Dere muslimske damer - om svømmeundervisning

Chihaya

Forumet er livet
VIP
Novemberskattene 2014 <3
Desemberskattene 2014
Novemberlykke 2016
Min eldste datter deltar på sommerklubb og i dag skulle hele gjengen på tur til badeland.
Og desverre manglet de muslimske jentene.
Og en ung mann skulle prøve å forklare hvorfor de 8-10 år gamle jentene ikke kunne være med.
Mannen var muslim selv så jeg gikk ut i fra at han hadde et svar som var nogen lunde forståelig for en 8 år gammel jente, men han fikk ikke fram et ord, så forklaringen fikk jeg ta meg av.

Hva sier dere til barna om dette?
Og i dag lærte jeg at det finnes burkini etter å ha lest i vg at en skole på Finnsnes tillater dette i undervisningen. Er det er fullgodt alternativ? Jeg ser barnedraktene ofte ender under kneet. Og den er jo likevel så kroppsnær at den viser former.

Jeg kjenner jeg kommer til kort her selv.

At barn skal dekke seg til skjønner jeg ikke!
Og finnes ikke noe godt svar for barn skal få være barn! I verste tilfellet får de bruke noe som ligner uv drakt med type shorts og t shorte.

Burkini er forresten ikke så tettsittende som oftest, men finnes i mange varianter!
Jeg har to stk, en med noe som virker som en kjole og en som ser mer ut som bolero og skjørt.

At barn skal dekke seg til skjønner jeg ikke!
Og finnes ikke noe godt svar for barn skal få være barn! I verste tilfellet får de bruke noe som ligner uv drakt med type shorts og t shorte.

Burkini er forresten ikke så tettsittende som oftest, men finnes i mange varianter!
Jeg har to stk, en med noe som virker som en kjole og en som ser mer ut som bolero og skjørt.
Vet du hva, det var veldig godt å lese det du skriver her.
Den gang jeg var liten var det barneTV program om barn i andre kulturer (som i dag).
En av de tingene jeg husker var en jente i et muslimsk land som en dag ble "voksen" (mensen kom) og de skulle ut å kjøpe hennes første hijab (er det ikke det et slikt skaut heter?).
Syns dessverre det virker som at muslimer i Norge er så redde for å miste sin identitet at det har blitt "mer religiøse enn paven selv". Ser dessverre ofte jenter som knapt kan gå i hijab lignende hodeplagg.
Syns egentlig det mer fører til en seksualisering at små jenter, enn motvirker det som er meningen

Det kan jo være mange grunner til at jentene ikke er med. Ikke bare pga badetøy de selv har på, men at andre går lettkledd, felles skifting og dusjer. Det kan også være helt andre religiøse grunner annet enn klær. Og det kan være helt andre kulturelle årsaker som ikke har med religion å gjøre. Å reise avgårde i seg selv, hvem har ansvaret? Det kan være usikkerhet på ting rundt turen som bare går på mangel på kommunikasjon eller kunnskap om slike turer. Jeg har opplevd at mange muslimske uteblir fra alt fra bursdager til avslutninger til playdates osv.

Som nevnt over kan det være andre ting enn akkurat det å være lettkledd kanskje?
En jente i klassen til min datter (4.) er på stranda i badedrakt, har svømming med klassen o.l men DUSJER alene. Så etter gym og sånn har ho "egen" dusj.. (Der lærerene egentlig dusjer regner jeg med)
Kanskje det ikke var ett opplegg for sånne ting? Vet ikke jeg altså, bare "tenker høyt" :)

Vet du hva, det var veldig godt å lese det du skriver her.
Den gang jeg var liten var det barneTV program om barn i andre kulturer (som i dag).
En av de tingene jeg husker var en jente i et muslimsk land som en dag ble "voksen" (mensen kom) og de skulle ut å kjøpe hennes første hijab (er det ikke det et slikt skaut heter?).
Syns dessverre det virker som at muslimer i Norge er så redde for å miste sin identitet at det har blitt "mer religiøse enn paven selv". Ser dessverre ofte jenter som knapt kan gå i hijab lignende hodeplagg.
Syns egentlig det mer fører til en seksualisering at små jenter, enn motvirker det som er meningen
Huff ja, kultur er ikke noe man burde blande med islam.
Det som står sterkt i islam er intensjonen man har når man gjør noe.
Så blir jeg påtvunget hijab av noen og jeg går med det pga det så hjelper ikke det noe i forhold til Gud, fordi jeg må selv ville bruke det for at intensjonen bak det skal bli riktig om du forstår. Grunnen da til at jeg ikke liker barn som bruker det er at i aller fleste tilfeller ser de ikke hele bilde og bruker det ikke fordi de vil føle seg nærmere gud.

Blir som når snuppa tar på seg noe som ligner skaut, greit inne men får ikke lov til å gå med det ute! Det får vente til hun forstår betydelsen av den!

Huff ja, kultur er ikke noe man burde blande med islam.
Det som står sterkt i islam er intensjonen man har når man gjør noe.
Så blir jeg påtvunget hijab av noen og jeg går med det pga det så hjelper ikke det noe i forhold til Gud, fordi jeg må selv ville bruke det for at intensjonen bak det skal bli riktig om du forstår. Grunnen da til at jeg ikke liker barn som bruker det er at i aller fleste tilfeller ser de ikke hele bilde og bruker det ikke fordi de vil føle seg nærmere gud.

Blir som når snuppa tar på seg noe som ligner skaut, greit inne men får ikke lov til å gå med det ute! Det får vente til hun forstår betydelsen av den!
Veldig godt poeng.....

