Dere orkidè flinke damer..

Arielle_

Forumet er livet
VIP
❤ Aprilbarna19 ❤
Mine er døde..
Eller...jeg tror vertfall de er det.
Blomsten har falt av,bladene henger..
Hvordan får jeg den til å kvikne til igjen..?

Klipp den mellom 2-3 "øye" og sett den et bittelitt kjøligere sted, la den hvile der det neste halve året, men husk på å gi den vann av og til [:)]

ORIGINAL: Lille Lu

Klipp den mellom 2-3 "øye" og sett den et bittelitt kjøligere sted, la den hvile der det neste halve året, men husk på å gi den vann av og til [:)]

Den skjønte jeg ikke helt..[:-]

Og tar det såpass langt tid før den blomstrer igjen ...?

ORIGINAL: [Frk.K]

Øye=ledd på grenen.
De kan blomstre igjen ganske kjapt, eller det kan gå ett par år.

Ha ha ha[:D]
Har gjort det da[:D]

Om bladene henger har den ikke fått nok vann.

ORIGINAL: Panzerpels

Øye=ledd på grenen.
De kan blomstre igjen ganske kjapt, eller det kan gå ett par år.

Åjaa..okei..=))
Prøver det  jeg da..=)=)

Ååååårh !!
Jeg klarer aldri passe på blomstene...

Jeg har ikke satt mine kjølig, men gitt de en liten tørkeperiode, og de kommer igjen som bare det. [:)]

Ååååårh !!
Jeg klarer aldri passe på blomstene...

Om røttene er helt inntørket kan du ta planten ut av jorda og sette den i en potte med vann over natta, da pleier røttene å komme seg igjen. Gi den så ny jord(orkidèkompost).

Ja, enda en ting, om grenen blir gul og vissen, klipper du den selvsagt av helt nede.

Det er ikke alltid det kommer nye blomster på samme gren. Jeg pleier å klippe grenen av helt nede uansett, når orkideen da kommer med ny gren blomstrer den som regel kraftigere enn når det kommer nye blomster på gammel gren.

Mine er døde..
Eller...jeg tror vertfall de er det.
Blomsten har falt av,bladene henger..
Hvordan får jeg den til å kvikne til igjen..?

Sett den i vasken, la springen gå over den i noen secunder, renne fra seg, settes mørkt.

Funket på mine og dem blomstrer som aaaldri før...eg er store..

Klipp den mellom 3-4 øyet, vann de som du har gjort, la de fortsatt stå lyst så kommer de plutselig med knopper. Gjennom vann den en gang i uken og dusj de evt. litt på bladene IKKE på blomstene.

ORIGINAL: orchidee

Klipp den mellom 3-4 øyet, vann de som du har gjort, la de fortsatt stå lyst så kommer de plutselig med knopper. Gjennom vann den en gang i uken og dusj de evt. litt på bladene IKKE på blomstene.

Pass på at det ikke ligger vann i bladrosen, da kan planten råtne.
Røttene kan i tilegg råtne hvis planten får for mye vann og den står kjølig.

ORIGINAL: orchidee

Pass på at det ikke ligger vann i bladrosen, da kan planten råtne.
Røttene kan i tilegg råtne hvis planten får for mye vann og den står kjølig.

Ikke dusj så mye så den blir vann i bladrosetten og etter den har blitt vannet så la den renne av seg vannet før man setter den ned i potta igjen. La den stå i så gjevn rom temperatur som mulig.

Back
Topp