Dere som ønsker utvidet NIPT

Prinsessa*

Forumet er livet
VIP
Sommerfuglene
Marsipanene 2019
Snøfnuggene 2025 ❄️
Er det fordi man da kan velge abort eller det å vite hva slags gen feil barnet kommer med ?

Jeg føler at det kun er trisomi 21 som kan gi oss et valg om å beholde eller ei når vi velger NIPT i Norge .

Trisomi 18 gir jo egentlig ikke noe annet valg enn å avslutte feks.

De fleste velger å avslutte om det er downs , men det er jo likevel et himla vanskelig valg synes jeg . Samboern synes det er lett for han vil ikke beholde, det gjør jo litt vondt å tenke på .
 
Hei,
Jeg ønsker det for å kunne mentalt forberede meg. Samt er det beroligende å få beskjeden om at de ikke fikk noe utslag.
Personlig vet jeg ikke hva jeg vil velge om jeg skulle få et annet svar enn forventet.
Jeg personlig ser ikke på Downs som noen absolutt grunn til å avslutte, men om fosteret har alvorlige misdannelser er det jo ett aspekt man må ta inn over seg.
Uansett hva man velger er det er personlig valg, folk har forskjellige utfordringer som de må ta hensyn til.
Jeg er glad man får tilbudet fordi det gjør at man mentalt kan forberede seg på om ting blir som forventet eller anderledes.

Hvis det er noen trøst så er samboeren min veldig usikker på hva han ville valgt om det ikke blir som forventet. Så vi har bare forberedt oss på at da må vi snakke alvorlig om det. Den tid den sorg
Så det kan jo være han ombestemmer seg, informasjon om hva det innebærer kan hjelpe.
Ingen av de jeg kjenner som har barn med downs har angret på valget sitt. Dessverre kjenner jeg ingen på andre siden av aspektet, men jeg vil tro de lever videre med respekt for valget sitt. Det synes jeg er fint å tenke på
 
Akkurat snart to mnder siden jeg tok Nipt på Porsgrunn sykehus. 2mai, og fikk svar 7mai tror jeg det var. Jeg var uheldigvis en av dem som blei ringt til. Trisomi 21 var diagnosen. Og det var inn på Rikshospitalet for fostervanndiagnostikk og morkakeprøve. Der var svaret også dessverre positivt. Så ble det bestemt og inn for fostervannsprøve også. Pga på ultralyd kunne ikke hun i Porsgrunn eller legen på Riksen se noen av markørene som de leiter etter. Den var også positiv... Da valgte vi og avbryte svangerskapet.. Og jeg var da ca 17-18 uker på vei. Det var veldig tøft!!!
 
Back
Topp