Dere med tynne barn

rodstilk

Forumet er livet
VIP
..som i under normalen. Er det gjort noen tiltak? Blir dere fulgt opp?

Storesnuppa vår lå lenge under normalen da hun var baby, men krøyp seg opp på 2,5%-percentilen. Nå har hun falt ned igjen, med 9.6 kg på 86 cm. Vi gjør det vi kan for å få i henne kalorier (tran, biovit, smør på og i maten, h-melk osv), men hun spiser jo nesten ingenting. [8|] Hun er ei aktiv og motorisk flink jente, sover godt og er alltid blid. Så det virker ikke som hun er påvirket, annet enn at hun er tynn.

Jeg ble fulgt opp det første året etter noe. Ganske ofte i begynnelsen, og så sjeldnere og sjeldnere etterhvert. De gjorde egentlig ikke så mye, bare veide henne ofte og passet på at det gikk rette veien - noe det heldigvis gjorde.

Datteren min har vært liten hele veien, var 1840 g når hun ble født. Nå er hun rett under 9 kg - så det har iallefall gått oppover [:)]

Kan foresten legge til at kråka mi spiser godt, så det er ikke det som er "problemet" her 

Nja..... Egentlig ikke....
Men merka da han ble dehydrert og måtte på sykehuset at de tok det litt alvorlig det at han var så tynn. De ville se helsekortet hans og notere det osv..

Jeg stresser ikke med det, han spiser hvis han vil, lurer han aldri. Men burde kanskje...?
De sier det jo på helsestasjonen at han er tynn, men de har ikke "tatt tak" i det.

Jeg var syyyyyltynn selv da jeg var lita.

ORIGINAL: Mrs J.

Ingen tiltak her nei.
Har 2 små barn,men siden hs sier de følger kurven sin og at de ikke er syke så er alt bare bra.
Har selv alltid vært bitteliten så de slekter vel bare på mammaen sin[:)]

Her har kurven gått nedover.. Har ikke veid siden 15 mnds kontrollen, men da var hun innenfor normalen og da jeg veide på vekta her hjemme og plotta inn i percentilskjemaet jeg har liggende her, så hadde hun falt utenfor.. [&o]

ORIGINAL: SiljeHS

Kan foresten legge til at kråka mi spiser godt, så det er ikke det som er "problemet" her 

Nei, det har jeg lest i bloggen din! [;)] Snuppa her spiste tre små biter kjøttkake til middag i dag, og en halv brødskive til kvelds.. Null interesse!

ORIGINAL: Regan

Nja..... Egentlig ikke....
Men merka da han ble dehydrert og måtte på sykehuset at de tok det litt alvorlig det at han var så tynn. De ville se helsekortet hans og notere det osv..

Jeg stresser ikke med det, han spiser hvis han vil, lurer han aldri. Men burde kanskje...?
De sier det jo på helsestasjonen at han er tynn, men de har ikke "tatt tak" i det.

Jeg var syyyyyltynn selv da jeg var lita.

Vi måtte komme tilbake på sykehuset for veiing etter at vi var der for noe annet vi også, men ettersom hun var frisk og sprek, og fulgte kurven sin, så var det greit. Men nå har hun jo gått ned, og vi får jo fanken ikke i henne mat.. [&:]

var oftere til vekstkontroll frem til 15 mnd. men ikke noe mer oppfølging enn det, så lenge det gå oppover i gjevn stigning og ikke nedover,så skal alt være i ordenn for det meste.
det litt ironiske her, er at hun var en stor baby på 4210g og la på seg mye frem til 4 mnd. da lærte hun seg å rulle rundt og være mer aktiv og i tilegg har strekt seg veldig i lengden.
jeg og gir meierismør, olje i maten, kun fullkornsbrød/pasta og veldig lite kjeks og søtt, for da spiser hun ikke nok og hun trenger den næringen hun kan få.
vekten hadde økt mer til 15 mnd.kontrollen og nå er hun faktisk over 10 kg og nærmer seg veldig 90 cm[;)]

Nå er ikke jeg noen fagperson, så jeg vil ikke gi råd.

Men vet at det finnes diverse "energi-drikker"
Kanskje du kan spørre helsesøster/lege eller annen fagperson om disse?
Om det kan være aktulet for jenta deres? (siden dere har problemer med maten)

min jente ligger helt ned (rett innenfor det som betegnes som normalen) på det skjemaet vekt i forhold til høyde.
Helsesøster har alltd kommet med kommentarer om vekten hennes, og spurt og gravd oss om kostholdet hennes. Men ikke noe mer enn det.