Tror ikke bestandig problemet bare er muslimer som har blitt for muslimske utenfor sitt eget land, det er like mye at mange norske er redde for å tråkke muslimer på tærne så de vil ofte prøve å tilrettelegge litt for mye

Jeg hadde en muslimsk tenåringsjente som elev tidligere, hun deltok i gym og svømming og dusjet med de andre jentene, men i svømminga brukte hun en slags badedrakt med lange armer og bein. Litt løsere enn vanlig badetøy da. Egentlig veldig fin, hun hadde fått seg en ny, men den var hvit(!!), så de andre jentene oppdaget heldigvis før de gikk ut i bassenget at den ble jo helt gjennomsiktig når den ble våt :o

Syns i alle fall det er både rart og trist når elevene bare lar være å delta heller enn at foreldrene tar kontakt og prøver å finne en løsning på problemet.

Jeg har barn med en muslimsk mann. Hadde ALDRI tillat at han eller noen andre skulle prakke på barna mine en burkini eller sjal for den saks skyld. Da hadde det blitt baluba her skal jeg love.. Barn skal få være barn på lik linje som alle andre, skal få slippe å skille seg ut i situasjoner som dette.
Blir så feil for meg!
Når jeg gikk på barneskolen og ungdomsskolen hadde de muslimske jentene gym og svømming sammen med oss, de badet og dusjet på lik linje med alle andre. Er dette et problem som har kommet de siste årene?

Veldig godt poeng.....

Tror ikke bestandig problemet bare er muslimer som har blitt for muslimske utenfor sitt eget land, det er like mye at mange norske er redde for å tråkke muslimer på tærne så de vil ofte prøve å tilrettelegge litt for mye
Ja og det blir veldig feil og skaper grobunn for rasisme dessverre.
Også er det noen som tar godt utnytte av det! Min lillesøsters klasse fikk virkelig oppleve det da ei nektet å ta av hijab i jentegarderoben og de hadde problemer med at hun dessverre også hadde dårlig hygiene. Hun prøvde å si at kun familie fikk se henne uten hijab som en unnskyldning! Det trodde de jo på frem til min søster spurte meg :p

Ja og det blir veldig feil og skaper grobunn for rasisme dessverre.
Også er det noen som tar godt utnytte av det! Min lillesøsters klasse fikk virkelig oppleve det da ei nektet å ta av hijab i jentegarderoben og de hadde problemer med at hun dessverre også hadde dårlig hygiene. Hun prøvde å si at kun familie fikk se henne uten hijab som en unnskyldning! Det trodde de jo på frem til min søster spurte meg :p
Nå er jeg ikke muslim og har veldig lite kunnskap om det, men et lite nysgjerrig spørsmål..
Etter hva jeg trodde så var det bare menn utenfor familien som ikke kunne se en kvinne uten tildekket hår, blant andre kvinner, familie eller ikke gikk det greit. Er det riktig?

Nå er jeg ikke muslim og har veldig lite kunnskap om det, men et lite nysgjerrig spørsmål..
Etter hva jeg trodde så var det bare menn utenfor familien som ikke kunne se en kvinne uten tildekket hår, blant andre kvinner, familie eller ikke gikk det greit. Er det riktig?
Kun kjønnsmodne menn utenfor familien ja.
Fins noen særregler som alltid men hovedregelen er ihvertfall sånn.
Bruker ikke lengre hijab i Norden pga rasisme men kler meg fortsatt i litt løse dekkende klær, men i garderoben i svømmehallen går jeg da som alle andre før jeg tar på burkinien ;)

Kun kjønnsmodne menn utenfor familien ja.
Fins noen særregler som alltid men hovedregelen er ihvertfall sånn.
Bruker ikke lengre hijab i Norden pga rasisme men kler meg fortsatt i litt løse dekkende klær, men i garderoben i svømmehallen går jeg da som alle andre før jeg tar på burkinien ;)

Virker som det er veldig forskjellig fra familie til familie/sted til sted hvordan det praktiseres. Så ser man jo ulike familier og elever som befinner seg i ulike ytterpunkter (har til og med hatt muslimske elever som knapt vet hva de kan spise eller ikke, og som har lite kunnskap om det vi snakker om i krle-timene, men som er veldig nøye likevel på at de er muslimer).

Virker som det er veldig forskjellig fra familie til familie/sted til sted hvordan det praktiseres. Så ser man jo ulike familier og elever som befinner seg i ulike ytterpunkter (har til og med hatt muslimske elever som knapt vet hva de kan spise eller ikke, og som har lite kunnskap om det vi snakker om i krle-timene, men som er veldig nøye likevel på at de er muslimer).
Ja det er store forskjeller og tror man ofte kan se på kulturen bak da, jeg er veldig opptatt av at vi skal følge det som er islam og ikke kultur.
Har opplevd at noen ikke kjenner godt nok sin egen religion og syns det er veldig trist

Ja det er store forskjeller og tror man ofte kan se på kulturen bak da, jeg er veldig opptatt av at vi skal følge det som er islam og ikke kultur.
Har opplevd at noen ikke kjenner godt nok sin egen religion og syns det er veldig trist

Jeg syns vel mest det er rart at det er så viktig for dem at de er muslimsk da, når de verken kjenner religionen eller følger reglene for for eksempel mat. Eller, disse var jo bare barn da, men tenker det speiler jo hva de lærer hjemme. Og holdningen til disse barna var jo at de var muslimer så de visste mer enn meg, men de gjorde jo ikke det. Men men, er jo ikke min sak sådan, er nok mange som kaller seg kristne, jøder el, og definerer det veldig ulikt også. Er jo personlig, regner jeg med.

Last edited:
Back
Topp