke godt over til light, men heller begrenset meg med vanlig mat og rørt meg mer.

spiser sjokolade når jeg har lyst på, får jo søtsug perioder jeg og som alle andre, men så har jeg perioder hvor jeg er lei, det er vel de som er fine å ha.

tenker jo likevell litt på hva jeg trøkker i meg og ungene, synes det er viktig å spise sunt og godt for det holder jo mer på energien også er det jo mye bedre enn junk food. men tenker ikke på å ete sunt for å ikke bli tjukk. calorier følger jeg ikke med på.

Nå har jeg vel heller problemet andre veien, alltid slitt med å legge på meg, og det er jo like fullt ut et problem det også, som å legge fort på seg. Men etter jeg gikk gravid har jeg heldigvis lagt på meg en del, slik at jeg nå har "normale" tanker ifht. mat (altså ikke hva jeg kan greie å spise for å legge på meg mest mulig).

Jeg tenker overhodet ikke på kalorier etc. Spise det jeg vil, når jeg vil det. Kontrollerer meg jo selvsagt mtp usunn mat for helsa sin del, men sånn ellers har jeg ingen restriksjoner!:)

Jeg har alltid spist akkurat det jeg har lyst på.
Da jeg hadde kjæreste for 3 år siden, ble det veldig mye god mat og godteri, så da gikk jeg opp til 55 kg, det meste jeg noengang har veid (så ble det slutt - og poff - ned til 46.)

På en vanlig dag spiser jeg frokostblanding med biola til frokost,
3-4 knekkebrød i løpet av skoledagen og middag.
Spiser ikke så vannvittig usunt til middag, men spiser det aller meste.
Middag er et av de store høydepunktene om dagen og jeg spiser gjerne to store porsjoner. Så det blir sjeldent kveldsmat.

Når jeg tenker meg om så spiser jeg ikke så innmari mye godteri.
Unner meg kanskje en pose potetgull på fredager og den holder som regel 3-4 dager.
Så har jeg litt sjokolade liggende innimellom, da går den med i løpet av 5 dager kanskje (200 gram).

Er 163 cm høy og ligger stort sett på 52 kg.

Jeg er opptatt av å spise sunt og tenker over hva maten inneholder av salt, fett og andre fy-ting, men det er fordi jeg bryr meg om helsa mi og jeg har høyt kolesterol som jeg må passe på. Har jeg imidlertid lyst på junk eller sjokolade midt i uka unner jeg meg det. Alt med måte når det gjelder kosthold - jeg spiser det jeg vil av usunn mat, men tenker heller over mengden.

Typisk dag for meg:

Frokost: 2 skiver med Soft light, kyllingpålegg eller skinke, agurk, tomat og persille. Appelsinjuice og en frukt.

Lunsj: 2 skiver med ost og paprika, ekstra lettmelk. Frukt eller grønnsak.

Melommåltid: Yoghurt og frukt.

Middag: Kjøtt eller fisk, potet eller fullkornspasta og mye grønnsaker. Prøver å ikke bruke for mye feite sauser. Vann.

Kvelds: 2 skiver med kjøttpålegg, ost eller fiskepudding. Melk eller juice.

Back
Topp