Dere muslimske damer - om svømmeundervisning

Ja og det blir veldig feil og skaper grobunn for rasisme dessverre.
Også er det noen som tar godt utnytte av det! Min lillesøsters klasse fikk virkelig oppleve det da ei nektet å ta av hijab i jentegarderoben og de hadde problemer med at hun dessverre også hadde dårlig hygiene. Hun prøvde å si at kun familie fikk se henne uten hijab som en unnskyldning! Det trodde de jo på frem til min søster spurte meg :p
Det kan vel hende at hun ikke fikk lov hjemmefra Selvom det ikke står i Koranen? Da hjelper det lite å bli sint på henne

Det kan jo være mange grunner til at jentene ikke er med. Ikke bare pga badetøy de selv har på, men at andre går lettkledd, felles skifting og dusjer. Det kan også være helt andre religiøse grunner annet enn klær. Og det kan være helt andre kulturelle årsaker som ikke har med religion å gjøre. Å reise avgårde i seg selv, hvem har ansvaret? Det kan være usikkerhet på ting rundt turen som bare går på mangel på kommunikasjon eller kunnskap om slike turer. Jeg har opplevd at mange muslimske uteblir fra alt fra bursdager til avslutninger til playdates osv.
Nettopp, kan være mange grunner til at de ikke kommer

Det kan vel hende at hun ikke fikk lov hjemmefra Selvom det ikke står i Koranen? Da hjelper det lite å bli sint på henne
Kan ikke si det er pga islam da som hun prøvde
Dessuten gikk denne jenta på videregående skole så burde greie å finne ut hva som er lov i forhold til hijab

Last edited:
Når jeg gikk på barneskolen og ungdomsskolen hadde de muslimske jentene gym og svømming sammen med oss, de badet og dusjet på lik linje med alle andre. Er dette et problem som har kommet de siste årene?
Dette har nok mer med kultur enn religion å gjøre. Det er jo frivillig å bruke hijab i islam ettersom jeg har skjønt. "Påbud" fra familie er kulturelt betinget.

Og det kan være store kulturelle forskjeller nå og da vi var unge. På 90-tallet kom det muslimer fra feks Sarajevo - de var jo vant til å bo i en by med tre store religioner som tilpasset seg hverandre i det daglige før krigen. De var vant til å leve i et flerkulturelt samfunn. Nå kommer muslimer til Norge fra andre steder i verden. Det er stor forskjell fra muslim til muslim hvordan de praktiserer islam. Så kommer kulturelle forskjeller i tillegg.

Det kan jo være mange grunner til at jentene ikke er med. Ikke bare pga badetøy de selv har på, men at andre går lettkledd, felles skifting og dusjer. Det kan også være helt andre religiøse grunner annet enn klær. Og det kan være helt andre kulturelle årsaker som ikke har med religion å gjøre. Å reise avgårde i seg selv, hvem har ansvaret? Det kan være usikkerhet på ting rundt turen som bare går på mangel på kommunikasjon eller kunnskap om slike turer. Jeg har opplevd at mange muslimske uteblir fra alt fra bursdager til avslutninger til playdates osv.
Dette var av religiøse grunner og det er derfor jeg etterspør info :)

Som nevnt over kan det være andre ting enn akkurat det å være lettkledd kanskje?
En jente i klassen til min datter (4.) er på stranda i badedrakt, har svømming med klassen o.l men DUSJER alene. Så etter gym og sånn har ho "egen" dusj.. (Der lærerene egentlig dusjer regner jeg med)
Kanskje det ikke var ett opplegg for sånne ting? Vet ikke jeg altså, bare "tenker høyt" :)
Som jeg skrev til hun over så var dette av religiøse grunner. :)

Det er kun "lov" til å vise håret til sin far, brødre, nevøer, bestefar/farfar og onkler. Ikke fettere eller menn utenfor familien. Så rart de jentene sa de ikle kunne viSe håret til andre jenter. Hmm

Syntes det er litt dumt de ikke ble med å bade, men vanskelig å nå gjennom hvis foreldrene er veldig religøse/strenge.

