Dere med utvidet fosterdiagnostikk- når fortalte dere sjefen om graviditeten?

Sillynelly

Betatt av forumet
Jeg er ikke helt ung lenger (o_O) og skal derfor på St.Olavs for fosterdiagnostikk i uke 12 (tidlig juni).

Har i utg.punktet tenkt å informere sjefen etter det, forutsatt at alt står bra til. Ser nå i forumet her at mange har ventet til etter uke 18-20.

Av praktiske grunner er det best og mest forutsigbart både for meg og jobben at jeg forteller det før sommerferien. Dette fordi jeg har permisjon fra min egentlige stilling nå, men skal tilbake i den etter sommeren. Den rollen er lite forenelig med at jeg skal ut i svangerskapspermisjon bare 3-4 måneder senere. Men ble jo litt usikker nå.

Dere andre som har foretatt utvidet diagnostikk - når fortalte dere det på jobb, og hvorfor?:anyone

Jeg fortalte i uke 5, fordi jeg var så innmari dårlig (og fordi jeg ikke kan gjøre en del ting på jobb. Men det kunne jeg nok skjult en del). Pga sist svangerskap skulle jeg ha KUB-test++, og jeg var veldig tydelig på at svangerskap kommer med forbehold. Samtidig er jo det noe alle voksne vet, så det var aldri noe problem. «Vi behandler deg som gravid så lenge du er det» var sjefens tilbakemelding, enkelt og greit. Jeg måtte gjennom NIPT også, og da var det veldig greit å ha lagt seg på åpen linje når det var mentalt tungt.

Fortalte det tidlig pga sykemelding. Var åpen om at jeg har mista mange ganger og at jeg trengte tid på å bli trygg på at det kanskje går bra. Har også vært på duotest men iom jeg er sykemeldt så var ikke det noe å informere om :)
Nå skal jeg forhåpentligvis tilbake neste uke, med god tilrettelegging :)
Kanskje på tide å fortelle unger og familie etterhvert også. Blir nok litt spørsmål på jobb når jeg ikke skal jobbe natt...

Fortalte også veldig tidlig på grunn av dårlig form. At jeg kvalifiserte til fosterdiagnostikk (også pga alder) hadde ikke så mye med saken å gjøre, mer at jeg trengte tilrettelegging, det er et godt miljø og at jeg har vært åpen om at jeg har mistet flere ganger før. Synes det viktigste er at du sier det når DU synes det er riktig og ikke av dårlig samvittighet eller plikt for jobben. :)

Fortalte i uke 14, da jeg trengte legeerklæring for å kunne fortsette med hjemmekontor. Har også mistet før, og ville være gjennom iallefall fosterdiagnostikken i uke 13 før jeg sa noe. Hadde det ikke vært for at jeg trengte legeerklæring hadde jeg ventet noen uker til.

Jeg fortalte det dagen etter jeg fant ut om graviditeten. Jeg måtte gjennom flere prøver på mitt lokale sykehus allerede fra uke 8 og noen av prøvene jeg skulle gjennom krevde hjertespesialister (noe vi ikke har på mitt lokale sykehus). Ble derfor sendt til St. Olavs flere ganger i svangerskapet. Valgte å være åpen om graviditeten og utfordringene til min sjef og angrer ikke på det :) Jeg fikk mye støtte fra henne og det var fint at hun visste om det. Jeg har i tillegg en jobb der jeg ikke får jobbe med brukerne når jeg er gravid. Jobber i en døgnbemannet bolig for mennesker med alvorlige rusproblemer og med mange tunge psykiske lidelser.

Back
Topp