Vi stresser ikke med å få i henne mat.... i perioder lever hun nesten på luft og kjærlighet, mens andre perioder spiser hun godt. Vi gir henne ett normalt sunt kosthold, og gjør ikke noe forskjell på henne og lillebroren som er en en god plugg på 90 cm og 15,5 kg[;)]
Tror egentlig att det kan være litt genetisk jeg... jenta har akkurat lik kroppsfasong som jeg hadde da jeg var liten... mens gutten vår er en klump akkurat som sin far[:D]

Jeg var forresten 92 cm og 9 kg på min 2-årskontroll.... men som voksen kan jeg ikke akkurat skryte på meg att jeg er lang og slank[8D]

ORIGINAL: Oline V2

Nå er ikke jeg noen fagperson, så jeg vil ikke gi råd.

Men vet at det finnes diverse "energi-drikker"
Kanskje du kan spørre helsesøster/lege eller annen fagperson om disse?
Om det kan være aktulet for jenta deres? (siden dere har problemer med maten)

Ja, de har jeg også tenkt på. Tenkte jeg skulle spørre legen om det er greit å gi til barn. [:)]

Prøv mini max!

Næringstilskudd til de små, kjøper de på apoteket[:)]

Vesla hadde en lang periode ho spiste nesten ingen ting, vekta hennes sto nesten still i ca 1 år. Begynte med mini max en periode, gav først mat, og deretter mini maxen. Etter en periode begynte ho faktisk og spise mer, vi kuttet mini maxen gradvis da [:)]

Nå spiser ho normalt igjenn [:)]

ORIGINAL: *UtspyttaLaban*

Prøv mini max!

Næringstilskudd til de små, kjøper de på apoteket[:)]

Vesla hadde en lang periode ho spiste nesten ingen ting, vekta hennes sto nesten still i ca 1 år. Begynte med mini max en periode, gav først mat, og deretter mini maxen. Etter en periode begynte ho faktisk og spise mer, vi kuttet mini maxen gradvis da [:)]

Nå spiser ho normalt igjenn [:)]

Takk for tips! [:D]

Har du sjekka henne for store mandler og polypper?
Jentungen her var rimelig tynn før. Helt til hun fjerna både mandler og polypper i nesa. DA kom matlysta. Alt har smagt ca ingenting eller pappa liksom. Nå er hun nesten en meter og veier 15 kg. :) Er fire år forresten.

Mangel av ulike vitaminer kan gi anorexi, altså ikke sånn vi tenker, men manglende sult følelse og matlyst.

Få tatt en blodprøve hos fastlegen og start med ekstra vitaminer om det trengs[:)]

Ingen tiltak her.. Men hun har ikke vært "undervektig" hele tiden da, men hun er det nå .. Men ettersom hun er aktiv, blid og det ikke er noenting å si på formen osv så sa de at det ikke gjorde noe, for da hadde hun det veldig bra! Her er faren også det da, så antageligvis litt gener akkurat det

Får ta minste jenta først. Hun har vært under 2.5percentilen på det værste, men er sakte på vei oppover. Ingen tiltak på henne bortsett fra ukentlig veiing. Brukte energipulver i maten hennes en periode uten særlig virkning. Fikk beskjed av barnelegen at vi skulle ikke bruke det. Hun er nå 6.5mnd, 6800gr og 67.5cm.

Storesøster var over gjennomsnittet frem til hun var 17mnd. Da ble hun syk og var syk i 14dager. Etter det kom spiseproblemene. Hun har slitt med vekten og mat siden da. Ingen tiltak der heller bortsett fra vektkontroller den første tiden. Hun er nå ca 103cm og kun 15.2kilo. Oppgang på 300gr og 1cm på 1år.[&o] Barnelegen til lillesøster vil at jeg tar med storesøster når lillesøster skal på kontroll neste gang. Han vil se på henne og evt se hva mi skal gjøre videre. Endelig noen som tar spiseproblemene og vekten hennes på alvor.

ORIGINAL: Twine

Har du sjekka henne for store mandler og polypper?
Jentungen her var rimelig tynn før. Helt til hun fjerna både mandler og polypper i nesa. DA kom matlysta. Alt har smagt ca ingenting eller pappa liksom. Nå er hun nesten en meter og veier 15 kg. :) Er fire år forresten.

Nei, men det var jo en idé! Takk for tips! [:)]

ORIGINAL: Bdancer

Feit fisk, proteinrik mat, rapsolje i mat, avocado, grove kornprodukter...
Ikke drikke for mye melk for det ødelegger matlysten. Biovit skal vissnok øke matlysten.

Vi pøser på med fet fisk og fett, men så lenge hun bare spiser to biter så kommer vi jo ikke så langt. [&o]

..takk for innspill alle sammen! [:)]

Back
Topp