Nå kan det jo hende at DE regner det som religiøse grunner selv om det blir mer "kultur" enn hva som faktisk står i koranen. En annen ting kan jo være at det er lettere for dem å si religiøse grunner enn å faktisk forklare hva annet som måtte ligge bak. :)

Da må du nesten spørre de gjeldene foreldrene. Alle muslimer lever etter mange forskjellige regler.
Nå kan det jo hende at DE regner det som religiøse grunner selv om det blir mer "kultur" enn hva som faktisk står i koranen. En annen ting kan jo være at det er lettere for dem å si religiøse grunner enn å faktisk forklare hva annet som måtte ligge bak. :)
Jepp

Jeg syns vel mest det er rart at det er så viktig for dem at de er muslimsk da, når de verken kjenner religionen eller følger reglene for for eksempel mat. Eller, disse var jo bare barn da, men tenker det speiler jo hva de lærer hjemme. Og holdningen til disse barna var jo at de var muslimer så de visste mer enn meg, men de gjorde jo ikke det. Men men, er jo ikke min sak sådan, er nok mange som kaller seg kristne, jøder el, og definerer det veldig ulikt også. Er jo personlig, regner jeg med.
Er dessverre stor forskjell på hva folk blir fortalt, det er jo steder hvor imamer også ikke vet mye (mest pga manglende arabiske kunnskaper) og fyrer opp under kulturen som gjerne er langt fra hvordan man skal leve som muslim :(

Vet også om familier som ikke er flinke til å fortelle barna om hvorfor vi ikke for eksempel spiser gris, eller ikke lærer de moralen.

Vi er derimot veldig opptatt av nettopp dette med kunnskap, jenta vår skal få kunnskapen om hvorfor vi velger å ikke spise gris, eller hvorfor vi velger å ikke drikke alkohol osv

Er dessverre stor forskjell på hva folk blir fortalt, det er jo steder hvor imamer også ikke vet mye (mest pga manglende arabiske kunnskaper) og fyrer opp under kulturen som gjerne er langt fra hvordan man skal leve som muslim :(

Vet også om familier som ikke er flinke til å fortelle barna om hvorfor vi ikke for eksempel spiser gris, eller ikke lærer de moralen.

Vi er derimot veldig opptatt av nettopp dette med kunnskap, jenta vår skal få kunnskapen om hvorfor vi velger å ikke spise gris, eller hvorfor vi velger å ikke drikke alkohol osv

Syns også det blir viktig, for da kan man jo også reflektere over det, i stede for å lære å blindt følge regler uten å stille spørsmål.

Et problem for meg ble jo at en del av elevene jeg underviste stadig refererte til de muslimske elevene hvis det var noe jeg var usikker på i farta (spør ham, han vet jo for han er muslim), for de stolte jo på at det de sa var "rett", og det satte meg i en vanskelig situasjon de gangene det ikke var rett, for jeg vil jo heller ikke lage noen sak ut av det som gjør det vanskelig for elevene eller som kan plage foreldrene i forhold til hvordan de praktiserer troen sin.

Syns også det blir viktig, for da kan man jo også reflektere over det, i stede for å lære å blindt følge regler uten å stille spørsmål.

Et problem for meg ble jo at en del av elevene jeg underviste stadig refererte til de muslimske elevene hvis det var noe jeg var usikker på i farta (spør ham, han vet jo for han er muslim), for de stolte jo på at det de sa var "rett", og det satte meg i en vanskelig situasjon de gangene det ikke var rett, for jeg vil jo heller ikke lage noen sak ut av det som gjør det vanskelig for elevene eller som kan plage foreldrene i forhold til hvordan de praktiserer troen sin.
Ja er nettopp det, er der ihvertfall jeg og mannen går tilbake til det med intensjon, og i islam sies det at vi skal studere og utdanne oss, ikke bare i fag men også om islam, det er viktig å kunne koranen men også sunnah og Hadith, jeg personlig hadde blitt kjempe flau om snuppa hadde fortalt om islam på skolen (når den tid kommer) og kommet med mange ting som ikke er rett, eller hatt feil om de 5 grunn pilarene osv, dette fordi hun blir oppvokst med det.

Jeg personlig syns det er rart når noen som ikke ber, ikke vil til pilgrimsreise, drikker alkohol osv sier de ikke kan spise gris pga religion, men mange i Norge kaller seg jo også kristne uten å ha lest bibelen.

Jeg personlig syns det er rart når noen som ikke ber, ikke vil til pilgrimsreise, drikker alkohol osv sier de ikke kan spise gris pga religion, men mange i Norge kaller seg jo også kristne uten å ha lest bibelen.

Tenker det blir litt av det samme som med julefeiring da, at det er en kulturelt innarbeidet ting som man ikke ønsker å bryte ut at fordi man syns det er helt greit, og kanskje et minimum av deres forpliktelse til religionen (mens jul så klart også feires av mange kun som koselig tradisjon med et bevisst nullforhold til praktisering av religion).

Back
Topp